TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva om man har en GT ogsÃ¥ kommer man plutselig i en GTS?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #163956  av arctic_celi

Sikker ikke den første som har tenkt på dette.
Men lurer på hvor stor sjangs for at det blir oppdaget.

Altså.. nå snakker jeg for en kompis av meg :-)
Så ingen missforstår det :-) dette er ikke meg jeg snakker om altså.

Kompisen har en:
Celica MK7 GT (sort)

men så har han lyst til å style den og få litt bedre ytelse i den.
Han bor langt nord.. så styling fungerer ganske dårlig.. pga vintern.
Samt tuning er kostbart pga avgifter osv.

Men hva om han kjøpte noe slik:
http://www.autotrader.com/fyc/vdp.jsp?c ... rdist=2485

Lakket den svart (eller fant noe lingnende i sort) og kjørte rundt med denne om sommeren med skiltene fra GT'en.

Hvilke fallgruver finnes det for å bli merket?
Løsninger på de?

#163959  av Master

Hvor ofte har purken sjekka chassinummeret ditt for å si det sånn?

Eneste er vel OM den kræsjes alvorlig og blir dratt med for inspeksjon av biltilsynet. Da går jeg ut i fra chassinummeret og motor blir sjekket.

det du evt også kan gjøre er å bytte chassinummeret. skjære ut og sveise om og lakke

#163962  av nlight

Nåvel.. Tror ikke dette er veien å gå.
Man kan jo få store smeller hvis det går galt. og jeg vil tro at noen vil tyste på deg ganske fort.. Ikke bare pga misunnelse, men også pga du ikke har noen forsikring som dekker noe som helst. Så hvis du kjører over nabogutten, så er det du som må betale xxxxxxkr av egen lommebok.

#163966  av arctic_celi

nlight skrev:Så hvis du kjører over nabogutten, så er det du som må betale xxxxxxkr av egen lommebok.
Godt argument det med nabogutten! Heldigvis så er det ikke ofte slike ting skjer og det er jo en tragedie uansett om man har forsikring eller ikke.

Men er det ikke slik at hvis man er funnet skyldig i å kjørt uforsiktig så vil uansett forsikringsselvskapet ikke dekke det? Å har man kjørt over noen så er det vel veldig enkelt å si at det er uforsiktig kjøring!?
Så? Hvis man kjører over en nabounge så er man vel fucked uansett?
Master skrev: Hvor ofte har purken sjekka chassinummeret ditt for å si det sånn?
chassinummeret er en selvfølge.. men det er vel andre ting også... som styling osv... det må jo godkjennes.. eller så klikker jo purken.. noe mer?

#163969  av Master

du har jo lov å style en bil så lenge du ikke endrer bilens utseende. Men å bruke skilter til en annen bil og til og med en bil som ikke er godkjent, registrert eller noen ting er litt mer alvorlig...

#163972  av arctic_celi

Master skrev:du har jo lov å style en bil så lenge du ikke endrer bilens utseende. Men å bruke skilter til en annen bil og til og med en bil som ikke er godkjent, registrert eller noen ting er litt mer alvorlig...
Sier seg selv. Men har hørt at purken har klikket på spoilere som ikke var regisert og godkjent. (leste her inne i formuet... )

#163977  av Rollaole

Kjøp styling kit, også tar du vare på de gamle støtfangerne også monterer du dem på vintern! :wink:

Ikke begynn med sånn sveise chassi nummer osv..
Blir BARE Hælvete! garantert!

#163988  av cs2451

Dette blir jo dokument forfalskning. Det liker ikke onkel blå!

#164020  av mralp

Smeller det får du regning, tro meg, uten å si noe mere. Og de driter i om du ikke har f.eks 160k liggende... :cry:

Burde være en tankevekker for alle her inne som bytter til 3sgte uten å betale avgiften.
Finnes ikke noe fradrag om man havner i klistret, det er full peisar om bilen er registrert i Norge etter `96. Og du får 14 dager på deg til forfall. Forsikringsselskapene er også veldig glade når slikt skjer, så sparer de også mye penger.

Greit å være etterpåklok, hjelper så lite desverre. Sparer som juling selv nå får å kunne få betale alt på neste bil. :(

#164055  av Turbotrille

mralp skrev:det er full peisar om bilen er registrert i Norge etter `96.
Det er faktisk 10 år tilbake fra dags dato som gjelder på avgift ved statusendring (økt HK, volum og vekt).

Kalkulator for utregning;
http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO

Satser for endring;
http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO

Utdrag;
Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen.

Tillegget skal utgjøre differansen i avgift mellom det opprinnelige og det statusendrede kjøretøy, regnet etter gjeldende avgiftssatser på tidspunktet for statusendringen.

Avgiftsplikten ved økning av effekt eller slagvolum gjelder for biler som er fortollet etter 1. januar 1996 og for motorsykler som er fortollet etter 1. januar 1997.

I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy.

Satsene for bruksfradraget er:

Over 1 år : 15%
Over 2 år : 30%
Over 3 år : 45%
Over 4 år : 55%
Over 5 år : 65%
Over 6 år : 75%
Over 7 år : 85%
Over 8 år : 90%
Over 9 år : 95%
Over 10Ã¥r : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)
I særlige tilfeller kan direktoratet gi dispensasjon, ved f.eks. reparasjon, jf. Toll- og avgiftsdirektoratets forskrift av 29. mai 1990, §§ 5 og 6. Dispensasjonsvurderingen er delegert tollregionen.

Dokumenter som kreves fremlagt:

Ved statusendring av et kjøretøy, må kopi av kjøretøyets vognkort og en søknad sendes tollregionen. Tollregionene sender tillatelse til statusendring samt innbetalingsblankett for avgiften .

Når betaling har funnet sted, kan kjøretøyet fysisk ombygges. Trafikkstasjonen må kontaktes for å få teknisk godkjennelse og endring av vognkort m.m.

Omregistreringsavgift skal kun betales ved eierskifte av kjøretøyet.

En gjør oppmerksom på at brosjyren ikke er uttømmende. Nærmere opplysninger om avgiftsmessige spørsmål fås hos Tollvesenet. Spørsmål av teknisk art besvares av trafikkstasjonen.

#164086  av arctic_celi

mralp skrev:Smeller det får du regning, tro meg, uten å si noe mere. Og de driter i om du ikke har f.eks 160k liggende... :cry:
Hvorfor 160k? Er det en fast straff? Eller er det den kostnaden som du har forårsaket?

Tror også at det er seriøst mange som har bøyd disse reglene og kan få en uhyggelig overraskelse hvis det skjer noe. (Så du er nok ikke den eneste nei)

Så nå har vi funnet ut at:
- Hvis man kræsjer med andre biler med uregistert/tunet bil så blir bilen sjekket og sjåfør får svi så det holder.
- Hvis man kjører på noen så blir bilen sjekket. (får svi som det holder)
- Hvis politiet stopper deg og sjekker chassinummeret ditt (noe som jeg aldri har hørt om. Så får man problem med dokument falsk)
- Hvis noen sladrer på deg... så har man et problem. (dokument falsk)
- Man blir stoppet pga av uregisert styling/spoiler. Blir kaldt inn til Biltilsynet. Da får man mye å forklare vil jeg tro.

Noe mer jeg har glemt?

#164094  av celicat23

Hvorfor i det hele tatt tenke tanken om å kjøpe en bil, og flytte over skilt osv, skjønner jeg ikke. Hvis du vil på liv og død ha styling, men kan ikke kjøre med det på vinteren: bytt støtfangere før vinteren tilbake til orginalt.
Det er ikke vanskelig, og du blir ikke politianmeldt for det.

Hvis du MÅ ha mer HK, men ikke vil betale avgift - sett en t-sport motor i bilen din og lim på topp dekselet til 144hk'n din. 99.99% av de som jobber på biltilsynet kan ikke se forskjell på en 144hk eller en 192 hk uansett.

Blir du tatt med feil motor i bilen, så får du ivertfall bare ei regning på effekt økningen. Og etter du har betalt den, så får du beskjed om å pelle den ut - eller bygge om bilen så resten matcher motoren.

Enda mindre jobb (hvis du blir tatt) er det om du bare har montert ett turbo kit.

Risikere og bli tatt for forfalskning, svindel, og gud veit alt de kommer med hvis de tar deg for å ha flyttet over rammenummer osv... Det er bare dumt.

#164100  av arctic_celi

celicat23 skrev: Risikere og bli tatt for forfalskning, svindel, og gud veit alt de kommer med hvis de tar deg for å ha flyttet over rammenummer osv... Det er bare dumt.
Flytte over rammenummer var ikke min ide, og det gjør jo at bilen er ubrukelig for salg etterpå.
Så tror nok det er best at det gamle rammenummeret blir på.
Med andre ord: når man kjører GT-S'en så kjører man en bil som ikke er registert på norske veier. Men med skilt og vognkort fra GT'en.
(om det er dokument forfalskning? tja... der er vel kanskje det.)
Hvilke straffer er det for å kjøre en bil uten engangsavgift? Noen har som har gjordt det? (seff hvis man blir oppdaget da... og fallgruvene har jeg prøvd å liste opp lengre oppe)
celicat23 skrev: Blir du tatt med feil motor i bilen, så får du ivertfall bare ei regning på effekt økningen.
Så du sier at hvis man putter i en GT-s motor i en GT... at man bare får en regning hvis man blir oppdaget? Er det så "snilt"?

Grunnen til å ha to biler:
Vel, hvis man har to biler så kan man faktisk ha en APR 3000 wide kit... eller et annet kit som er ekstremt. Også med tanke på senking... denne bilen kan også være blodsenket permanent.

Så når prisene på Celica'er som de er i USA.. så koster det ikke skjorta heller. Pluss man får jo masse stasj som felger, bodykit, spoilere, interiør deler osv på bilene som har villet kostet vannvittig mye hvis man skal bestille hver enkelt del fra en plass i verden.

Hvis man kjører den ene på sommeren og den andre på vinteren så får man lavere kilometeravstand på orginalbilen.
Fordi man kjører mindre med den. Ergo billigere forsikring og høyere salgssum siden det bil gå mindre km på den.
Samt den GT-S en vil jo også blir kjørt opp med en del km... men dette vil være halvparten som normalt.
Så hvis man bestemte seg for å selge den.. så er det bare å registere den og selge den som den bilen den er... med lav km takst.
Siden det mest sannsynlig har gått en del år før man gjør det..
så får man jo billigere registering pga bruksfradraget.

Hvis ting begynner å skrante på GT'en så kan man også bruke GT-S'en som dele bil. Ta det beste fra en bil til en annen. Men det er jo snakk om Toyota, så akkurat den problemstillingen blir vel ikke aktuell for mange mange år.

Det der er argumentene for å kjøpe en ekstra bil... har også prøvd å se de negative sidene med det og ja... det er en del av de.

#164105  av Speeder

Hvorfor ikke bare style den du har til det extreme, eventuelt også trimme.
Så bare kjøpe en rimelig bil til å kjøre på vintern?

#164108  av arctic_celi

Rekner med fordi det vil koste likemye som å kjøpe en helt ny bil :?
Spesielt hvis man skal ha noen ekstra hk :(