TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da stÃ¥r Porschen parkert!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#182791  av TheStig

fleip og fleip.. Nytter ikke at 70% er fra andre porsche modeller når 30% er av varierende kvalitet. Kan bli dyrt nok det
Girkassen på en høvelig standard 911 hadde du aldri tatt knekken på med mindre det er noe galt med kjørestilen. Ei heller motoren for den saks skyld

nei det nytter ikke å kommed med argumenter om at Porsche måtte berge økonomien og dermed lanserte boxster som et argument for porsche sin generellt dårlige kvalitet. De har meget gode biler som generellt sett er skuddsikkre. Jeg har forsåvdt kviet meg for boxster en stund og blir nok ikke å handle inn en slik nå når jeg ser hvordan det har gått med de. Boxster blir nok i fremtiden kjennt som Porshes blemme når det kommer til kvalitet .. Nei jeg holder meg nok til den modellen som Porsche har foredlet gjennom alle år..

911 :twisted:

Og at 911 eiere missliker boxster har da ikke bare med at de blir frakjørt av slike på trange baner, har noe med at porsche har brutt noen regler ved lanseringen av Boxster.. Blir litt av samme grunnen til at mange misslikte 928 da den kom.. (har eid en slik btw)

#182811  av supratt

Om du lurer på hovedgrunnen til at de lanserte Boxster så bør du lære litt om
hvordan Porsche sin historie har sett ut de siste 15 åra. Det jeg nevner om Boxster og Porsche sin økonomi tidlig på nittitallet har jo ingenting med kvaliteten på deres biler å gjøre.

Som sagt, lær dere litt mer om generell bilkunnskap først gutter, så kan vi kanskje mot normalt få en saklig og ordentlig diskusjon på dette forumet.

Nå har det seg faktisk slik at de bruker samme girkassa på Carrera og den har bortimot 300hk, mens Boxster S har 252, så dimensjoneringa på kassa i forhold til bil er det ingenting å si på. Nå er da girboksen plassert foran motoren i en Carrera da, og bak motoren på en Boxster, men det er samma kassa.

Det som derimot har noe å si, der er at gutta på Autozentrum i Oslo hadde en mistanke om at det bilfirmaet jeg kjøpte bilen av har prestert å bruke feil girolje på bilen.!!!

Men en ting er faktum, og det er at Porsche har ikke vært selveid dag om det ikke hadde vært for Boxsteren.
Den har over hele verden vært en formidabel suksess for Dr.Ing.F Porsche :wink:

#182813  av TheStig

hehe du er iallefall overlegen nok. Tror nok jeg kan tilstrekkelig om porsche sin historikk til å uttale meg om 944 og boxster, som i grunn er samme ulla. Pingle biler produsert for å få solgt flere enheter.

Det som plager meg (og biltestere verden rundt) er at boxster rett og slett er forferdelig treg med mindre man har S`n som akkurat paserer "grei nok". Men kjøreegenskapene er det ikke noe å si på (for amatører). 911 er og vil alltid være den raskeste Porschen for folk som kan ratte bil

#182820  av supratt

Er og vil alltid være overlegen når det gjelder bil og spesiellt når du nå begynner å dra inn ordet"ordentlige" sjåfører.
:wink:

Du prater jo tull, det sier seg jo selv at en virkelig proff sjåfør kjører fortere med en f.eks 300hk Boxster enn en 911. Det du anntyder er jo at man må være over gjennomsnittelig og vel så det god sjåfør for å utnytte steinalderkjøreegenskapene som så alt for mange av 911,ene har.

Det som er hele poenget her er jo at vi er tilbake ved nevnte ting i ett tidligere innlegg jeg skrev og det er det faktum at normale sjåfører kjører fortere med sin Boxster enn normale sjåfører gjør i sine 911,er selv om endel av 911,ene har både 50hk og mer til disp.

I så og si alle tester av bl.a Boxster S så nevnes det jo at den helst skulle hatt minst 50hk mer, men nå er det faktisk slik at i den virkelige verden og spesiellt i norge så inneholder en strekning fra A til B endel svinger og det gjør at Boxsteren tar igjen forspranget den bedre motoriserte motstanderen har hver gang. Ergo så er den med "pinglemotor" like rask som vesentlig bedre motoriserte biler. Dette er vel noe de fleste seriøse biljournalister er ganske så enige i.

Har du foresten lest noen av testene til den nye Boxster S ?? Det er flere journalister som stiller spørsmålet: Hvorfor kjøpe en vesentlig dyrere 911? Boxster har utviklet seg til å bli en meget kompetent bil i sin MK2 utførelse, det tok vel mildt sagt vesentlig fler "MK,er" til før 911 fikk kontroll på sine kjøreegenskaper?

Er lov til å være overlegen tilbake vettu :wink: :wink:

Men, sitt ikke og begynne å dra inn begrepet ordentlige sjåfører, for det er det kun ett fåtall på slike forum som er.

#182822  av TheStig

begynner å bli endel momenter her nå. Det sier absolutt ikke seg selv at en boxster kjører ifra en 911 med lik hk-vekt fordeling. Det er også over 10 år siden 911 hadde steinalder kjøreegenskaper, altså egenskaper som var meget raske men noe vanskelig å utnytte. Mtp hvilken eiere 911 har hatt så har nok de farlige kjøreegenskapene blir hauet opp en god del. At så mange 911 kjørte av veien er vel ikke så rart når man slipper banksjefer løs med 210 - 310 hk

Jeg får handle inn en 911 om noen år da så jeg kan gruse deg på hvilken som helst bane der kartleser ikke er et must :wink: (overlegen modus)

#182824  av Anders gullstein

Boxter'n har motor'n på rett plass. 911 lever på tradisjon. Ufattelig gode ingeniører har fått den motorplasseringen til å funke veldig bra. Hva med nye Cayman? Fullt oppgradert Cayman skal få 911 til å svette ganske bra :wink:
Synes det ikke er noe galt i å ha en Porsche til en fornuftig penge. Hadde de bare hatt prestisje biler, så hadde det kanskje ikke vært noe 911 idag.

#182825  av TheStig

må vel innrømme at jeg er litt svak for cayman ja.. Den har i det minste fått designet på plass i motsetning til boxster

#182848  av jan-erik

TheStig skrev:hehe du er iallefall overlegen nok. Tror nok jeg kan tilstrekkelig om porsche sin historikk til å uttale meg om 944 og boxster, som i grunn er samme ulla. Pingle biler produsert for å få solgt flere enheter.

Det som plager meg (og biltestere verden rundt) er at boxster rett og slett er forferdelig treg med mindre man har S`n som akkurat paserer "grei nok". Men kjøreegenskapene er det ikke noe å si på (for amatører). 911 er og vil alltid være den raskeste Porschen for folk som kan ratte bil
Ikke for å blande meg veldig inn i denne diskusjonen som ligger på et så veldig høyt profft nivå..., men vil nok si at Carrera GT er den raskeste Porsche'n. Og alle vet hvor motoren sitter der, jo midt i bilen. Noe den også gjør i Boxster, Cayman, 914. Alle skikkelige sportsbiler. Alle som kan noe om sportsbiler vet jo at det er der motoren skal sitte (Toyota MR2 er selvsagt med i denne eliten).

Men for alle uinnvidde og "banksjefer" så er det jo kun en Porsche, nemlig 911. For all del en kjempebil, som har blitt mye enklere å kjøre med årene. Utrolig hva ingeniører kan få til med et utgangspunkt som ikke er av de beste. 911 er og blir en klassiker, og av den grunn kan den også være et godt kjøp kontra Boxster ifm verditap mm. Men de aller fleste vil kjøre mye fortere med en Boxster, Cayman eller 968 eller 944 for den saks skyld.

Har selv hatt en 968 CS, en bil som har blitt kåret til en av 90-tallets mest velkjørende biler. Kunne sikkert også tenkt meg en 911, men måtte da ha vært så nytt som en 996, og selv om du får disse fra 550K så er det alt for mye penger for meg.

Når det gjelder kvalitet tror jeg Frank her bare har vært utrolig uheldig, eller at noe har skjedd med bilen/girkasse under tidligere eiere. Toyota har rykte på seg for å være så driftsikker, men spør noen Avensis eiere hvor mye tull det har vært med motorene på de bilene. Og til dels også MR2 MK3/Celica MK7. Men et velsmurt PR maskineri og god kunde service har gjort at de fortsatt blir sett på som kvalitetsmerke.

Og ingen seriøse merker i dag vil satse sitt gode rykter ved å produsere "pingle" biler som ikke holder mål bare for å få tjent nok penger til å lage "status" bilene. Alle minst Porsche.

#182865  av Anders gullstein

Å tenke litt utenfor boksen er ikke alltid så dumt. Dette har Porsche gjort ved noen anledninger. Dessverre også med Cayenne, men okei. Bare la disse børsmeklerene kjøre den opp på hytta.
Toyota har absolutt godt av å tenke litt utenom boksen nå. Toyota har ikke den sjarmen de hadde. Og den lille sjarmen som var igjen ble borte da Celice og MR2 ble trukket fra programmet.
Utseendet på den nye Cayman er så å si en Boxster med tak. Men jeg synes alltid biler er penere med taket på :wink:

#183032  av supratt

Godt å se at mange i denne tråden også ser virkeligheten på noe samme måte som meg sjøl. :wink:

#183472  av dca

oj..synd detta da!

får du det på garanti eller?
det bør du få syns jeg!