TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fikk en merkelig telefon fra statens vegvesen i dag!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #167327  av FireWalk

Jeg sjekket telefonen min isted og så jeg hadde ubesvart anrop. Syntes nr var litt kjent, så jeg sjekket gulesider og fant ut at nr tilhører statens vegvesen. Så så jeg at jeg også hadde fått en melding fra samme nr med beskjed om å ringe et mobil nr.

Jeg tenkte at: jaja! nå har de funnet et eller annet de kan ta meg på....

så jeg ringer jo nr og lurer på hva det er.

Da ble jeg spurt om det var jeg som hadde å gjøre med ålesund gatebilklubb å gjøre (ålesunds forumet blant annet) . Og det stemmer jo det, så jeg lurte på hva det hadde med noe å gjøre?

Joda.. da fikk jeg vite at de hvert år arrangerer noe greier i samarbeid med trygg trafikk. Og at de i år skal leie sunnmørshallen (Norges 2. største hall etter vikingskipet) og ha bilutstilling der, trygg trafikk og politiet skal være der osv. Samt teknisk personell.

Så hadde de lest artikkelen i sunnmørsposten om ålesund gatebilklubb, og ønsket å inngå et samarbeid med "rånemiljøet" som hun kalte det. De ville da at vi skulle få flest mulig fra klubben til å delta på dette "kurset" eller hva det er.

Jeg var jo veldig skeptisk og spurte rett ut om dette var seriøst, eller om det var en eller annen form for "felle" fra statens vegvesen sin side der målet er å ta flest mulig folk på fersken i å ha et eller annet under panseret eller på bilen generelt som i utgangspunktet ikke skal være der..

Men hun forsikret meg om at de ikke var ute etter å ta noen, og lovte at ingen kom til å bli "sjekket" og at dette kun var med tanke på trafikk sikkerhet og at de hvert år arrangerer slikt rundt om.

Jeg gikk med å å komme på et møte den 23 mai der jeg skulle få mer informasjon. Jeg sa jeg skulle tenke på det og så får vi se hva de sier den 23 mai.

Det jeg lurer på er:

er det NOEN her som har noen erfaring med slikt tidligere? jeg har iallefall aldri hørt om dette før? men forstod det slik at dette er en vanlig praksis rundt om i landet. Statens vegvesen, politiet og trygg trafikk som arrangerer.. ? også vil de ha med folk fra bilmiljøet da...?

Jeg ble faktisk litt satt ut av hele greia.. det virket nesten litt for uskyldig til å være sant. Jeg sa jo at mange hadde dårlig erfaring med biltilsynet og politiet, og at jeg måtte ha garrantier for at noen i det hele tatt skulle ønske å delta på noe slikt. Men de lovet at det var absolutt ikke noe problem og de var overhodet ikke ute etter å ta noen.. de ville bare spre budskapet til rette miljøet osv.

har noen her erfaringer med lignende?

#167334  av CelicaTurbo

Har ikke erfaring med slikt eller vært med på noe lignende, men det stemmer at det har blitt arrangert flere slike arrangement og treff rettet mot ungdommer rundtomkring i landet. Med tanke på at disse arrangementene er rettet mot å lære ungdommer om trygg trafikk ønsker de å nå flest mulig og det er ganske lite sannsynlig at de da vil skremme bort "værstingene" med kontroller og inspeksjoner under panseret ;) Alt i alt er det meget positivt om bilmiljøet kan vise at de også tar sikkerheten alvorlig og dermed deltar på slike arrangement, så fremstår ikke bilintereste kun som livsfarlige fartsbøller som gir skiten i andres eller egen sikkerhet ;)

#167341  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:Har ikke erfaring med slikt eller vært med på noe lignende, men det stemmer at det har blitt arrangert flere slike arrangement og treff rettet mot ungdommer rundtomkring i landet. Med tanke på at disse arrangementene er rettet mot å lære ungdommer om trygg trafikk ønsker de å nå flest mulig og det er ganske lite sannsynlig at de da vil skremme bort "værstingene" med kontroller og inspeksjoner under panseret ;) Alt i alt er det meget positivt om bilmiljøet kan vise at de også tar sikkerheten alvorlig og dermed deltar på slike arrangement, så fremstår ikke bilintereste kun som livsfarlige fartsbøller som gir skiten i andres eller egen sikkerhet ;)
Det var godt å høre. Skal delta på det møtet med dem, også vil jeg da eventuelt legge ut på ålesundsforumet slik at folk kan komme å delta om de vil.

Jeg tenkte også tanken om at det er jo bedre å være på godfot med politiet og vegvesnet enn omvendt.. ;)

Da får vi se da.. kan bli spennende dette :-)

Jeg skal iallefall benytte muligheten (når representanter fra både politiet og vegvesnet er der) til å fortelle dem at politikken deres er ganske feilslått når de skal drive klappejakt på ungdommer som setter effekt anlegg på bilen sin..

En person som blir trakasert av politiet vil miste all respekt for politiet og nermest kjøre stygt bare på trass pga det... Men om politiet heller forsøker å være på godfot med ungdommen og viser seg som litt mer forståelsesfull og blir med å hjelpe til å forbedre miljøet osv, istedet for å bare være 100% fiendtlig instilt hele tiden så oppnår de den positive effekten av at ungdommen også respekterer politiet og kjører finere.

Det har jeg erfart flere ganger. Så det hadde vært fint om jeg kunne benyttet denne anledningen til å fortelle også politiet og vegvesnet et par alvorsord slik at det kan bli litt bedre forståelse mellom bilmiljøet og politiet/vegvesnet.

Det vil i så fall gi en gjensidig og fordelaktig bonus for begge grupper!

jeg får sette meg ned å skrive en liten tale. hehe..

#167400  av jonny on the spot

Hvis jeg ikke tar vanvittig feil så husker jeg at det var noe lignende greier ifjor en eller annen plass..
Uansett så skulle de ut i trafikken med politiet i spissen, dette skulle være en korstesje så de holdt ikke så stor avstand.... Tipp hva som skjedde med flere biler?

KJEDEKOLISJON :wink:

Følte jeg måtte fortelle det :lol:

#167421  av VeilSide

Jeg har selv hatt flere lignende opplegg med BT og politiet her. Du har ingenting å frykte. Selv har vi hatt burnekonkuranser med politiet til stede på bensinstasjon og det gikk helt greit. Har også hatt utstillinger der vi selv har invitert BT sin "sikkerhetsavdeling" der dem ser mye men ikke gjør noe i det heletatt. Dem ser gjerne og gir kanskje rettledning men så lenge dem sier at dem ikke skal gjøre noe så gjør dem ingenting. Om dem mot formodning skulle gjøre dette så lager dem bare problem for seg selv.

#167482  av Anders gullstein

Ingen teknisk kontroll på slike treff. Har vært noen slike arrangement i Kr.sund og de har funket fint har jeg hørt, men vær opps på tekniske kontroller i den nærmeste framtid :wink: . Har ihvertfall vært en teknisk dagen etter og slikt i Kr.sund ihvertfall.

#167498  av sindrejl

jonny on the spot skrev:Hvis jeg ikke tar vanvittig feil så husker jeg at det var noe lignende greier ifjor en eller annen plass..
Uansett så skulle de ut i trafikken med politiet i spissen, dette skulle være en korstesje så de holdt ikke så stor avstand.... Tipp hva som skjedde med flere biler?

KJEDEKOLISJON :wink:

Følte jeg måtte fortelle det :lol:
var i trondheim detta.. det skulle være kortesje til en drive-in-movie... så hadde en eller annen politi idiot sagt at bilene skulle holde 10m avstand :P endte såklart i kjedekollisjon det mellom 5 biler :D :D :D