TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Flere og flere stryker pÃ¥ teorien til lappen

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #187086  av Rømmling

sak fra VG

flere jukser til teorien
få folk til å ta den for seg.
hjelper ikke på ulykkesstatestikken blant unge når de ikke leser teorien.
syns det skulle vært straffet hardt på dette jeg. 3mnd utsettelse for å prøve å jukse, og de som går inn å opp gir falsk identitet for å ta den for andre mister lappen i 3mnd. da hadde vi fått slutt på det derre vil jeg tro da. kameraten vil nokk tenke seg om to ganger før han opplyser annet navn for å ta teorien for kameraten vis han kan bli fotgjenger i 3mnd for det
men det er min mening om det da

#187103  av celicat23

Hvis du gjør noe sånt, så viser du at du ikke er moden til å bære ett så stort ansvar som det å kjøre bil er. 3 månder utsettelse er alt for lite. Burde få 2års utsettelse.

#187104  av Rømmling

3mnd var jo bare for å få frem at det burde være en konkret minste straff for det. Greit nokk at den som prøver å jukse og sender inn noen anna eller bruker kamera for å bestå burde da kanskje fått et år å modne på ja men 3mnd for de som hjelper til med juksen. har man lappen og mister den i 3mnd og må kjøpe oppigjen og all den dritten der så er det ikke mange som vil hjelpe til med å jukse. kunne jo vært et år for det å. å hjelpe uansvarlige persjoner ut i trafikken burde være direkte straffbart når man tenker på at en som har bestått på vanlig måte får direkte bot vis man kjører 10km/t overfarts grensa.

#187117  av GT4 CS

Og jukse på noe slikt er jo ikke mye lurt. Men er det ikke sånn at teori prøven har blitt unormalt vanskelig og klare nå da? 70% stryk, tviler sterkt på at de 70% ikke har gjort et tappert forsøk på og klare den.

#187125  av Rømmling

ja det bør kanskje gå i seg selv Statens vegvesen bør kanskje gå i seg selv siden stryk prosenten er så høy. det er snart 11mnd siden jeg tok teorien og jeg hadde lest en god del og jeg 16feil med lovlige 27 så det er ikke så vanskelig å stå vi man går inn for å lese litt.
Jeg vet de ha gjort om på prøven etter jeg tok den og de er vel etter den tiden stryk prosenten gikk opp kraftig da, men alle mine kamerater som hadde interessen for å ta lappen og ville stå klarte det som oftest på første.
men at den kanskje har blitt i vanskligste laget kan være. har ikke prøvd den nyeste oppgave sette jeg.

#187126  av GT4 CS

Jeg leste den teori boka fra jeg var 16år, fikk 3 feil. Sikkert litt flaks, for jeg finnes ikke teoretisk anlagt. Ja de har endret den så ikke folk kan tippe seg like lett frem som før. Men da 70% stryker burde det være et signal på noe. Men det tjener jo statens vei vesen på. Ikke er prøva gratis heller

#187132  av Rømmling

det er vel i overkant av 300kr for å ta prøva ja
nei prøva er nok i tøffeste laget nå ja man må jo lese litt å da, er veldig mange som bare tror det går greit. ser man på skolene å nå at det er mange som sliter med å få plass og klare å gjenomføre vidregående også.

men man må jo huske på at de vil tjene litt ekstra de å vettu. kjøreskolene tjener jo veldig godt nå fortiden så hvorfor ikke de også.

#187545  av FireWalk

Er vel ikke lett for de stakkars nykommerene som skal lære seg alle de særnorske skiltene som varsler om hull i veien, sprukket asfalt, krapp sving til venstre, krapp sving til høyre, humpete vei! livsfarlig vei!, gårdstun, elg i veibanen, ulykkes-sted osv..

Samtidig er det vel ikke mange feil man kan ha heller? Tror nok det er værre å ta teoriprøven nå enn det var for 30-40 år siden... og det ironiske er at de som tok lappen for 40 år siden har jo lov å kjøre tungsykkel også... noe de som tar den i dag ikke har, til tross for at de som tar lappen nå har mer korekt teoretisk kunnskap enn de som tok den for 40 år siden... :shock:
Vedlegg
Slike skilt må en lære seg..
Slike skilt må en lære seg..
FarligXvegskulder3.jpg (32.13 kiB) Vist 539 ganger

#187550  av kennethx

Ærlig talt, den teoriprøven var utrolig lett. Jeg sov meg igjennom ett intensivkurs, leste boken en gang, tok 2 prøveeksamner på kjøreskolen som var nesten uten feil. Tok esamen, leverte inn prøven etter under halv tid og hadde nesten ingen feil.

Men når folk bare kommer der og tror at de skal stå uten å ha gjort en dritt, så går det jo ikke. Intrykk av at når det gjelder skolegang generellt at folk bare blir slappere og slappere. Man ser det over alt, i realfag som matte og fysikk. Ferre og fere tar fagene, og flere og flere stryker.

Matten er ikke blitt noe vanskeligere enn den var for 10 år siden! Folk er bare blitt late! Men det er nå min mening, så får andre mene hva de vil :roll:

#187554  av FireWalk

kennethx skrev:Ærlig talt, den teoriprøven var utrolig lett. Jeg sov meg igjennom ett intensivkurs, leste boken en gang, tok 2 prøveeksamner på kjøreskolen som var nesten uten feil. Tok esamen, leverte inn prøven etter under halv tid og hadde nesten ingen feil.

Men når folk bare kommer der og tror at de skal stå uten å ha gjort en dritt, så går det jo ikke. Intrykk av at når det gjelder skolegang generellt at folk bare blir slappere og slappere. Man ser det over alt, i realfag som matte og fysikk. Ferre og fere tar fagene, og flere og flere stryker.

Matten er ikke blitt noe vanskeligere enn den var for 10 år siden! Folk er bare blitt late! Men det er nå min mening, så får andre mene hva de vil :roll:
Jeg og tok den på første forsøk.. Og jeg leste ikke noe særlig heller, jeg fulgte med på teori kurset. Noe jeg tror mange ikke gjør.

Er nok en del sløvhet inne i bildet, mange som ikke gidder å lese og tror det er så enkelt at de bare kan dukke opp og bestå... uansett, er nok litt mer lesestoff nå enn for 30 år siden, men uansett så er det ikke den vanskeligste prøven man kan gå opp til..

#187562  av Rømmling

so sagt jeg tok den for 10mnd siden og jeg sto på første
jeg hadde ikke teorikurs bare leste en den hjemme. så folk burde klare den vis de leser.
men det det sies er at den nye testen med kun 7 feil lovlig er vanskelig da. men når jeg hører at folk stryker 2 3 4 5 6 7 8 9 ganger på den så kan de takke seg selv ja. ha har de ikke rørt boka

#187566  av Johansen

Rømmling skrev:so sagt jeg tok den for 10mnd siden og jeg sto på første
jeg hadde ikke teorikurs bare leste en den hjemme. så folk burde klare den vis de leser.
men det det sies er at den nye testen med kun 7 feil lovlig er vanskelig da. men når jeg hører at folk stryker 2 3 4 5 6 7 8 9 ganger på den så kan de takke seg selv ja. ha har de ikke rørt boka

Er faktisk noen som leser men fortsatt ikke står, er ikke like enkelt for alle å lære. Sånn er det bare.

#187619  av Rømmling

der er jo så at ikke alle lærer like fort. men de vet det selv også så da veti de at de må lese litt mere før de prøver da.

#187621  av kennethx

Johansen skrev:
Rømmling skrev:so sagt jeg tok den for 10mnd siden og jeg sto på første

Er faktisk noen som leser men fortsatt ikke står, er ikke like enkelt for alle å lære. Sånn er det bare.
Det er greit at alle ikke lærer like fort, men skal vi akseptere å senke nivået fordi noen har vanskelig for å lære? Vil ikke de resultere i ennå flere går på cruisecontroll gjennom systemet uten å lære noe som helst, og vi ender opp en mange traffikanter som ikke har peiling på hva de driver med.

Jeg har bestått noen prøver opp igjennom skole gang der jeg ikke har skjønt noen ting, men har kommet meg igjennom fordi jeg har pugget noen ting, som jeg ikke forstod. Det er slik med slike ting man pugger som man ikke forstår, at de forsvinner rett ut igjen av hodet omtrent så snart du forlater eksamens lokalet.

Jeg tror det er viktig at førerprøven er såpasse vanskelig at du faktisk må forstå noe for å bestå.

Men når 70% stryker, så er det ikke fordi 70% har så innmari vanskelig for å lære. Det er heller det at de ikke gidder å lære. Som jeg sa i sted er dette gjennomgående i all skolegang og du ser en tydelig trend i realfag. Dette er jo høyst bekymrende, for det viser jo at det faglige kompetansenivået til normenn er nedadgående, noe som igjen fører til at vi mister grepet om teknologi og andre ting som kan sikre samfunnet intekter i fremtiden når oljen tar slutt.

Jeg er rett og slett redd vi har det for godt, og er blitt en gjeng med slappe *****. :roll:

#187627  av GT4 CS

Noen som vet om teori prøven ligger ute på nett? Hadde vært gøy og se om man klarte den