TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Alder og trimming av biler

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #178326  av Skylar
 
Har en kompis som sier at er bilen eldre enn 10 år så kan du trimme bilene så det holder uten å betale avgift, det eneste du trenger er å få den godkjent med de modifikasjonene du har gjennomført på bilen.. stemmer dette?

 #178327  av ErikG
 
Sålenge bilen er importert før 1.1.96 så stemmer dette ganske bra. Men man få det godkjent..

 #178331  av Skylar
 
Så bilen må ha vært her in Norge i over 10 år da med andre ord..
Jaja, men da så.. takker

 #178333  av ErikG
 
mener det var 1.1.96 bilen måtte være tatt inn før ja. Men er ikke 10 år regelen går på. Er den datoen.

 #178337  av Skylar
 
Ã¥ja ok..

 #178375  av jumbo
 
Du har uansett bruksfradag basert på antall år bilen har vært registrert i Norge, men tror dette fradraget stopper på 70% eller deromkring...

Sjekk http://www.toll.no for å være sikker


Sjekket opp nå, ser ikke ut som dette fradraget har noe tak slik jeg trodde.

Fradraget for f.eks en bil registrert i 1.1.1997 er fremdeles 95% (hvilket betyr at du betaler fint lite uansett)

 #178379  av sleeper
 
neste år får du 100% på en 97 mod... :D

 #178392  av Skylar
 
Så hva tror dere det ville kostet meg å tune en sabb 9-3 1.8 turbo rundt 2000++ mod med en ca 100 hk da?
Da tenker eg bare pris på motor og godkjenning`?

 #178399  av CelicaTurbo
 
på forsiden av http://www.toll.no er det link til en kalkulator som gir svar på akkurat det du lurer på, i det minste hvor mye avgifter det er snakk om. Kalkulatoren kalles "statusendring av kjøretøy" og du fyller ut vekt, effekt og motorvolum før og etter trim, samt når bilen første gang ble registrert her i landet. Selve godkjenningen hos biltilsynet kan ikke noen her si hva koster, dvs, selve godkjenningen koster ikke mye men kostnadene for å endre bilen slik at den kan godkjennes kan være betydelige..

 #178431  av Skylar
 
takker :)

 #178433  av Skylar
 
Tok en beregning på en sabb 93 sport sedan, 1.8 T og 2004 mod.

Økte med 100 hk, utrolige 239 138,00 skulle de ha(hvis eg har gjort det riktig da)

Heeeeelt utrolig

Eg skrev at bilen var 1400 kg (vet ikkje hva den veier) og at den hadde 150 orginalt og skulle øke til 250. dette var det eg fikk :

Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 344,00
Avgift for motoreffekt: 41 260,20
Avgift for slagvolum: 28 926,00
Engangsavgift: 128 530,20
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 129 830,00

Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 344,00
Avgift for motoreffekt: 150 567,68
Avgift for slagvolum: 28 926,00
Engangsavgift: 237 837,68
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 239 138,00

 #178462  av Magne
 
Da må du ut med avgift ny bil minus avgift gammel bil.

239 138 - 129 830 = 109 308 kr.

Ikke billig nei... ;)

 #178603  av Turbotrille
 
Har ikke dette vært diskutert en hel haug med ganger nå?

Det går på når bilen ble førstegangsregistrert i Norge, og etter 10 år er det ikke noe avgift på verken vekt, effekt eller volum..

Står mer i denne tråden; http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=16001

 #178617  av Skylar
 
Turbotrille skrev:Har ikke dette vært diskutert en hel haug med ganger nå?

Det går på når bilen ble førstegangsregistrert i Norge, og etter 10 år er det ikke noe avgift på verken vekt, effekt eller volum..

Står mer i denne tråden; http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=16001
Takker for link.. visste ikkje at det var flere slike tråder