TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye eu regler: fornye førerkort hvert 10. Ã¥r

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#172016  av jumbo

Andy_Celica skrev:helt sykt spør du meg. :twisted:
Synes antakelsen om at en bilfører er automatisk skikket til å kjøre bil inntil du fyller 100 år er en god del sykere for å være ærlig...

#172050  av ST182

hehe virker som noen her tror at man må "ta" lappen på nytt hvert 10.år?
DET hadde vel blitt helt håpløst etter min mening..
Det er nok ikke det som er intensjonen her heller, er nok heller en versjon av det amerikanske systemet hvor man må inn til biltilsynet, stille seg i kø, og få fornyet førerkortet uten noe mere om og men.
Glemmer man å fornye førerkortet innen fristen, DA må man nok ta oppkjøring med sensor på nytt.
Så blir det sikkert lagt opp slik at etter å ha passert en viss alder så må man fornye det oftere og samtidig framvise "legeattest" på at man fortsatt er skikket til å kjøre.. (kan man håpe på da ihvertfall)

Det synes jeg faktisk er en ganske smart ordning, så får man ihvertfall luka ut noen flere som er uskikket til å ha lappen pga sykdom\dårlig syn\hørsel\ førlighet\mental helse osv.. :)

#172111  av FireWalk

Tror ikke det blir noe problem egentlig.. Mange som absolutt aldri burde hatt lappen. Det ser man jo hver dag i rundkjøringer osv. Da er det spesielt folk over 50 som er usikre på hvordan de skal kjøre. Så en liten oppdatering hvert 10 år kan sikkert de fleste ha godt av.

Jeg kjørte jo nylig opp igjen på nytt for noen måneder siden. Det var ikke noe problem. Sensoren satt jo bare og kikket på damene ut av sidevinduet og pratet tull.. Ikke la han merke til noen av uvanene mine heller.. (som å ikke kikke i speilet alltid før nedbremsing, glemme blinklys, kjøre 10 km/t over osv... Fikk faktisk 0 feil. Jeg tror ikke de gidder å være så streng med folk som har hatt lappen i 10 år og som de VET kan å kjøre bil, da er det nok mer plankekjøring og de gidder vel kun å bry seg dersom det er noe veldig graverende. Som å kjøre på rødt lys osv. :P

#173416  av Syns

Er nok som ST182 skriver. Tror ikke folk må kjøre opp hvert tiende år. Selv kjører jeg vogntog og må i dag fornye hvert tiende år, med legeerklæring. Men går jeg en dag over datoen, da må jeg kjøre opp på nytt. Synes det er en helt grei regel det! Og hvis det er noe lignende de skal innføre for klasse B, synes jeg det er helt greit. Så lenge man slipper å ta oppkjøringen på nytt hele tiden, men det tviler jeg på er meningen.

#173497  av Skylar

Synst egentlig det er en genial ide, du får luket ut MANGE som egentlig ikkje er skikket til å føre ett kjøretøy i trafikken.

Og der blir nok ganske sikkert som en del sier her inne, bare en liten medisinsk test.
Sikkert noe lik den som blir tatt for sjømenn.