"– Vi snakker om vanvittige hastigheter, som 200 kilometer i timen i 80-sonen eller 150 i 60-sonen, sier Svalastog. Han tror gode kjøreforhold om sommeren, tørre veier og ferietid gir en ekstra stimulans til de som vil prøve ut hva bilene deres er gode for.
– Vi vet at det foregår nærmest konkurransekjøring på enkelte strekninger"
Veel.. kanskje mange hadde "testet" ut bilene sine under kontrollerte omstendigheter istedetfor på veien derom det hadde vært flere baner tilgjengelig der folk kunne teste bilene sine på. Nærmeste banen for meg er vel 65 mil unna....
Merkelig når man ligger på 6 felts motorvei i Norge og det er 100 sone... så kommer man til en 4 felts motorvei i sverige med vesentlig dårligere standard, og der er et 110 sone...
Vegpolitikken i Norge er skakkkjørt til de grader! Ikke langt ifra der jeg bor er det en livsfarlig svingete grusvei, der er det 80 sone! selv ikke en dreven rally-sjåfør ville turt å kjøre mer enn 50 km/t på den strekningen! veien er helt elendig og mange 90 grader svinger med 0 sikt.. FOlk koliderer der nærmest daglig, og det er flere dødsulykker der til tross for at det er en veldig liten befolkning som bor der..
Så igjen, så har vi Flotte asfalterte veier, men der er det ofte bare 70.. slik som f.eks innfartsveien til Ålesund. Veien er egentlig regulert for 4-felts motorvei, men pga at lyskrysset i sentrum ikke ville klart å ta unna så mye trafikk så ble det 2 felts vei istedet. BREEEEEDE felter ( som dere kan tenke dere ) Likevel er fartsgrensen satt ned til 70 km/t pga at det har vært en del ulykker der... og da snakker vi om den FINESTE veien i hele komunen! også er det 80 km/t på en elendig og livsfarlig grusvei like ved....... forstå seg på det den som kan??.. hvilken vei er farligst?..
Tingen er jo at det ferdes VESENTLIG flere bilister på innfartsveien, og dermed blir det flere ulykker også...
Men politikerenes løsning på problemet er alltid det samme: Sett ned fartsgrensen...
Istedet for å ta problemet med roten! Sett opp midt-deler! Forskning viser at dette er en billig investering som redder mange liv! Samtidig redder gode veier liv. Mattematisk sett så er det lønnsomt å bygge vei! Staten hadde totalt sett spart 65.000.000.000 i året dersom norge hadde hatt fullgod standard på hele stamveinettet sitt.
Tingen med Norge i motsetning til andre land er følgende:
I statsbudskjettet til sverige, danmark, usa og de fleste andre land er utgifter og investeringer to forskjellige ting. Utgifter er penger ut av kassa, mens investeringer er penger som er ventet å komme inn igjen, siden det jo tross alt er en investering..
I sveriges statsbudskjett er Veiutbygging satt opp som en investering, og dermed kan de bevilge mer penger til vei fordi de kalkulerer med sparte utgifter pga dette.
I norge derimot, er vei-investeringer satt opp som "utgift" og ikke investering.. Norske politikere ser med andre ord på vei som en utgift de ikke får noe igjen for, penger ut av kassa..
Det sier litt om hvor trangsynte de er.
Stod jo en artikkel på vg også for litt siden, om hvordan bedre veier redder liv.
http://www.bilaksjonen.no der er mange gode linker til relaterte ting.