TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Wake up and smell the coffee, 9 av 10 kjører "for" fort

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #187512  av kennethx
 
http://www.ba.no/nyheter/irix/article2201506.ece

Det er ikke fordi 9 av 10 er tjukk i hode, fartsgrensene oppleves som urimelig lave, derfor respekterer ikke folk dem, og kjører etter forholdene - noe jeg ikke vil si er for fort.

Skal de som styrer dette landet noen gang forstå dette? Jeg sier bare Wake up and smell the coffee!
Sist redigert av kennethx den 20 jul 2006 08:47, redigert 2 ganger totalt.

 #187513  av MacGyver
 
Skal de som styrer dette landet noen gang forstå dette? Jeg sier bare Wake up and smell the coffee!
Di vil ikke forstå dette...

 #187518  av GT4 CS
 
Nettop pga de tjener MASSE penger på at vi kjører etter forholdene, selv om det er 30kmt hender det det kjøres i 20kmt, siden man kjører etter forholdene. Våre politikere er en gjeng med sauer som skulle blitt spist

 #187542  av yeah580
 
Jeg for min del spiser ikke syke gamle og/eller selvdødt kjøtt.....

 #187543  av FireWalk
 
"– Vi snakker om vanvittige hastigheter, som 200 kilometer i timen i 80-sonen eller 150 i 60-sonen, sier Svalastog. Han tror gode kjøreforhold om sommeren, tørre veier og ferietid gir en ekstra stimulans til de som vil prøve ut hva bilene deres er gode for.

– Vi vet at det foregår nærmest konkurransekjøring på enkelte strekninger"

Veel.. kanskje mange hadde "testet" ut bilene sine under kontrollerte omstendigheter istedetfor på veien derom det hadde vært flere baner tilgjengelig der folk kunne teste bilene sine på. Nærmeste banen for meg er vel 65 mil unna....

Merkelig når man ligger på 6 felts motorvei i Norge og det er 100 sone... så kommer man til en 4 felts motorvei i sverige med vesentlig dårligere standard, og der er et 110 sone...

Vegpolitikken i Norge er skakkkjørt til de grader! Ikke langt ifra der jeg bor er det en livsfarlig svingete grusvei, der er det 80 sone! selv ikke en dreven rally-sjåfør ville turt å kjøre mer enn 50 km/t på den strekningen! veien er helt elendig og mange 90 grader svinger med 0 sikt.. FOlk koliderer der nærmest daglig, og det er flere dødsulykker der til tross for at det er en veldig liten befolkning som bor der..

Så igjen, så har vi Flotte asfalterte veier, men der er det ofte bare 70.. slik som f.eks innfartsveien til Ålesund. Veien er egentlig regulert for 4-felts motorvei, men pga at lyskrysset i sentrum ikke ville klart å ta unna så mye trafikk så ble det 2 felts vei istedet. BREEEEEDE felter ( som dere kan tenke dere ) Likevel er fartsgrensen satt ned til 70 km/t pga at det har vært en del ulykker der... og da snakker vi om den FINESTE veien i hele komunen! også er det 80 km/t på en elendig og livsfarlig grusvei like ved....... forstå seg på det den som kan??.. hvilken vei er farligst?..

Tingen er jo at det ferdes VESENTLIG flere bilister på innfartsveien, og dermed blir det flere ulykker også...

Men politikerenes løsning på problemet er alltid det samme: Sett ned fartsgrensen...

Istedet for å ta problemet med roten! Sett opp midt-deler! Forskning viser at dette er en billig investering som redder mange liv! Samtidig redder gode veier liv. Mattematisk sett så er det lønnsomt å bygge vei! Staten hadde totalt sett spart 65.000.000.000 i året dersom norge hadde hatt fullgod standard på hele stamveinettet sitt.

Tingen med Norge i motsetning til andre land er følgende:

I statsbudskjettet til sverige, danmark, usa og de fleste andre land er utgifter og investeringer to forskjellige ting. Utgifter er penger ut av kassa, mens investeringer er penger som er ventet å komme inn igjen, siden det jo tross alt er en investering..

I sveriges statsbudskjett er Veiutbygging satt opp som en investering, og dermed kan de bevilge mer penger til vei fordi de kalkulerer med sparte utgifter pga dette.

I norge derimot, er vei-investeringer satt opp som "utgift" og ikke investering.. Norske politikere ser med andre ord på vei som en utgift de ikke får noe igjen for, penger ut av kassa..

Det sier litt om hvor trangsynte de er.


Stod jo en artikkel på vg også for litt siden, om hvordan bedre veier redder liv.

http://www.bilaksjonen.no der er mange gode linker til relaterte ting.

 #187547  av kennethx
 
FireWalk skrev: Merkelig når man ligger på 6 felts motorvei i Norge og det er 100 sone... så kommer man til en 4 felts motorvei i sverige med vesentlig dårligere standard, og der er et 110 sone...
Hvis du synes det er merkelig, så kan jeg fortelle deg at her i bergen har vi 4 felts motorvei med veiskulder og fysisk midskille autovern, og der er det 80 km/t. Drar du over fjellet så finner du E6 med 2 felts vei, ingen midskiller og 90 sone.

hæ? :roll: Er det rart at folk ikke har respekt for den fartsgrensen?

 #187567  av sindrejl
 
kennethx skrev:
FireWalk skrev: Merkelig når man ligger på 6 felts motorvei i Norge og det er 100 sone... så kommer man til en 4 felts motorvei i sverige med vesentlig dårligere standard, og der er et 110 sone...
Hvis du synes det er merkelig, så kan jeg fortelle deg at her i bergen har vi 4 felts motorvei med veiskulder og fysisk midskille autovern, og der er det 80 km/t. Drar du over fjellet så finner du E6 med 2 felts vei, ingen midskiller og 90 sone.

hæ? :roll: Er det rart at folk ikke har respekt for den fartsgrensen?
samme som i trondheim, bare at her har vi 70! på en lang fin 4 felts med stort fysisk veiskille med grøft, gress og mur. fantastisk :)

 #188130  av daniel
 
eg blir mere og mere impoinert av de som styrer dette landet..

 #188150  av VeilSide
 
Jeg og 2 andre pleier å ha jobben med å lage slike betongskiller som det står endel av både rundt her og på østlandet. Slikt jeg iallefall har oppfattet situasjonen så er slike skillere for dyrt enkelte plasser og finner heller andre løsninger enn å sette opp fysiske skiller.

Kan forresten si at de skillene vi lager tåler å få en buss i seg i 80km/t i en vinkel av 45 grader ... opptil flere ganger (de greide ta testen 3 ganger med samme buss faktisk ... mener jeg husker rett her).

Selv så synes jeg det er litt merkelig å lage akkuratt disse produktene. De gangen vi lager dette (jobber med akkordbetaling) så tjener jeg rimelig greit. Litt sånnt merkelig å tjene penger på ting som skal redde liv ...

Bilde
Info om produktet : http://www.ostraadtror.no/index.asp?target=secura

(tenkte det kunne være artig med litt sånnt "unyttig info" ;) )
 #188247  av jumbo
 
kennethx skrev:http://www.ba.no/nyheter/irix/article2201506.ece

Det er ikke fordi 9 av 10 er tjukk i hode, fartsgrensene oppleves som urimelig lave, derfor respekterer ikke folk dem, og kjører etter forholdene - noe jeg ikke vil si er for fort.

Skal de som styrer dette landet noen gang forstå dette? Jeg sier bare Wake up and smell the coffee!

Legg spesielt merke til denne:

"Mannlige sjåfører dominerer blant dem som svarer at de ofte kjører for fort og topper statistikken over de som sitter bak rattet under dødsulykker. I 78 prosent av dødsulykkene var det mannlig fører, viser ferske tall UP har utarbeidet."

Denne statistikken er jo helt meningsløs og intetsigende uten at man samtidig sammenligner det mot hvor mange kilometer menn totalt kjører som sjåfører årlig, kontra hvor mange kvinner legger bak seg... Ville ikke overrasket meg og fordelingen er tilnærmet det samme... menn kjører jo langt mer enn kvinner totalt sett, det er hvertfall helt udiskutablet, og da er det da veldig lite overraskende at menn også er mer representert som sjåfører i ulykker.

 #188254  av daniel
 
VeilSide skrev:Jeg og 2 andre pleier å ha jobben med å lage slike betongskiller som det står endel av både rundt her og på østlandet. Slikt jeg iallefall har oppfattet situasjonen så er slike skillere for dyrt enkelte plasser og finner heller andre løsninger enn å sette opp fysiske skiller.

Kan forresten si at de skillene vi lager tåler å få en buss i seg i 80km/t i en vinkel av 45 grader ... opptil flere ganger (de greide ta testen 3 ganger med samme buss faktisk ... mener jeg husker rett her).

Selv så synes jeg det er litt merkelig å lage akkuratt disse produktene. De gangen vi lager dette (jobber med akkordbetaling) så tjener jeg rimelig greit. Litt sånnt merkelig å tjene penger på ting som skal redde liv ...

Bilde
Info om produktet : http://www.ostraadtror.no/index.asp?target=secura

(tenkte det kunne være artig med litt sånnt "unyttig info" ;) )
Ingenting e for dyrt for de norske land.. det renner over med penger i statskassen, og oljefondet.. ingenting e for dyrt..