TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Er det mulig?? ... 1ZZ-FE

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #178793  av jsun

Som noen sikker har lest på tråden (Mulig produksjonsfeil på 2000+ Celica), fikk jeg byttet motoren min da det viste seg at den hadde produksjonsfeil på blokka. Men da jeg i dag skulle bytte olje på den for 2. gang i dag var overaskelsen stor....??!!!...... bildet taler for seg selv.......

Og dette er på en motor som er 2år gammel og gått 25 000Km!!!!!
Er 1ZZ-FE en tikkende bombe eller?? :evil:

Toyota mottok akkurat min 5. henvendelse de skal pent rydde opp i!!!
Vedlegg
Olje4.jpg
Olje4.jpg (66.94 kiB) Vist 1082 ganger

#178794  av jsun

Og for de som ikke vet...... sitter det en plastplate under motoren som man må fjerne, før man ser dette!!
(Og på innsiden av platen sitter det litt mykt matriale..... nesten perfekt for å absorbere oljedrypp...... merkelig :wink: )
Og ja.... det var varm olje som kom ut fra pakningen.....

#178839  av jan-erik

jsun skrev:Og for de som ikke vet...... sitter det en plastplate under motoren som man må fjerne, før man ser dette!!
(Og på innsiden av platen sitter det litt mykt matriale..... nesten perfekt for å absorbere oljedrypp...... merkelig :wink: )
Hvis jeg ser rett er det vel i pakningen til bunnpanna det lekker? Eller kommer oljen lenger oppe fra? Selv om du "bytter" motor, vil jeg vel tro de bruker ganske mange deler fra den gamle. Så mitt tips er at de har brukt bunnpanna fra den gamlemotoren din, og det skal jo gå bra. Men at her så har det lekker igjennom pakningsmassen, enten pga dårlig jobb, eller at de har skadet kanten på bunnpanna under demontering, slik at den ikke lenger er plan, ergo lekker ut gjennom der.

#178842  av jsun

jan-erik skrev:
jsun skrev:Og for de som ikke vet...... sitter det en plastplate under motoren som man må fjerne, før man ser dette!!
Hvis jeg ser rett er det vel i pakningen til bunnpanna det lekker? Eller kommer oljen lenger oppe fra? Selv om du "bytter" motor, vil jeg vel tro de bruker ganske mange deler fra den gamle. Så mitt tips er at de har brukt bunnpanna fra den gamlemotoren din, og det skal jo gå bra. Men at her så har det lekker igjennom pakningsmassen, enten pga dårlig jobb, eller at de har skadet kanten på bunnpanna under demontering, slik at den ikke lenger er plan, ergo lekker ut gjennom der.
Samme tanker har jeg..... derfor bytter jeg ikke pakning selv... men lar Toyota fikse denne saken, og så får jeg oljeskift på kjøpet.
Men det er helt klart fra pakningen det lekker, for det er ikke tegn til olje-søl høyere opp.

Bildet er tatt bakfra "under Catt." i forhold til motoren, man ser klart dreneringspluggen.

#178843  av jan-erik

jsun skrev:
jan-erik skrev:
Samme tanker har jeg..... derfor bytter jeg ikke pakning selv... men lar Toyota fikse denne saken, og så får jeg oljeskift på kjøpet.
Men det er helt klart fra pakningen det lekker, for det er ikke tegn til olje-søl høyere opp.

Bildet er tatt bakfra "under Catt." i forhold til motoren, man ser klart dreneringspluggen.
Hendelig uhell kaller jeg det, så er nok ikke noe galt med 1ZZ-FE motoren din. Min har greid seg uten noe som helst tull i 74.000km, og at jeg i tillegg setter turbo på den viser at jeg har stor tiltro til Toyota :wink: . Men riktig at det var litt trøbbel med oljekanalene på noen tidlige 2000-2001 modeller. Min brukte litt olje en liten periode, men ble bra igjen. Nå er bilen ganske mye banekjørt, så det kan vel ta litt av skylden det også.

#178847  av jsun

jan-erik skrev:
jsun skrev:
jan-erik skrev: Hvis jeg ser rett er det vel i pakningen til bunnpanna det lekker? Eller kommer oljen lenger oppe fra? Selv om du "bytter" motor, vil jeg vel tro de bruker ganske mange deler fra den gamle. Så mitt tips er at de har brukt bunnpanna fra den gamlemotoren din, og det skal jo gå bra. Men at her så har det lekker igjennom pakningsmassen, enten pga dårlig jobb, eller at de har skadet kanten på bunnpanna under demontering, slik at den ikke lenger er plan, ergo lekker ut gjennom der.

Hendelig uhell kaller jeg det, så er nok ikke noe galt med 1ZZ-FE motoren din. Min har greid seg uten noe som helst tull i 74.000km, og at jeg i tillegg setter turbo på den viser at jeg har stor tiltro til Toyota :wink: . Men riktig at det var litt trøbbel med oljekanalene på noen tidlige 2000-2001 modeller. Min brukte litt olje en liten periode, men ble bra igjen. Nå er bilen ganske mye banekjørt, så det kan vel ta litt av skylden det også.
Min har riktig nok ikke vært på bane, men jeg kjører etter mening og moro :D
Men olje-lekasje er vel det siste jeg ville tro..... etter transplantasjonen i 2004.... men sansynligvis en dårlig montasje, eller som du sier, skadet bunnpanne. I alle fall skal nok gutta på Toyota Skøyen få rydde opp i dette. Jeg har stor tillit til Toyota...... men nå begynner jeg å nærme meg "Audi/ VAG" feil på denne bilen :wink:
 #178850  av Mr2 Mk2

jsun skrev: Er 1ZZ-FE en tikkende bombe eller?? :evil:
dette har jo ikke noe med blokken å gjøre.Er jo bare fordi de ikke har rengjort skikkelig eller bøyd bunnpannen....
 #178865  av jsun

Mr2 Mk2 skrev:
dette har jo ikke noe med blokken å gjøre.Er jo bare fordi de ikke har rengjort skikkelig eller bøyd bunnpannen....
Sant nok... men irriterende nok for en bil-eier som har annet å gjøre, enn å besøke Toyota.
Men jeg ser poenget ditt :)
Jeg er bare lei av å måtte bestille time.... og sette fra meg bilen... og tilpasse dagen etter når jeg kan hente den.... og ikke minst, om slike ting skjer igjen.
 #178945  av gnmfr

jsun skrev:
Mr2 Mk2 skrev:
Sant nok... men irriterende nok for en bil-eier som har annet å gjøre, enn å besøke Toyota.
Men jeg ser poenget ditt :)
Jeg er bare lei av å måtte bestille time.... og sette fra meg bilen... og tilpasse dagen etter når jeg kan hente den.... og ikke minst, om slike ting skjer igjen.
Kjenner den følelsen der :lol: Hatt mye små problemer etter motor bytte selv også, og må nok inn igjen enda en gang for å rette opp noen av de :roll: Det du har problemer med nå er kunn dårlig arbeid, kan ikke se noen annen løsning på det, ekstremt dårlig av verkstedet spørr du meg, men de ordner nok opp etter seg ;)

#179585  av jsun

NICE :D

Fikk akkurat beskjed om at Toyota vil dekke denne feilen/ lekasjen.
Er veldig enig at det ser ut som dårlig arbeid i utgangspunktet ja.
Godt å ha mailadressen til Avd. Dir. på Skøyen. :wink:

#179589  av arctic_celi

jsun skrev:NICE :D

Fikk akkurat beskjed om at Toyota vil dekke denne feilen/ lekasjen.
Er veldig enig at det ser ut som dårlig arbeid i utgangspunktet ja.
Godt å ha mailadressen til Avd. Dir. på Skøyen. :wink:
Grattis! skulle bare mangle synes jeg :?
 #186918  av jsun

Toyota har nå kikket på motoren min, og det var ikke pakningen som lakk, men en lekasje fra "Registeret" høyere opp. Om dette er grunnet dårlig arbeid sist, eller om dette kan være en svakhet?? :roll:

Kan sikkert være greit for de som har 1ZZ-FE motoren å sjekke dette.

(Heldigvis blir også den feilen dekket på reklamasjon for min del, da dette ville være en dyr jobb)

#186953  av Fred

Blir jobben gjort skikkelig, skal det ikke være lekkasje, alt av deler der skal være rengjort og brukt ny paknings-guffe på. Og alle simeringer skal byttes. Jeg har byttet en del sånne motorer...