TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DÃ¥rlige vestlandsveier tar livet av bilen min!!!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #173878  av FireWalk

Nå sitter jeg her med adrealinrush til tusen.. Jeg betaler vei avgift.. Jeg betaler blodpris for bensin. Men jeg får faen ikke noe igjen for det!

Problemet:

Jeg kjører på elendige veier som til syvende og sist tar livet av bilen min.

Asfaltkanter og store hull, forsenkninger i veibanen som utfordrer selv de høyeste familesedaner. Her må man ha 4x4 offroader for å komme seg frem uten å ødelegge bilen!

Deler av problemet kommer av det elendige vannverket som er her. Vann-rørene sprekker i tur og orden, og rørene går UNDER veien, så da graver de opp for å skifte rør, men de asfalterer aldri etter seg, de bare fyller igjen med sand. Dermed blir det store hull som blir dypere og dypere intil hele bilen setter seg fast i dem til slutt..

Det er ikke lett å styre unna alle disse hullene, noen ganger kommer det bil imot og da kommer man seg ikke unna. Disse hullene tok jeg bilde av nå i en 100 meters radius rundt der hvor jeg bor. Strekningen jeg kjører bak til verkstedet er 100 ganger værre. Det er 80 sone, ikke er der asfalt, det er kun grus. og der er ca 3 hull pr kvadratmeter på hele strekningen. Der kan jeg max kjøre i 20 km/t...

Konsekvensen:

PGA disse dårlige veiene blir bilen min regelrett ristet istykker!

Her er noen av symptomene som har åpenbart seg som et direkte resultat av ristingen fra de elendige veiene:

1. Festet til intercooleren har knekt rett av. Dette er en stiv bil, og det skal ikke mange hullene i veien til før det blir voldsomt mye stress på samtlige deler i bilen.

2. Jeg var og skulle få på nye dekk. Måtte balansere opp igjen alle 4 hjulene mine. Fant da ut at det var kast i ALLE felgene! SKAL TRO HVORFOR???????????????

3. Nå har festet på eksos anlegget knekt av. Det skjedde etter at jeg ikke klarte å styre unna et hull i dag og "PANG" sa det.. så hang hele eksos anlegget på halv åtte.. kjørte ikke mer enn 10-15 kmt heller, men det er nok det på disse veiene her.

HODER SKAL RULLE!!!! jeg skal sende inn et brev 1 gang for dag til komunen helt til det skjer noe. Jeg skal ringe dem oig mase 5 ganger for dag og bli enda sintere for hver dag. Når de slutter å ta telefonene mine kommer jeg til å møte opp, og går ikke derifra før politiet sleper meg ut derifra. Og når jeg slipper ut av arresten så stikker jeg hjem, henter kjetting og hengelåser og LENKER meg fast utenfor kontoret til rette vedkommende hvor jeg kommer til å sette meg ned og rope og skrike intil det kommer et team og reparerer og re-asfalterer hele veistrekningen her.

Nå er det faenmeg nok! jeg er ikke den eneste, broren min må skifte støtdempere på sin bil nå pga at det sliter så voldsomt på bilene å kjøre på disse veiene.

Hva i SAT*N betaler vi vei-avgift for da????? vei standarden er jo på mange steder akkurat slik den var for 100 år siden!

Skal det være slik at man må kjøre slalom mellom hullene i veien? er det trafikksikkert da? når blikket er 2 meter forran bilen, og man ikke får med seg NOE som skjer i trafikk bildet?....
Vedlegg
hull..
hull..
Bilde348.jpg (48.9 kiB) Vist 1246 ganger
Slik blir veien når den aldri blir vedlikeholdt...
Slik blir veien når den aldri blir vedlikeholdt...
Bilde346.jpg (46.3 kiB) Vist 1895 ganger
Denne "fordypningen" er faktisk mye olmere enn den ser ut på bildet. Om jeg kjører nedi her med MR2en så blir den stående å vippe på fangeren, så her må jeg over i motsatt felt.
Denne "fordypningen" er faktisk mye olmere enn den ser ut på bildet. Om jeg kjører nedi her med MR2en så blir den stående å vippe på fangeren, så her må jeg over i motsatt felt.
Bilde356.jpg (48.49 kiB) Vist 1247 ganger
I dag knakk eksos anlegget av når jeg kjørte nedi / ble presset nedi et hull av motgående bil...
I dag knakk eksos anlegget av når jeg kjørte nedi / ble presset nedi et hull av motgående bil...
Bilde341.jpg (21.59 kiB) Vist 1895 ganger
Her har festet knekt rett av. Et direkte resultat av dårlige og hullete veier. Metallet har knekt tvert av! Regningen sendes til statens vegvesen.
Her har festet knekt rett av. Et direkte resultat av dårlige og hullete veier. Metallet har knekt tvert av! Regningen sendes til statens vegvesen.
Bilde284.jpg (25.56 kiB) Vist 1895 ganger

#173879  av FireWalk

Flere bilder:
Vedlegg
Midlertidig reperasjon så jeg kunne kjøre videre med eksosanlegget.....
Midlertidig reperasjon så jeg kunne kjøre videre med eksosanlegget.....
Bilde345.jpg (37.04 kiB) Vist 1894 ganger
Her er veien nylig blitt reparert. Men var det vegvesnet som betalte? nei.. det var de private folka som tilfeldigvis BOR akkurat der som spleisa på det! MAKAN!...
Her er veien nylig blitt reparert. Men var det vegvesnet som betalte? nei.. det var de private folka som tilfeldigvis BOR akkurat der som spleisa på det! MAKAN!...
Bilde353.jpg (33.46 kiB) Vist 1894 ganger
Hva skal dette forestille da? kan det være meningen fra ingeniørenes side at bilen skal kjøre over slike kanter som dette? ikke rart det er kast i felgene!
Hva skal dette forestille da? kan det være meningen fra ingeniørenes side at bilen skal kjøre over slike kanter som dette? ikke rart det er kast i felgene!
Bilde354.jpg (63.64 kiB) Vist 1244 ganger
Der hullet slutter og asfalten begynner blir det en kant. Kjører man på den blir det som å treffe en vegg..
Der hullet slutter og asfalten begynner blir det en kant. Kjører man på den blir det som å treffe en vegg..
Bilde352.jpg (53.83 kiB) Vist 1242 ganger
Slik ser den ut under... det er jo komplett umulig å ikke ta nedi når man kjører på slike veier..
Slik ser den ut under... det er jo komplett umulig å ikke ta nedi når man kjører på slike veier..
Bilde283.jpg (48.82 kiB) Vist 1893 ganger

#173880  av hmsilset

Fyttegrisen for noen veier da.Flytt 10 mil du firewalk.Her på åndalsnes er det null hull :wink: Kule veier,og det kuleste er å kjøre opp trollstigen.90grader svinger og 10% stigning i 3 minutter 8) Er til å få dotter i ørene av
Sist redigert av hmsilset den 17 mai 2006 06:28, redigert 1 gang totalt.

#173882  av sleeper

dæven, trudde ikke det kunne bli værre en her jeg bor jeg!
men det kan det tydligvis! (men skremmende nok ikke så veldig mye værre... :evil: :evil: :evil: )

stå på!
ikke gi deg før de fikser det! (og husk og send ALLE regninger på skader på bilen din til komunen! hvis de vet om eller burde vite om hull i veien og de ikke er spessielt merket så har de krav på seg om og betale alle skader som en bil blir påført!)

#173883  av FireWalk

jeg har faktisk ringt dem 3 ganger tidligere... de lover og lover, men ingenting skjer.. tror jeg må ta mer drastiske steg for å få ting til å skje. Forbaska irriterende at det skal være slik. Hver gang bilen ramler ned i et slikt hull så føles det som å bli slått i magen.. det hjelper jo ikke at bilen er senket og har sportsdempere heller.. :shock:

#173884  av sleeper

så begynn og send regninger til dem! så lenge de vet om problemet og ikke har gjørt noe for og fikse det så må de betale!

#173897  av memo

hehe.. ikke at jeg er uenig i at veiene er elendige noen plasser i norge, menne...

når man kjører bil som er "blodsenket" (utifra det ene bildet ser det ihvertfall slik ut) og stivet opp, kanskje stivere dempere i tillegg, så har man EGENTLIG seg selv å takke (i tillegg til veiene) at bilen får seg noen kakk..
man vet jo at veiene er dårlige før man gjør disse modifikasjonene, evnt. før man kjøper bilene :)

ja, det er kjipt og jævli surt, og selv om det ikke burde være slik, så ER det slik..

du kan prøve å sende regninger til vegvesenet osv., men jeg har en viss anelse om at du ikke kommer noen vei desverre..

kjipt med bilen dog..

#173900  av FireWalk

memo skrev:hehe.. ikke at jeg er uenig i at veiene er elendige noen plasser i norge, menne...

når man kjører bil som er "blodsenket" (utifra det ene bildet ser det ihvertfall slik ut) og stivet opp, kanskje stivere dempere i tillegg, så har man EGENTLIG seg selv å takke (i tillegg til veiene) at bilen får seg noen kakk..
man vet jo at veiene er dårlige før man gjør disse modifikasjonene, evnt. før man kjøper bilene :)

ja, det er kjipt og jævli surt, og selv om det ikke burde være slik, så ER det slik..

du kan prøve å sende regninger til vegvesenet osv., men jeg har en viss anelse om at du ikke kommer noen vei desverre..

kjipt med bilen dog..
Det er ikke bare min bil som tar skade av dette. Helt vanlige familiebiler har fått slitedeler relatert til understell utslitt usedvanlig fort. og dette som følge av veistandarden. Bilene er rett og slett ikke bygget for "offroad" bruk slik som denne såkalte veien jo mer eller mindre er.

det blir litt feil å si at jeg har meg selv å takke. Skjønner hva du mener, men tingen er at denne spesielle veien har forværret seg VESENTLIG siden jeg kjøpte bilen. Fra å være fremkomelig til å være helt håpløs.
Veiene SKAL ikke være slik som det der! Det er jo en skam... Jeg var i den domunikanske repiblikk, et land som er et av verdens fattigste. Og det slo meg at veiene de har inn i de mest avsidesliggende landsbyene har omtrent samme standard som dette her. Og når det gjaldt riksveier og hovedveier så var de BETYDELIG bedre enn de veiene vi har på vestlandet generelt. Og det er jo meget betenkelig. Hvordan kan et av verdens fattigste land ha BEDRE veier enn et av verdens rikeste?

Det har jeg neppe meg selv å takke for..

Det skal etter min mening ikke være slik at alle må kjøpe seg bensintørste monstre av noen offroadere med 4x4 bare for å komme seg frem? jeg som syntes regjeringen snakket så varmt om mindre forrurensning og små biler med lite utslipp.. slike veier oppfordrer jo folk til å kjøpe seg offroader, eller det som værre er, noe med beltehjul...

Bilen min var nok forøvrig slik da jeg kjøpte den. Har hatt MR2 før og, denne er noe lavere og stivere, men siden jeg kjøpte bilen så har veien blitt vesentlig værre! de har gravd minst 5 nye steder siden jeg kjøpte den, og på disse stedene er standarden helt for jævlig (det er der mange av bildene er tatt fra). Folk må jo ha vann. Men siden det ikke foreligger penger nok til å holde veistandarden oppe så forfaller veien bare mer og mer for hver måned som går. :(

Jeg skal iallefall gi lyd fra meg til politikerene i komunen her. Dette er jo en prioriteringsak.
Det er jo forøvrig typisk staten å ignorere oss vanlige mennesker som er missfornøyd med veistandarden på tross av at vi betaler blodpenger i veiavgift (hvorav kun 25% går til vei men nok om det). Min erfaring er iallefall at dersom jeg maser og ringer og er travel nok så får jeg viljen min til slutt. Ikke fordi de innser at jeg har rett og at noe bør gjøres, men rett å slett for å bli kvitt meg. :wink: Det har blitt gjort før, og det kan gjøres igjen. det SKAL gjøres igjen. 8) hehe..

#173903  av Kaizern

Hørte på nyhetene etter at vår kjære finansminister Kristin Halvorsen hadde presentert statsbudsjettet, at det kun var tildelt 1/5 av det beløpet som trengs for å opprettholde en passe standard på våre veier....
Å når det er billistene staten "tjener" mest på, så burde vi ihvertfall ha veier uten hull!!! :evil:

HÃ¥per FRP kommer til tronen ved neste valg!

Har forresten knertet en felg selv pga hull i veien, å jeg kan regne med det er kast i alle sammen, men jeg tør rett å slett ikke sjekke.... :?

Så det er ikke bare på vestlandet dette er et problem, også oppe her i nord.

#173909  av TurboKnut

Er ikke bare på vestlandet det er problemveier. Her i Sarpsborg er det flere hull i veiene enn på en golfbane, og det finnes ikke penger til å gjøre noe med det......i verdens rikeste land....

#173923  av Goose

Løsningen er å kaste mr2 "shiten" og kjøpe seg en Bowler Wildcat.
http://www.bowler-offroad.com/NAV1.htm for denne bilen et hull er en venn. 8)

#173926  av FireWalk

Det er en skam at vi har slike veier som dette. At politikerene ikke reparerer infrastrukturen før det er for sent er en skandale!

LES DETTE:

http://www.bilaksjonen.no/page.aspx?CNT ... ISIBLE=OFF

Utrolig informativt. Alt du trenger å vite om etterslep på veier, politikerenes uvilje til å gjøre noe med saken osv.

#173928  av ErikG

man vet jo at veiene er dårlige før man gjør disse modifikasjonene, evnt. før man kjøper bilene

Når bilen er godkjent av staten gjennom pkk så burde det jo være mulig å bruke den??

#173933  av Andy_Celica

Det er som turboknut sier, ikke noe bedre veier i særp, i fjord høst knuste jeg 2 av felgene mine i et hull som var ihvertfall 10 cm dypt, så ikke hullet for at det hadde regnet og var fylt opp med vann. Klagde til kommunen om at de skulle erstatte felgene selv, "Når du ser at veiene er slitt og ødelagte må du kjører penere" var svaret jeg fikk.

En kompis av meg fikk ødelagt 3 av felgene sine sist uke, og han sliter enda med at de skal betale de. Ser ikke ut som han kommer noen vei, med dette heller!

#173944  av FireWalk

Staten har ansvaret for å holde veiene ved like, men de fraskriver seg alt ansvar når det gjelder ulykker og skader som er et direkte resultat av det manglende vedlikeholdet. I de fleste andre land hadde en rettsak resultert i at de måtte betale :) men ikke her i landet. Her får man ikke erstattning selv om all logikk tilsier at man er berettiget det...

leste for en tid siden om en som kjørte nedi et kummelokk der lokket var fjernet... Han ødela hele bilen.. men han fikk ikke erstattning!