TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Helt greit med 15 kr literen!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#167631  av CelicaTurbo

15kr literen er nå bare skremselspropaganda, det skal skje alvorlig mye i verden før vi når den prisen i sommer. I høst når prisene gikk opp ble vi jo forespeilet 16 kroner literen men her rundet ikke prisen over 12 engang. Nå ligger den farlig nærmt 12kr literen ved oppsving men jeg har nå allikevel ingen tro på 15kr literen eller mer. Å skru opp bensinprisen 35% (11-15) pga at oljeprisen stiger 16% (60-70) henger ikke på greip, spesiellt siden oljeprisen har steget med 130% på de siste årene (30-70) uten at bensinprisen har steget noe alvorlig av den grunn. At bensinprisen nå stiger har ingenting med politikk å gjøre men er kun et resultat av hysteri i oljebransjen :roll:

#167644  av mr.two

maxgets skrev:Er teit å klage på at råninga blir dyrere da..
De som bruker bilen til jobb får trukket i fra en del på skatten, for de så er det jo litt dumt siden de får høyere utgifter.

Greit det er litt dyrt.. men er ikke verdens undergang akkurat..

Enige med mange her at 10kr maks hadde vert flott det.. men er jo ikke noe problem med 15kr heller..

Til deg som lurte på hvorfor prisene blir så høye.. så er det fordi oljeprisen er/blir høy.. ikke fordi de skal ha penger til sudan..
Nei tuller du eller...Jeg studerer Finans, så jeg har en viss peiling på hvorfor det spekuleres i høyere oljepriser og dertil høyere bensinpriser. Det var kun en vinkling for å sette ting på spissen.

#167692  av Magne

Jeg sier bare EN ting her.

www.Bilaksjonen.no

#167698  av GT4 CS

er allerede sykt provosert over 12kr literen. Hadde det bare vært kolektiv transport som passet med min arbeidstid,og som gikk og kom da de skulle ville jeg glatt kjøpt meg mnd kort til 850kr isteden for 2500kr i bensin utgifter kun relatert til jobb kjøring hver mnd. Skulle ønske det var litt mer tak i ola og kari på gata, vi nordmenn sitter som vanlig på gjerdet og syter til ingen nytte. Det må aksjoneres for at de skal skjønne det, om allle parkerer bilene, og heller velger kollektivt pga de ikke har råd til bensin. Vips så slutter as norge sakte men sikkert og fungere siden kun et fåtall kommer seg på jobb. Om transport slutter pga de ikke har råd, og kunden ikke vil betale, da skjer det og ting. Blir bare en ond sirkel. Men desverre så er ikke vi nordmenn noen krigere lenger, og staten er ute etter og tjene mer penger. Våre kjære politikere merker ikke stort til økte avgifter uansett, de har gratis lege,fysioterapaut,gratis bil osv. For håpe FRP kommer til makta snart, ellers vil mang en familie komme i økonomisk krise pga alle de idiotiske avgiftene.

#167709  av CelicaTurbo

FRP? Det er jo dem som har fått så mye hets i det siste pga snuskeriet hvor de tar seg råd til nettopp gratis bil og gratis kroppspleie (personlig trener), så om de kommer til makten ser det jo unektelig fantastisk lite trolig ut at det blir mindre misbruk av penger til slikt av politikerne :lol: Karl I. Hagen har jo gjentatte ganger blitt avslørt i å lure til seg politiske pengemidler til privat bruk og glede uten at det har ført til noe politiske reaksjoner enda, de andre politikerne skjønner vel at om de forfølger hans snuskerier så vil han angripe dem verbalt i media slik at alle de godtroende velgerne svelger hans ord uten kritikk og blir enda mer innbitte motstandere av alle andre partier :lol:

#167710  av GT4 CS

Hehe, men alle partiene gjør dette :lol:
Ikke noe unikt som kun FRP gjør. Dem ga en meget god forklaring på hvorfor ting ble gjort som de ble. Men ingen er perfekte :wink:

#167720  av Johansen

Lurer på hvor prisen havner her hvis den blir 15 kr andre plasser..

Prisen er 12.04 nå, å den ligger der ca hele året her.. Laveste jeg har sett her oppe er 10.64 pr liter.. å jeg syns enda det er dyrt ;\ ouff
gruer meg hvis det blir 15 kr litern! Da kjøper jeg meg moped scooter som bruker 0,2 på mila! istedenfor 1,1-1,3!

#167721  av kaimagne

Si meg, har dere ikke skjønt hva som er taktikken for at vi skal holde kjeft og ikke bry oss?

Da jeg flytta til Moss i 2002, så kosta en liter 95 blyfri 7,99. Så begynte det å stige, og passerte vel 10'ern i 2004 en gang. Så skremmer de oss med at den skal koste opp mot 16 kroner som CelicaTurbo sier her, men den steg "bare" til 12. Så synker den litt igjen, ned mot 11 kr, folk bli fornøyde og slutter å sutre, fordi nå sparer man nesten ei krone pr liter...

Nå kommer en ny runde med skremming, 15 kroner liter'n. Den stiger til 12.50, kanskje 13. Det blir sånn ei lita stund fremover, så synker den ned mot 12 og folk holder på nytt kjeft ei stund til fremover.

Taktikken er nemlig å dra til så hardt at alle glemmer hva som har vært av prisnivå, og etterpå sette ned prisene litt, slik at de aller fleste som allerede har glemt de gamle prisene, også blir fornøyd, siden de "sparer" kanskje 2-3 kroner pr liter i forhold til avgiftstrollets fryktelige spådom...

Det blir som å ta fra et barn en halv kilo sjokolade, for så å gi igjen 50 gram og gjemme vekk de siste 450. Barnet griner når det blir fratatt halvkiloen, men blir kjempeglad når det får 50 gram og har glemt de siste 450 grammene...

Enkel terror-psykologi...

:evil:

#167722  av et_casey

Her i Vardø så har bensin kostet 12.80 i over 2 mnd. Det er da for 98 oktan. Men det er helt sykt dyrt. Merker det godt på økonomien. Vi må kjøre 25 mil en vei for å komme til orntli tannlege, sykehus, å større flyplass hvor sas/braathens lander, og hvor norvegian lander på sommeren. Flyprisene er også helt sinnsykt, det koster 600 kr envei å fly fra Vardø til Kirkenes som er den "store" flyplassen.

Hvis man skal ta buss til en annen by på fredag feks, så kommer man seg ikke hjem før på mandag. Hurtigruten går også, men da må man stå opp klokken 3 på natta og reise i 7 timer i båt før man er fremme i Kirkenes. Så vi har bruk for bil her oppe.

Jeg var på fest hos noen i Oslo for noen år tilbake, der vi diskuterte dette med bensin priser og kollektiv transport. Jeg forklarte hvordan det var. Da svarte han: "Det er jo bare å ta toget da..." Da klikket det for meg. :) De fleste vet vel at toget ikke går i Finnmark?

-Lars

#167723  av hybris

sleeper skrev:Det vil og i praksis si at de som eier en bil betaler dobblet så mye skatt som de som ikke har....
JEG FØLER MEG URETFERDIG BEHANDLA FORDI JEG HAR BIL SOM HOBBY!!!!!!!!!!!!!!!!!
Prinsippet ditt er fornuftig nok, men regne kan du ikke. Alternativt kjører du SINNSYKT mye bil, eller tjener VELDIG lite. :)

#167738  av FireWalk

Det blir vel feil å si at det er billigere å kjøre bil 3 km enn å ta buss 3 km.. totalt sett koster det jo mer med bil, om vi tar med alle avgifter, forsikring osv. Bil ER dyrt! og kjøper de i byen seg et månedskort på bussen så kan de reise så mye de vil i en måned for 6-800 kr? hvor lenge kan du reise dit du vil for 6-800 kr i bensin da? rekker bare noen få dager det!

og ang dette med FRP: ALLE politikerene gjør jo dette! eneste grunnen til at det dras opp i media at også FRP gjør det er jo fordi FRP er de som har gjort det til sin fanesak å fjerne diverse avgifter osv.
Det er intet annet enn et virkemiddel fra mediene sin side for å skape overskrifter i en tid der de har lite annet å skrive om. Det skjer hele tiden!

Er forøvrig enig med Kaimagne ang bensinprisene. De bruker nok en del psykologi for å få oss til å "glemme". Det er jo så typisk nordmann å sitte på gjerdet og syte.

Det blir som om 20 stk står og ser på en slosskamp. Alle syntes det de ser er blodig urettferdig. Men ingen tør å gå frem og gjøre noe med det av frykt for å få seg et slag eller to selv. Men om ALLE hadde gått frem samtidig hadde det blitt noe helt annet. Problemet er bare at ingen klarer å mobilisere...

#167745  av sindrejl

CelicaTurbo skrev:FRP? Det er jo dem som har fått så mye hets i det siste pga snuskeriet hvor de tar seg råd til nettopp gratis bil og gratis kroppspleie (personlig trener), så om de kommer til makten ser det jo unektelig fantastisk lite trolig ut at det blir mindre misbruk av penger til slikt av politikerne :lol: Karl I. Hagen har jo gjentatte ganger blitt avslørt i å lure til seg politiske pengemidler til privat bruk og glede uten at det har ført til noe politiske reaksjoner enda, de andre politikerne skjønner vel at om de forfølger hans snuskerier så vil han angripe dem verbalt i media slik at alle de godtroende velgerne svelger hans ord uten kritikk og blir enda mer innbitte motstandere av alle andre partier :lol:
det som er litt morro med dette er at stort sett alle andre politikere driver med det samme.. men det er jo frp som skal hetses, derfor kun fokus på dem :)

#167750  av Magne

FireWalk skrev:Det blir som om 20 stk står og ser på en slosskamp. Alle syntes det de ser er blodig urettferdig. Men ingen tør å gå frem og gjøre noe med det av frykt for å få seg et slag eller to selv. Men om ALLE hadde gått frem samtidig hadde det blitt noe helt annet. Problemet er bare at ingen klarer å mobilisere...
Det er hvertfall en god del folk som prøver, du har sikkert vert borti siden før. Jeg postet den tidligere her men virker som alle gikk forbi den.
Bilaksjonen.no er jo som SKAPT for oss bilinterreserte! På den siden står alle nyheter med deres fremgang i saken. Massevis av fakta som vi bare må få banket inn i hue på politikerne en eller annen gang!

Jeg anbefaler alle dere å gå inn å se litt på den siden. Og skrive under på protest listen der. Det er sikkert mange av dere som allerede har gjort det en eller annen gang. Men som kanskje har latt det gå i glemmeboka akkurat som meg. Vel nå begynner ting å skje ser det ut som, og jeg skal hvertfall følge med og hjelpe til med det jeg kan!

http://www.bilaksjonen.no

Hvis bilaksjonen ikke slår an her, ja da er det vel bekreftet at vi bare er noen nikkehuer alle sammen. ;)

#167781  av sleeper

hybris skrev:
sleeper skrev:Det vil og i praksis si at de som eier en bil betaler dobblet så mye skatt som de som ikke har....
JEG FØLER MEG URETFERDIG BEHANDLA FORDI JEG HAR BIL SOM HOBBY!!!!!!!!!!!!!!!!!
Prinsippet ditt er fornuftig nok, men regne kan du ikke. Alternativt kjører du SINNSYKT mye bil, eller tjener VELDIG lite. :)

jeg kjører MYE! tjener normalt!

okay, så kansje jeg bare betale 1\3 mer avgifter en de som ikke har bil!
men er det riktig da????
fortell meg: HVORFOR SKAL JEG BETALE MER FOR DRIFTA AV AS NORGE EN DE SOM IKKE HAR BIL??????

#167783  av lexusmann

sleeper skrev:hm... kommer til og kjøre med toluen i bensinen min i hele sommer jeg! (20% blanding) (øker oktant ratinga på bensinen en goood del!)

får det på statoil for ca 10kr literen! (kjøper 200liters fat!) så det vil si at jeg får billigere bensin da jo! :D :D :shock:
Hva er dette??noe form for tilsetting?dette var veeldig offtopic, beklager...
Sist redigert av lexusmann den 21 apr 2006 15:03, redigert 1 gang totalt.