TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Helt greit med 15 kr literen!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #167549  av FireWalk

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113589

Slike utsagn irriterer meg! Det er det samme som om røkke skulle sagt: Det er helt greit å betale 20.000 kr i bot for å kjøre 20 km/t for fort. Fordi om HAN har råd til det så er det ikke dermed sagt at alle andre har det.... derfor er utsagnene som følger under egosentriske til de grader etter min mening!

Greit nok at Oslo-folk kanskje syntes det er helt greit, og at de bør kjøre mindre bil. Klart..... de har jo et offentlig tilbud som ikke ligner grisen! det går en buss eller en trikk eller t-bane hvert 5 minutt.. så de trenger jo strengt talt ikke bil i det hele tatt med mindre de skal UT av byen!.... De kommer seg like fort fra A til B med kollektiv transport, og det er billigere også.

men HVA med oss andre da? vi som bor i utkantstrøk og er avhengig av bil pga store avstander og et elendig kolektiv tilbud? Hva med oss? er det greit med 15 kr literen for oss?

Slike kommentarer som oslo folk har kommet med provoserer sterkt:

- Jeg synes bensinen burde være dyr. Man bør kjøre minst mulig, mener Jan Inge Berentsen Anvik.

- Vi tjener så godt her i Norge at vi har råd til å betale 15 kroner literen, mener Hanne Vassnes, og føyer til:

- Kanskje folk vil gjøre mindre bil da!

Hva skjedde med å gre alle over en kam? Nå må de ta å rulle inn! er de virkelig så naive at de tror at hele norge har det like lett for å komme seg fra A til B som oslo folket? Hvor jeg bor er det elendig kolektiv transport. På lørdager går siste bussen kl 15:00 på dagen.. etter det er man strandet med mindre man har bil! samme på søndagen. Det koster forøvrig også 41 kroner å ta buss 3 km...... hva koster det å ta buss 3 km i oslo?..

en gjennomsnittlig oslo inbygger kjører sikkert ikke mer enn noen få tusen KM i året.. Mens folk i utgantstrøka kjører lett 30.000 km på et år.. for ikke å nevne pendlerene..

Hva syntes dere om dette? jeg finner det hårreisende! 15 kroner literen er ALT for dyrt! Folk som står frem i avisen og sier det er HELT greit ødelegger for alle andre! de tenker kun på seg selv og ingen andre!... idioter.. :roll:

#167550  av Master

Tipper vi ser bensinpris oppmot 15 kr literen før sommeren. :evil:

#167552  av soltec

Da blir det ikke noe biltur på meg nei, koster nok allerede den bensinen syns eg.

Staten suger, altfor høye avgifter.

#167553  av andre 1

15 kr literen er seriøst drøyt , men blir prisen på bensin så høy så kommer vi bedagelig normenn til å godta det ! Det eneste som kommer til å skje er at det blir debatert på forum som dette og i pausen på jobb... Skulle hatt samme moral som i feks frankrike , da hadde faktisk staten vært nødt til å gjøre noe med prisen . Etter min mening så bør bensinprisen ligge på maks 10kr literen .

#167557  av celicat23

Fortsetter i vant rettning det her: gjøre alt som sees på som "goder" så dyrt at kun de rikeste skal ha råd til det. Det er viktig for politikerene i dette landet å opprettholde klasseskille, så de rike kan se ned på arbeiderene.

#167559  av Larsen

Syns de kan innføre miljøavgift i storbyene. Hvor de foreksempel legger på 5 kroner literen for de som bor i byen og så kan de som bor utenfor slippe.

Det koster foresten 20 kr for de 3 kilometerene i oslo. Altså halve prisen.

#167561  av cameleon

problemet her i landet er at befolkningen er noen store naut som godtar slik. Er jo ingen som lager opprør eller kjemper i mot. Husker godt en situasjon i USA sommeren 2001 da prisene hadde gått opp 50cent eller hva det var. trailere hadde blokkert de mest traffikerte motorveiene mellom statene slik at de var nødt til å skru prisene ned igjen. Forundrer meg ikke om prisene her til lands ender opp på 20kr+ i løpet av 2010 slik det fortsetter nå.

#167565  av mralp

Spiller ingen rolle for meg om den koster 10, 12 eller 15kr. Kjører rundt 14k km i året, og bruker så mye penger på bil at +-4/5k i året har null betydning. 4k renner man borti hele tiden, er jo ingenting, en slitt clutch, overhale bremsene ene siden på bilen, en ekstra tur på verksted, kjøre 90km/t i 70 sonen, u name it.

De km jeg kjører for at jeg må (jobb) trekker jeg jo fra på selvangivelsen, og det øvrige er jo lystbetont, går på livskvalitet. Om det koster meg 10 kroner ekstra dagen? Herregud... spiller jo ingen rolle. Er jo knapt en Cola.

Tror de som klager høyest aldri har satt opp et budsjett som viser hva inntekta deres går til.

#167566  av celicat23

Larsen skrev:Syns de kan innføre miljøavgift i storbyene. Hvor de foreksempel legger på 5 kroner literen for de som bor i byen og så kan de som bor utenfor slippe.

Før de vurderer miljøavgift i storbyene, så burde de først innføre ett kollektivtilbud som er godt nok. Å bli straffet for at man har valgt og bosette seg sentralt, uten å ha noe reelt alternativ til bilen, er for dumt.

Har bodd noen år i oslo, med ei i husholdet som tok buss hver dag. Kan aldrig huske å ha hørt noe positivt om kollektiv tilbudet. Fulle busser, busser som ikke stopper, busser som ikke kommer frem når det snør osv. Og til den prisen de forlanger, så burde man kunne vente seg mer.

Strategien så langt har vel vært å sette opp alle mulige avgifter på biler, samtidig som man setter opp prisen på buss/tog/trikk. Det er ikke snakk om å prøve å gjøre det kollektive til ett godt alternativ - men heller å gjøre bil så dyrt at man til slutt ikke har noe annet valg enn å klemme seg sammen med noen svette narkomane og husmødre med skrikende unger bakerst i en svett buss mens fjortisser sitter å snakker 5 stykker i munnen på hverandre og bråker.

#167570  av Larsen

celicat23 skrev:
Larsen skrev:Syns de kan innføre miljøavgift i storbyene. Hvor de foreksempel legger på 5 kroner literen for de som bor i byen og så kan de som bor utenfor slippe.

Før de vurderer miljøavgift i storbyene, så burde de først innføre ett kollektivtilbud som er godt nok. Å bli straffet for at man har valgt og bosette seg sentralt, uten å ha noe reelt alternativ til bilen, er for dumt.

Har bodd noen år i oslo, med ei i husholdet som tok buss hver dag. Kan aldrig huske å ha hørt noe positivt om kollektiv tilbudet. Fulle busser, busser som ikke stopper, busser som ikke kommer frem når det snør osv. Og til den prisen de forlanger, så burde man kunne vente seg mer.

Strategien så langt har vel vært å sette opp alle mulige avgifter på biler, samtidig som man setter opp prisen på buss/tog/trikk. Det er ikke snakk om å prøve å gjøre det kollektive til ett godt alternativ - men heller å gjøre bil så dyrt at man til slutt ikke har noe annet valg enn å klemme seg sammen med noen svette narkomane og husmødre med skrikende unger bakerst i en svett buss mens fjortisser sitter å snakker 5 stykker i munnen på hverandre og bråker.
Du har nok rett i at kolektivtrafikken ikke er god nok i byenen, men kommer du litt utenfor Oslo så er den jo ikke eksisterende. Det er jo de det går værst utover på økonomien.
Tror de som klager høyest aldri har satt opp et budsjett som viser hva inntekta deres går til.
Mener rundt 90 % av pengene går til staten, Det er litt for mye for min del.

#167571  av Andy_Celica

15 kroner er helt sykt (tror ikke de vet hvor mye en 3gen 3sgte bruker jeg) hihi. men men, er bare å lukke øya når du fyller bensin og late som ingenting når du kjører derifra.

#167576  av FireWalk

mralp skrev:Spiller ingen rolle for meg om den koster 10, 12 eller 15kr. Kjører rundt 14k km i året, og bruker så mye penger på bil at +-4/5k i året har null betydning. 4k renner man borti hele tiden, er jo ingenting, en slitt clutch, overhale bremsene ene siden på bilen, en ekstra tur på verksted, kjøre 90km/t i 70 sonen, u name it.

De km jeg kjører for at jeg må (jobb) trekker jeg jo fra på selvangivelsen, og det øvrige er jo lystbetont, går på livskvalitet. Om det koster meg 10 kroner ekstra dagen? Herregud... spiller jo ingen rolle. Er jo knapt en Cola.

Budskjett?

Kan jo gjøre det ganske enkelt.

Si at tanken rommer 70 liter. Du fyller bensin til 15 kr literen = 1050 kr for en full tank.

Men om bensinen koster 9 kr litern så blir det 630 kr for en full tank.

Vi som liker å kjøre litt om sommeren og som kjører biler med litt motor i vet jo at en full tank trenger ikke vare mer enn 2 dager med litt aktiv kjøring. Skal man da betale gjennom nesa fordi man er interessert i bil?

La oss i værste fall, og for enkelhets skyld si at man fyller full tank en gang i uken iløpet av sommerhalvåret så blir det la oss si 24 uker a 1050 kr (for full tank) = 25200 kr i bensin for en sesong.

Hadde det kostet 9 kr literen for bensin så hadde man kommet unna med 15130 kr...

DVS 10070 kr spart i bensinpenger. Det tilsvarer et fult styling kit til bilen, eller en hellakkering. 4 felger med dekk... osv osv..

Er man derimot i den situasjon at man kjører bilen HELE året så kan man jo doble dette beløpet, og man har plutselig spart over 20.000 blanke norske kroner... "bryr meg ikke?" man får jo en bruksbil i god stand for den prisen....

Du bryr deg ikke om hva det koster? greit nok.. men det gjør jeg!

det er et utrykk som heter: det er dumt å betale for mye! og når det koster 15 kr literen da betaler man for mye! og det er dumt........
Sist redigert av FireWalk den 20 apr 2006 17:07, redigert 2 ganger totalt.

#167577  av doffy

kan tenke meg at sjansen for at avgiftsfri diesel salget går opp hvis bensinen går så høyt opp...

#167578  av Daniel_hoy

mralp skrev:Spiller ingen rolle for meg om den koster 10, 12 eller 15kr. Kjører rundt 14k km i året, og bruker så mye penger på bil at +-4/5k i året har null betydning. 4k renner man borti hele tiden, er jo ingenting, en slitt clutch, overhale bremsene ene siden på bilen, en ekstra tur på verksted, kjøre 90km/t i 70 sonen, u name it.

prisen betyr endel. Viss den øker med 5 kr litern så vil det si at det koster meg ca 15000 kr mer i året.
Og for vanlige folk så er det ca. ei månedslønn..

#167579  av sindrejl

mralp skrev:Spiller ingen rolle for meg om den koster 10, 12 eller 15kr. Kjører rundt 14k km i året, og bruker så mye penger på bil at +-4/5k i året har null betydning.Tror de som klager høyest aldri har satt opp et budsjett som viser hva inntekta deres går til.
skal jeg få opp øya dine litt da? ;) La oss si bilen bruker 1liter på mila, 14000km i året vil da koste deg 21000,-

om bensinen koster 9kr som det gjorde for et halvt år siden, vil 14000 koste deg 12600,-. her snakker vi seriøst stor forskjell, er nærmere 10.000 i forskjell i året.. og om du har råd til det, så er det mange som overhode ikke har det, som også gjerne kjører langt mer, 25-30.000km i året! da snakker vi nesten 20.000 kr mer i året i avgift.. dette er ikke akkurat en cola ekstra.

Edit; så akkurat når jeg hadde lagt inn dette inlegget at to andre også hadde kalkulert ut forskjellene ;)