TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Helsike som det gÃ¥r!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #1513  av Christian

Som dere sikkert skjønte på tittelen, har jeg startet og prøvd motoren.
Etter endel feilsøkning, sparka den igang. Måtte bygge om sikringsboksen og noen greier.
Må si jeg er overrasket over motoren, hadde jo regna med at den ville gå godt, men likevel... :)

Etpar problemer er det jo da.
Ca 15 sek etter start begynner oljenivå lampa å lyse selv om oljetanken er 3/4 full.
Feilcode 52.
Det merkelige er at jeg ikke finner føleren, den sitter i alle fall ikke på bunnpanna.
Oljetrykket er ca 3kg på tomgang og ender på ca 5,8kg.

Hvor sitter MAP sensoren?
Jeg får feilkode 42 når jeg prøver å sette inn det jeg tror er sensoren i slangen mellom filteret og turboen.

Hva skjer om jeg kjører bilen på 95oct bensin?
Har hørt at de må ha 98oct.

Har også fortsatt problem med speedometeret, den nye skal ha elektronisk tilkobling. Det er forskjellig drevstørrelse.

Ellers er alt topp og livet er mer enn godt :D

#1514  av Bjørni

Fått montert motoren nå ja! :) Har bestilt lik motor fra Fensport i England,
får den i slutten av September, gleder meg som en unge!
Ang. feilkoder, kanskje jeg kan være til hjelp når jeg får min motor?
Fått oppdatert papirene på bilen din da? :lol:

#1515  av CelicaTurbo

det er jo kanskje mulig at den oljenivå sensoren er litt overfølsom da? På celicaen er den det, begynner å lyse etter ca 5 min kjøring når nivået står såvidt under maks med kald motor, fyller på en halv liter olje og ca 3 mnd senere kommer lyset igjen ser det ut til.. (dvs at motoren min brenner ca 0.5l pr 3000km tror jeg)..

ellers,.. jeg lurer på hvordan en standard MR2 drar i forhold til en celica GT4 da, sikkert vesentlig hardere, og du har jo litt mer en normalt standard MR2 da med din 3. gen motor. Du kjører standard trykk hittil eller?

#1518  av Christian

Jeg kjører orginalt trykk, i allefall ennå.
Tror nok min er relativt seig å ta ja, spesiellt med en 4x4.
Skal prøve å fylle max med olje og se hva som skjer...

#1519  av Christian

Har ikke gjorf noe med papirene ennå nei...går nok en tid og det...

#1523  av CelicaTurbo

jaja, får få meg toppakning, bensinpumpe, mer aggresiv turbo og en Power FC jeg da så får vi se hvem som er kjappest da kanskje? :-) hm.. men først eksos og luftfilter kanskje.. og den lottopremien til helgen :D

#1527  av henningl

Hehehe.. trodde du hadde tenkt å la GT4'en være stort sett orginal jeg? men jammen meg ble det ikke trimming etter å ha sittet på med meg en tur ja ;)

Bare vent til jeg kommer hjem og du får sjekket bilen med over 1 bar ladetrykk og fet eksos.. Masser av herlige turbolyder, kvitter, brøling, hese-vesing, kapfsjssjt'ing... Da snakker vi ereksjon! må sikkert bruke gass for å få deg til å forlate bilen etterpå :p

#1528  av erling

henningl skrev:Hehehe.. trodde du hadde tenkt å la GT4'en være stort sett orginal jeg? men jammen meg ble det ikke trimming etter å ha sittet på med meg en tur ja ;)

Bare vent til jeg kommer hjem og du får sjekket bilen med over 1 bar ladetrykk og fet eksos.. Masser av herlige turbolyder, kvitter, brøling, hese-vesing, kapfsjssjt'ing... Da snakker vi ereksjon! må sikkert bruke gass for å få deg til å forlate bilen etterpå :p
DU! Ikke si sånn! Vi med N/A blir våte i setet! :D

#1529  av CelicaTurbo

usj, de lydene i broderns bil er virkelig kule ja, er noe slikt jeg savner i min.. :) men, jeg har jo lyst på så kjapp som mulig bil men har ikke lyst til å ødelegge noe så nå har jeg skrudd ned litt trykk igjen faktisk. Men aller helst kunne jeg tenke meg å kjørt en 1.5-1.7bar trykk på den med nok bensin og sterkere topp :) men først er det eksos og det koster jo en god del penger så det blir nok ikke med det første.. (1.7 bar er så klart et endelig mål med bygget motor som ikke blir realistisk før jeg vinner i lotto)..

men, først, eksos, dumpventil og luftfilter.. samt at støyisoleringen av panseret skal vistnok fjerne en god del av de gøye lydene.. tenkte å rive ned allt sammen en gang for det er så stygt, og heller klistre opp noe metallfolie eller noe annet for å holde varmen unna lakken på panseret istedenfor. Da blir det nok litt mer artige lyder i bilen :)

men når jeg hadde NA MR2 var jeg alltid misunnelig på folk med turbo som bare kunne øke trykket (som brodern).

Nå er det slik at hans fordel er lavere vekt og ingen firehjulstrekk, mens min fordel er 0.2liter ekstra motorvolum og bedre intercooler med kortere rør mellom turbo og innsug. Hans bil er nok kjappest men om jeg får frigjort toppen av turtallet mitt så skal vi heller se på saken igjen hehe :)

#1721  av PwRmAd

Har dere fått med dere at ct20b turboen som står i genIII motoren kan produsere 317 bhp på hjula?Med 20% tap i girkassa er det rundt 380 på svinghjulet med mindre modifikasjoner.

En kompis av meg i (brian "noshoes")statene kjørte 11,8 på 1/4 mila forrige helg. :twisted: med en genII motor ct20b turbo oppgradert turbo og litt annet snacks

lykke til med trimmingen gutter, det er uante krefter og hente :wink:

Chris

#1723  av CelicaTurbo

har fått med meg den diskusjonen der ja og det virker jo veldig lovende da :) men, er nok vanskelig å få fatt en en slik turbo for de er vel ikke helt vanlige..

#1873  av Christian

Ct20b : Så innlegga du hadde skrevet, og siden jeg har samme motor som deg hadde det vært artig å diskutere litt diverse...
Hva slags modifikasjoner har du gjort med motoren din?
Min er foreløpig standard, kun kn filter og fast 12v til bensinpumpa.
Standard downpipe foreløbig, men har bestillt et 3" eksosanlegg.
Trodde ikke at det var mulig å hente ut så mye som over 300hk på bakjula, uten å forsterke mye, selv om jeg vet at de er "lett" trimma.
SÃ¥ vidt jeg veit kan den orginale pumpa takle opp til ca 15bar turbotrykk.
Vet du hvor langt motoren kan presses uten å ta nevneverdig skade?

#1876  av Christian

Bilen var på første langtur i denne uka, hjemmefra og til Drøbak, der den stod men jeg var i Kreta ei uke, henta bilen, så til Oslo, Drøbak og så hjem igjen.
Turen gikk helt topp, ingen ulyder, kjøleproblemer, eller annet tull.
Oljenivå lampa lyser fortsatt, med det er en bagatell.
Gadbjerg sendte meg et nytt speedometerdrev gratis iløpet av 2 dager, så nå funker det og som det skal.
Sikkert mange som lurte på hva jeg dreiv med da, siden eksosanlegget er smertelig hjemmesnekra, laget av 3" eksosrør fra en buss og effektpotte ifra en taunus ;)
Bråker i alle fall ikke så mye...og det nye anlegget er ikke langt unna.
Bare det kommer så skal den bremses for å sjekke at alt lever.
Og det er sannsynleg, for hadde onkel stått på noen av stedene jeg testa hadde de antagelig bare skutt meg :twisted:
Synes jeg girer hele tida jeg...

Det jeg i første rekke mangler nå er etpar instrumenter, bremsene/stabstag fram må oppgraderes og så må jeg nok luske til biltilsynet en tur.
Det blir dyrt det :cry:

#1898  av CelicaTurbo

hm, husk at hvis du skal luske deg til biltilsynet med den bilen så må du først krype til tollvesenet.. det er trossalt der betalingen skjer og biltilsynet vil ikke se bilen din før tollen har fått sitt.. faktisk er det jo slik at du egentlig skal betale tollen FØR man foretar ombyggingen da..

hva fant du forresten ut om tollen: var det årsfradrag fra første gangs registrering i Norge? for hver gang jeg leser tekstene på toll.no så forstår jeg det som om det er årsfradrag for "status endring av kjøretøy".

#1915  av Christian

Jeg veit, men tollen er betalt, det jeg må betale er avgift for øket motoreffekt, så kan jeg reise til biltilsynet.
Årsfradraget er ifra førstegangsregistrering i norge, var i alle fall det de sa hos tollvesnet.