TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Beste felger og dekk til banebruk?

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #185135  av gnmfr

Har lenge gått å lurt litt på dette... Har vel litt planer om å kjøre t-sporten på bane med tia, og da har ikke jeg lommebok til å måtte ut med nye dekk til et godt over et par lapper stykke etter en dag på banen ;)

Derfor sitter jeg å vurderer å kjøpe meg noen nye felger som er mindre (da blir det jo automatisk litt billigere :P ) Men hva er optimalt for banebruk? Er det for eksempel små og breie felger?

Dette spørsmålet gjelder også dekk... Hvilken profil og hvilken bredde er å anbefale ;) Og hvilken merker er det beste ;)

#185145  av Andy_Celica

Nå har ikke jeg så veldig peiling på hvilken størelse på felg og dekk som er bra, men Larsen og CS her på forumet har Toyo R888 (gateslicks) dekk, de skryter veldig av de og sier at dekka er utrolig bra, så mulig de er noe for deg?
 #185153  av jan-erik

gnmfr skrev:Har lenge gått å lurt litt på dette... Har vel litt planer om å kjøre t-sporten på bane med tia, og da har ikke jeg lommebok til å måtte ut med nye dekk til et godt over et par lapper stykke etter en dag på banen ;)

Derfor sitter jeg å vurderer å kjøpe meg noen nye felger som er mindre (da blir det jo automatisk litt billigere :P ) Men hva er optimalt for banebruk? Er det for eksempel små og breie felger?

Dette spørsmålet gjelder også dekk... Hvilken profil og hvilken bredde er å anbefale ;) Og hvilken merker er det beste ;)
Små felger har også den fordelen at de er lettere. Mindre vekt å flytte på er bra både for aksellerasjon og kjøreegenskaper. Toyo R888 skal være veldig gode, så kan anbefales etter hva jeg har hørt. Med mindre du har kjempemotor og problemer med grep, så er ikke bredden avgjørende ved bruk av R-dekk. Det er heller ikke profilen, da dekkveggene på disse på ingen måter kan sammenlignes med vanlige dekk. Det som blir viktig er å kjøre med riktig trykk (R-dekk trenger med trykk enn gatedekk). Sjekk hvor på dekket det blir mest varmt etter kjøring, og tilpass litt etter dette.

Kommer mest sannsynlig til å dra igang et gruppekjøp på Toyo R-dekk til 2007 sesongen til gode TS-OGN priser. Kommer tilbake med mer info når jeg vet mer.

#185169  av sleeper

han som selger dekk på i vadrettebakken selger toyo dekka billig.. (gjorde ivertfall det for 1 år siden)

kjøp deg noen i 15" trur det skal funke bra.. :D

#185182  av Andy_Celica

sleeper skrev:han som selger dekk på i vadrettebakken selger toyo dekka billig.. (gjorde ivertfall det for 1 år siden)

Når du sider billig, har du en ca pris på hva han solgte de for?

#185183  av sleeper

er ikke helt sikker.. men mener og huske at det var ca 800kr stk for 15"

#185184  av Andy_Celica

sleeper skrev:er ikke helt sikker.. men mener og huske at det var ca 800kr stk for 15"
:shock: Ja det var billig!

#185201  av gnmfr

sleeper skrev:han som selger dekk på i vadrettebakken selger toyo dekka billig.. (gjorde ivertfall det for 1 år siden)

Han selger stort sett alt billig veit jeg :lol: Får fine rabatter der også så blir nok en tur innom der ;) Var 15" jeg hadde tenkt på, for da får jeg mer nytte av alle gira oppover, er jo ikke no vits å ha toppfart på godt over 200 når du ikke kommer ditt uansett :P Desutten er 15" nøyaktig det minste jeg får på også ;)

Men noen som har forslag på dimensjoner på felger og dekk? Tenker da på profil på dekket, og bredda på både dekk og felger ;) Hva er best kombinasjon ;)

Takk for fyldige svar hittil, veldig bra med respons ;)

#185445  av kake

Hva med originaldimensjon ? Har du originalt understell ellers er det meget sannsynelig at det er best/raskest å kjøre på. Har du ikke kjørt på bane før og ikke har spes. erfaring så behøver du ikke kjøpe noen nye dyre dekk iallefall, og iallefall glem R-dekk. Krever mye av sjaføren for å utnytte disse, og sladder du litt i svingene blir det dyr morro :) Kjøp heller noen forholdsvis billige dekk som har bra slitestyrke. Er ikke all verdens grep i slike, men da lærer du deg å kjenne bilen skikkelig og dekkene vil er du heldig, forholde seg nogenlunde stabilt runde etter runde. Høy-ytelses gatedekk som Goodyear F1 og Toyo T1-R sitter meget bra, ikke minst i vått, men de smelter jo bort etter noen runder og endrer drastisk egenskaper slik at du ikke kan kjøre så mange runder av gangen.

Så når du mestrer bilen med slike hjul og klarer å utnytte de maksimalt i bremsing og sving så kan du jo gå over til R-dekk. Slik skal iallefall jeg gjøre det :wink:

#185456  av gnmfr

kake skrev:Hva med originaldimensjon ? Har du originalt understell ellers er det meget sannsynelig at det er best/raskest å kjøre på. Har du ikke kjørt på bane før og ikke har spes. erfaring så behøver du ikke kjøpe noen nye dyre dekk iallefall, og iallefall glem R-dekk. Krever mye av sjaføren for å utnytte disse, og sladder du litt i svingene blir det dyr morro :) Kjøp heller noen forholdsvis billige dekk som har bra slitestyrke. Er ikke all verdens grep i slike, men da lærer du deg å kjenne bilen skikkelig og dekkene vil er du heldig, forholde seg nogenlunde stabilt runde etter runde. Høy-ytelses gatedekk som Goodyear F1 og Toyo T1-R sitter meget bra, ikke minst i vått, men de smelter jo bort etter noen runder og endrer drastisk egenskaper slik at du ikke kan kjøre så mange runder av gangen.

Så når du mestrer bilen med slike hjul og klarer å utnytte de maksimalt i bremsing og sving så kan du jo gå over til R-dekk. Slik skal iallefall jeg gjøre det :wink:
planene var å få tak i "riktige" felger og slikt nå i starten, og kjøre på noen billig dekk med "riktige" dimensjoner, og så får vi se om det blir til at jeg koster på meg noen skikkelige dekk på et eller annet treff ;)

Er 16" orginalt, egentlig ikke så lette felger, og igrunn alt for høy profil (trur jeg) til no banekjøring... Bilen er senket 30 mm, men mer er ikke gjort med understellet... Hvordan oppfører bilen seg med 30 profil mot for eksempel 45-50?

#185458  av kake

Det bør jo du finne ut :wink: Er jo greit å lære å kjøre bilen i originalstand før man begynner å modifisere den. Lavere profil på dekka er generelt som å ha stivere fjærer/dempere. Det funker helt sikkert bra med lavere profil også, kanskje høre med andre T-sport eiere ?
 #185692  av STIRLING

Ikke bruk standard dim. de fungerer bra rett frem men med 55 eller 50 profil som er på corollan sliter du ut ytter kanten på dekke, de er rett og slett ikke sterke nok.
Tror jeg heller hadde anbefalt deg og gå opp til 17 og ned i profil.
skal du ha små dekk da er 205/40-17 det bedre valget, virker smale men de sitter utrolig bra på veien, har pratet med flere som mener dette også
For det er ikke det beste understellet org. på corolla T-sport, det er satt opp som en rask familie reser, har selv kjørt fra en med Yaris 1,3 som var senka 40mm og kule koni på rudskogen. :lol:
 #185695  av gnmfr

STIRLING skrev:Ikke bruk standard dim. de fungerer bra rett frem men med 55 eller 50 profil som er på corollan sliter du ut ytter kanten på dekke, de er rett og slett ikke sterke nok.
Tror jeg heller hadde anbefalt deg og gå opp til 17 og ned i profil.
skal du ha små dekk da er 205/40-17 det bedre valget, virker smale men de sitter utrolig bra på veien, har pratet med flere som mener dette også
For det er ikke det beste understellet org. på corolla T-sport, det er satt opp som en rask familie reser, har selv kjørt fra en med Yaris 1,3 som var senka 40mm og kule koni på rudskogen. :lol:
hmm... Så jeg bør ha samme rullediameter forde lissom? (Som orginalt :P ) Skulle mene at det kan bli litt høy profil ja, trur det er 55 orginalt (har de ikke en gang :lol: )

Sikker på at det ikke var corolla med d-4d du kjørte ifra da? :wink: Er ihvertfall utrolig bra i svingane nå med tte fjærer og gode dekk, men kan være enig i at den ikke var heeelt god orginal :P Det som er synd med 15" felger, er at du får de sjeldent over 6,5" breie, desverre :?

#185711  av Fred

:D
 #185720  av Speeder

gnmfr skrev: Det som er synd med 15" felger, er at du får de sjeldent over 6,5" breie, desverre :?
Orginalhjulene på MK6 Celica GT 94-99 har 7x15 toms felger. Disse burde være mulig å få tak i til en rimelig penge, hvis de passer corolla'n da?
Sist redigert av Speeder den 09 jul 2006 21:31, redigert 1 gang totalt.