TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Politiet er greie de! :)

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #160982  av hybris

Postet denne opprinnelig på 200sx-forumet, men nå har jeg jo egentlig Toyota da, så får vel skrive det her også :)

På vei hjem fra ikea i dag ser jeg Onkel står i et veikryss et stykke fra krysset og tydeligvis venter på at noen mistenkelige skal kjøre forbi. De legger seg vel etter meg da tenker jeg, men så kan jeg ikke se i speilet at de gjør det, og glemmer de fem sekunder senere. Så kjører jeg langs sletta fra furuset mot grorud og aner fred og ingen fare er 60 sone, og jeg ligger i ca 80 (forteller politiet meg snart)..

Etter å ha passert groruddumpa ligger jeg også og småsladder litt opp bakkene, og midtveis oppover mot grorud er det et trafikklys som skifter til rødt kanskje 5 meter før jeg er ved krysset, og i stedenfor å bremse så gir jeg gass og fyker over krysset på rødt.

Hva skjer i speilet da? Joda, blålyset på i speilet.. Daaamn. :?

Morsk fyr kommer opp ved bilen og han sier at nå har de sitti en stund og lurt på om jeg ser ofte i speilet midt (iom at jeg har kjørt som en gjøk med dem bak meg i fem minutter), før de naturlig nok ble helt sikre i det jeg kjørte på rødt lys, så de tar meg med en tur i politibilen.

Jeg er rolig og høflig hele veien og mtp. hastigheten sier jeg at jeg ikke så på speedometeret og bare fulgte bilen foran, og de bekrefter joda, han foran meg lå riktignok i samme hastighet.

Sladdingen nevner de også, og sier at de ikke vet om jeg sladdet med vilje for å more meg, og dette velger jeg da å ikke kommentere. De spør om jeg i det hele tatt så hva som skjedde ved lyset, og jeg bekrefter at joda jeg kjørte nok på rødt. De overdriver litt og sier at det er den mest soleklare rødlyskjøringen de har sett siden de ble politi, og poengterer en dame som stod og ventet, og lurte på om jeg overhodet så henne. Jeg kan da heldigvis bekrefte, at joda det stod en dame der med ikke mindre enn fem hunder (imponerende observasjon iom at det var køl mørkt), men at hun ikke hadde begynt å gå ut i veien. Jeg får også fram at joda jeg så at de stod ved ikea, men fikk ikke med meg at de la seg bak meg.

Etter litt prat frem og tilbake kommer det frem at det er min bil, jeg har hatt lappen i ti år og aldri tidligere fått noe annet enn forelegg, og aldri mistet lappen, og de har tydeligvis skjønt at jeg ikke er helt banan, og at jeg faktisk fulgte med på hva jeg drev med. De mumler noe om at alle kan gjøre feil osv.

De ber meg så gå ut litt mens de skal ta seg en prat seg i mellom, og jeg øyner et lite håp. Etter en liten stund går ene fyren ut, og går frem til min bil og spør kona om jeg pleier å kjøre stygt, og hun stiller opp et flott og spørrende fjes og neei? Og hun avkrefter også at hun mente jeg kjørte stygt i dag, da rent bortsett fra at jeg kjørte på rødt.

Så avslutter politimannen med at ok nå skylder jeg kona en diamantring til 5200kr, for det er det bota for rødlyset skulle ha kosta meg. Ha en fin kveld og god tur videre.. :D

Må si jeg er greit fornøyd med å ha sluppet unna å kjøre for fort, sladde på offentlig vei med politiet bak meg og til slutt kjøre på rødt uten å få bot/forelegg. :) :D

#160990  av GT_rider

Dæven :shock: :shock: Du har hatt litt mer gulhår en du har hatt godt av. :D Aldri..og da mener jeg aldri hørt om noen som har sluppet unna så mye som dette.;)
Uansett fint at polisen faktisk kan vise litt skjønn de og :) ikke hver dag det skjer har jeg inntrykk av :?

#160991  av lasse

Det der høres ut som en politimann jeg kunne blitt kompis med.
Finnes jo endel som er ålreite også, så lenge man er høflig og viser at man kan oppføre seg, tror jeg man kommer langt...

#161011  av cameleon

Det der er kun det man kaller flaks :wink:

#161012  av andre 1

Du slapp nok unna billig ene og alene forde at du oppførte deg som man bør i en slik situasjon og forde at du ikke hadde noen anmerkning fra før av .

#161041  av FireWalk

makan til flaks! Hadde det vært meg hadde jeg blitt fradømt bilen og åkt inn, for ikke å snakke om den heftige boten jeg hadde fått.

Jeg har hatt lappen i 7 år og jeg har aldri møtt på en grei politimann noen gang. De jeg har møtt på har vært ute etter å ta meg selv når jeg ikke har gjort noen ting i det hele tatt. Jeg kan være ute og kjøre helt pent, holde fartsgrensen, bruke blinklys og kjøre helt perfekt. Likevel stopper de meg og skal forsøke å ta meg på et eller annet. Gang på Gang!

Tror jeg må flytte til et sted der politiet er litt mer greie å ha med å gjøre!

Du hadde iallefall GRISEFLAKS i det tilfellet der!

De kunne tatt deg for grisekjøring, rødt lys, sette andres liv i fare osv osv. Hadde du truffet på noen som ikke var like grei så hadde du ikke hatt lappen nå. Og du hadde vært flerfoldige tusen kr fattigere!

#161058  av celicat23

FireWalk skrev:Tror jeg må flytte til et sted der politiet er litt mer greie å ha med å gjøre!
Jeg bor i området det er snakk om her, og kan bekrefte at det vil ikke hjelpe å flytte hit. Du er fortsatt avhengig av en UTROLIG dose flaks. Har, som deg, kun hatt negative erfaringer med r-høla.

#161068  av andre 1

Har kansje noe med dine holdninger ovenfor politiet å gjøre at du kun har negative opplevelser å da celicat23 :wink:

#161077  av Erlend

Hvis lyset skiftet til rødt 5 meter før du passerte det; det betyr jo at det var gult et par sekunder før det ble rødt - og det så du ikke? Hehe... må bare si at det der kombinert med det andre du fortalte om hørtes ut som rimelig dårlig kjøring ;) Ren og skjær flaks at du slapp unna!

Også jeg som har fått 1500 kr i bot for 3 km/t over grensa en gang :(

#161250  av hybris

Erlend skrev:Hvis lyset skiftet til rødt 5 meter før du passerte det; det betyr jo at det var gult et par sekunder før det ble rødt - og det så du ikke? Hehe... må bare si at det der kombinert med det andre du fortalte om hørtes ut som rimelig dårlig kjøring ;) Ren og skjær flaks at du slapp unna!

Også jeg som har fått 1500 kr i bot for 3 km/t over grensa en gang :(
Jeg så at det ble gult og jeg så at det var rødt, så at dama som stod ved fotgjengerfeltet ikke hadde summet seg til å gå over og at det ikke hadde blitt grønt for henne, og ga gass.

Mao jeg kjørte med vitende og vilje på rødt lys. Hvis jeg hadde meiet rett over på rødt lys uten å se at det ble rødt hadde jeg garantert fått boten.

Dette var en bevisst gul-kjøring et sekund for sent. :)

#161252  av hybris

Hva gjelder flaks og å møte kjipe politimenn så har jeg nok vært heldig, men det gjelder å være høflig og kunne snakke for seg også.

Noen andre situasjoner jeg har pratet meg ut av med gamlebilen:

*Brøt vikeplikten mot en politibil

*Teknisk kontroll hvor politimannen helt tydelig skjønte at bilen var trimmet

*Vært på biltilsynet for å vise bakfanger for å få lite skilt, og biltilsynfyren så FMIC og målere i a-stolpen og selvfølgelig skjønte at bilen var trimmet. Bilen hadde også fem tonede ruter og svartlakkerte baklys samt 18" uten tüvpapirer. Jeg forlot biltilsynet med lite skilt bak og ingen anmerkninger.

*Ble stoppet av tysk politi på europatur for å kjøre med 235/40R18 foran og 265/35R18 mens vognkortet sa at jeg burde kjørt på 16" - Og tysk politi er NØYE på at alle endringer skal være tüvdokumentert! I tillegg hadde jeg en laser/radarvarsler fullt synlig på dashboardet.

(situasjonen i tyskland var den leieste å prate seg ut av faktisk - det var ikke akkurat FÅ politifolk der heller) :)

Bilde

Bilde

#161446  av FireWalk

hehe! de kom mannsterke ser jeg :P

Jeg ble stoppet 3 ganger på under en time av 3 forskjellige politi patruljer. Jeg hadde ikke gjort noe galt, kjørte helt normalt. Fikk klart intrykk av at jeg ble stoppet KUN fordi jeg kjørte en sportsbil og det var tydelig utifra holdningen deres og kommentarene deres at de ikke likte verken meg eller bilen.

De hadde ingen grunn til å stoppe meg. Hver gang jeg ble stoppet begynte de med FULL gjennomgang av bilen. Sjekket vognkort, førerkort, felger, dekk, stylingen ble sjekket, senkingen ble sjekket osv osv. Måtte stå der i ca 15 min hver gang, så alt i alt så var det ikke mange minuttene jeg var ute og kjørte før jeg ble stoppet på nytt, og så på nytt igjen. 3 individuelle patruljer. Siste gangen sa jeg rett ut at nå var det nok, at om de ikke hadde bedre ting å ta seg til på en lørdagskveld så måtte det være noe gale med hele politietaten, for å bli stoppet 3 ganger på 1 time det grenser jo til trakasering!" spesilt når de ikke hadde noen god grunn for å stoppe meg.

Ene betjenten kom jo med følgende kommentar: Så hvor har du så tenkt deg i dag da? har du bare tenkt å drive å kjøre i hele kveld?

Var jo tydelig at de ikke likte å ha meg på veien i det hele tatt. Men ærlig talt!... :shock:

noen dager senere ble jeg stoppet på nytt, uten noen god grunn. Kom kjørende, holdt fartsgrensen, skrudde pent på blinklyset og kjørte ut av et kryss. Så ser jeg politibilen på en bensinstasjon i nærheten HIVER seg inn på veien, på med blålysa og kommer etter meg... full gjennomgang av bilen igjen. Men heller ikke denne gangen fant de noe galt. Alt er jo godkjent. Så jeg fikk kjøre videre. Så brøt bilen sammen noen dager etter det, og siden har den stått parkert.

Lurer meg på om de er like besatt på å "ta meg" når jeg nå får den på veien igjen snart.. :roll:

#161458  av Erlend

FireWalk skrev:Ene betjenten kom jo med følgende kommentar: Så hvor har du så tenkt deg i dag da? har du bare tenkt å drive å kjøre i hele kveld?
Det der høres jo helt sinnsykt ut! Det ER jo trakassering det jo... Håper inderlig at du svarte ja, og så "hva har du med det å gjøre?". Det hadde jeg gjort etter å ha blitt stoppa 3 ganger på en time iallefall...

#161462  av FireWalk

Erlend skrev:
FireWalk skrev:Ene betjenten kom jo med følgende kommentar: Så hvor har du så tenkt deg i dag da? har du bare tenkt å drive å kjøre i hele kveld?
Det der høres jo helt sinnsykt ut! Det ER jo trakassering det jo... Håper inderlig at du svarte ja, og så "hva har du med det å gjøre?". Det hadde jeg gjort etter å ha blitt stoppa 3 ganger på en time iallefall...
Ja det ER helt sinnsykt. Han som satt på med meg visste hvem han første som stoppa oss var. Han sa det var den SURESTE betjenten i hele byen som stoppa oss.
Han begynte jo å skulle prøve å få meg til å innrømme ting jeg ikke hadde gjort også.

Han sa blant annet at de hadde fått tips om en rød sportsbil som hadde kjørt i to hundre og nils på innfartsveien. Jeg sa jo såklart at det var mulig, men det var iallefall ikke meg (jeg hadde jo vært og henta han kompisen i andre enden av byen). Jeg påpekte jo at det er mange røde sportsbiler i denne byen. Var veldig høffelig og forsøkte å holde meg helt rolig. Da sier han: Ja det er det nok, men de andre røde sportsbilene har da vel ikke samme skilt nr som deg?

Da begynte jeg å bli virkelig irritert. Syntes det er direkte SMÅLIG av politiet å forsøke å lure uskyldige folk inn i en felle på den måten der. Så da kom jeg jo med en og annen kommentar om at: ehm.. om jeg så hadde kjørt i over 200, og bilen som kom i mot kjørte i 80... dvs en relativ fart på 280 km/t, hvordan kan noen da klare å få med seg skilt nr i den farten der? det er jo ikke mulig det. Det forklarer jo i så fall hvorfor dere har fått feil skilt nr i så fall....

Da ble han litt snurt og sa ingenting mer men gikk og konfererte med kolegaene sine litt før de begynte å lyse over hele bilen. Han ene stod og sparka inn i bakdekket (gudene vet hvorfor). Siden jeg har lavprofil så er det vel mer sannsynlig at han sparka i felgen.. men men..

Uansett, syntes det tok ca 15 min første gangen. Så kjørte jeg i ca 10 min før jeg ble stoppet av en ny patrulje. Så tok det ca 15 min til med utspørring og grundig sjekk av bilen. Etter det gikk det knappe 5 minutter før en tredje patrulje stoppet meg, og da var jeg utenfor sentrum. De lå forran meg. ALtså jeg lå BAK politibilen, så plutselig bare stopper politibilen og skrur på blålysene. Så jeg står jo der da som et spørsmålstegn og ser på at de går ut av bilen og kommer mot meg. Fikk beskjed om å kjøre inn på en bensinstasjon som lå like ved, og der var det full gjennomgang igjen. Han siste var riktig nok mye mer høffelig enn de to første, og kommenterte at bilen var fin og at jeg måtte kjøre forsiktig nåda så jeg ikke endte opp med å ødelegge en slik fin bil.

Uansett, hva er vitsen? er jeg kriminell fordi jeg kjører en sportsbil? Betyr det at jeg kjører som en gris fordi bilen med sitt utseende viser at den er KAPABEL til høy fart?

Jeg har kjørt bil i 7 år, og har aldri blitt stoppet noen gang i noen av de bilene jeg har hatt. Det har da vært helt normale biler. Men når jeg kjøper meg sportsbil, da blir jeg plutselig stoppet 3 ganger på 1 time. Tilfeldig? I think not....

#161504  av Th4 Ghost

hmm, var det ikke noen som hadde laget en lang post før om politiet i ålesund og hvordan de "er ute etter" å ta folk med sportsbiler? (mulig det var deg også det? ;)

men det er jo helt sykt da at de får holde på sånn. skal vedde på at de bare er ute etter å vise hvor mye makt de har (eller sett for mange amerikanske filmer)

men, men. de kan være greie også de, spørs egentlig bare på hvem du treffer på..