TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Heia staten.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#160717  av TheStig

helt enig i at det på noen områder trengs litt forandringer, men ingen forandringer vil medføre at vi får mer penger å dele ut til kommunene. Og jeg bryr meg pent lite om jeg må betale 2800 i veiavgift eller om jeg må betale 700 og så får 0.5% mer skatt. Pengene skal inn uansett. Og jeg tror nok at de som ikke har bil og årsavgift betaler sitt i MVA på taxi og buss.
Er en annen diskusjon, men må bere få med at jeg finner det litt morsomt at mange går på en smell når regninger kommer på samme dato hvert eneste år .....

Nei jeg synes man skal konsentrere seg om å forbedre norge, ikke kreve mer. Jeg er blandt de som roper i sinne når tomsinger som toril skogsholm ikke fatter at man i løpet av 4 år har spart inn pengene det koster å bygge adskilt 2 felts vei istede for en ny vanlig vei, men det betyr ikke at jeg orker å klage over de veiene som allerede er bygd og som vi for tiden ikke har råd til å ordne.. Jeg prøver å tenke positivt, for meg er det blitt en del av bilkjøring å kaste blikk ned for å sjekke etter hull og dumper. Finner det ikke spesiellt irriterende

Og det er VELDIG tynnt å argumentere med at et hull i veien godt kan forårsake dødsulykker fordi folk kan pungtere i de. Kjører du i 80 så skal det en rekke uheldige omstendigheter samt et VELDIG stort hull til for at man skal pungtere og skrense inn i døden. Jeg har kjørt mine mil med 15" felger på taxien og til dags dato har ingen drosjer her på mo kjørt av veien pga et hull. Da snakker vi om 20 biler som har kjørt døgnet rundt, land og strand siden 1943 ..

#160718  av Master

Nye bedre veier gjerne med flere felt i samme kjøreretning med midtrabatt som skiller motsatt kjørefelt har BEVIST gjort at antall dødsulykker har gått drastisk ned! Så til de som mener at svingete dårlige veier med hull i er "helt greit" fordi vi har så god sykehusordning, vil kanskje revurdere sine utsagn den dagen de mister noen som står seg nær i trafikken.

Veiene blir bedre og bedre, men det er fortsatt flere tiår igjen før de er på et akseptabelt nivå, og eneste måten å redusere antall døde fremover er å bruke mer penger på vei - noe som Norge faktisk har RÅD til.

Ferdighetene til det svakeste leddet - mennesket - er noe som det lar seg gjøre svært lite med
Bilene kan oppgraderes ved lavere registreringsavgifter på nyere biler med godt sikkerhetsutstyr.

Fartsgrensene bør settes slik at de virker fornuftig for alle! F.eks mange veier jeg har kjørt på som er svært svingete, hullete og 1 felt(ikke midtstripe) med små møteplasser der bilene får plass til å passere hverandre på, og der utkjørselen fra hvert hus går rett ut på veien har 80 (!) sone! Mens firefeltsveier med midtrabatt og INGEN umarkerte innkjørsler (bare lyskryss) har ofte 60 og 70 sone. Henger ikke på greip. Da mister fort folk respekten for fartsgrensa og det skjer flere ulykker.

Forresten helt enig med deg FireWalk. Det skjer ingenting i et demokrati uten at flere skriker og sier i fra! Media er et svært kraftig virkemiddel. Man får ikke servert bedre veier på sølvfat, man må rope høyt og få sterk fokus fra media for at politikerne skal våkne opp og fatte tegninga. De fleste politikerne på tinget bor jo i oslo der det faktisk er så mye som 7-8 felts veier.

Og nei, Sverige har ikke gjevnt over dårligere veier enn oss i Norge.

#160720  av FireWalk

Tror jeg må ta meg en runde med kameraet og ta bilde av diverse hull som finnes rundt her jeg bor skjønner jeg. :-)

Om man ikke får flatt dekk så risikerer man iallefall å slå istykker en felg. Og bare smellet som oppstår i det man kjører ned i hullet kan være nok til at folk kipper seg sånn at de mister kontrollen over kjøretøyet. Husk at ikke alle er like erfarne bak rattet.

De fleste vil nok prøve å unngå et hull ved å legge bilen over i motsatt felt osv. Det skaper farlige situasjoner, og på den måten KAN et hull forårsake møte ulykker.

Videre er det svært uheldig at folk sitter med blikket plantet noen få meter forran bilen for å speide etter hull, og langt frem slik de burde..

Og å betale 2100 kr mer enn nødvendig syntes kanskje du er greit, men det syntes ikke jeg. Jeg mener jeg betaler nok i avgifter, moms og skatt slik det er. Så 2100 kr ekstra klarer jeg meg fint uten!

Poenget er at om denne avgiften ble tatt av skuldrene til bilistene og fordelt på ALLE så hadde det totalt sett blitt billigere for bilistene (som jo betaler nok som det er) siden flere er med å betale, samtidig som staten hadde fått inn akkurat det samme beløpet.

Dette handler mer om rettferdighet. Når man betaler inn penger så betaler man FOR noe. Man forventer å få noe igjen. Når man betaler Vei-avgift så forventer man å få veier for det man betaler. Når man bare får vei for 700 kroner så betaler man bare 700 kroner, ikke 2800 kroner.

F.eks om jeg skal kjøpe meg en skolebolle så betaler jeg gjerne 10 kroner for den, men jeg betaler ikke 210 kr for samme skolebollen for at de som ikke liker skoleboller skal få billigere salat f.eks... Da er det bedre at de som spiser salat betaler det den koster, også betaler jeg det skolebollen koster.

Syntes ikke det er riktig at enkelte folkegrupper skal "stigmatiseres" på den måten at de må betale mer til samfunnet enn hva andre må bare fordi de eier en bil! Fordi vi er rike nok til å eie en bil så må vi betale en skatt som ingen andre må?

Det er rett og slett ikke retferdig! Hva med å snikinnføre en kjæledyr avgift da? som alle kjeledyr eiere må betale fordi de har kjeledyr?

Når man betaler for et produkt så forventer man å få det man betaler for. Sånn er iallefall min rettferdighetsans.

Noen syntes kanskje det er helt greit. Men jeg kunne faktisk trengt de 2100 kronene jeg. Så selv om fru pedersen kanskje har mye penger og driter i hva ting koster så betyr ikke det at alle andre har det like greit.

Bilistene betaler nok penger som det er. La oss betale det det koster, og ikke noe mer sier nå jeg. Skal de snik-innføre generelle skatter og avgifter som går til det felles gode? nei.. da får ALLE være med å betale, ikke bare en viss gruppe, nemlig bilistene. Bilistene betaler nok skatter og avgifter som det er!

#160732  av sindrejl

TheStig skrev:sverige har 100 gang dårligere veier enn norge
værste med sverige ifra midten og opp er at det er 110 og SINNSVAKT mye humper.. knuser bilen om man faktisk forsøker å holde grensa :D

#160742  av sindrejl

TheStig skrev: Er en annen diskusjon, men må bere få med at jeg finner det litt morsomt at mange går på en smell når regninger kommer på samme dato hvert eneste år .....
..
er egentlig ikke så rart, da mange betaler rundt 3k i billån, 4-6k i huslån, mobilregning, internettregning, strømregning, bilforsikring, noen er også så uheldig å ha hatt forfall på studielån mnd rett før (meg inkl) og man skal prøve å ha penger til mat og bensin.

Kan skrive under på at denne mnd er tung uansett hvor lang tid i forveien jeg visste årsavgifta kom :(

#160847  av FireWalk

sindrejl skrev:
TheStig skrev: Er en annen diskusjon, men må bere få med at jeg finner det litt morsomt at mange går på en smell når regninger kommer på samme dato hvert eneste år .....
..
er egentlig ikke så rart, da mange betaler rundt 3k i billån, 4-6k i huslån, mobilregning, internettregning, strømregning, bilforsikring, noen er også så uheldig å ha hatt forfall på studielån mnd rett før (meg inkl) og man skal prøve å ha penger til mat og bensin.

Kan skrive under på at denne mnd er tung uansett hvor lang tid i forveien jeg visste årsavgifta kom :(
Helt riktig det du sier der. Det er mange som har et veldig trangt budskjett.
Mange opplever at hele lønnen forsvinner i regninger, og de har akkurat råd til å kjøpe seg mat og drikke. For disse menneskene oppleves hverdagen ganske tung da de ikke har noe til overs når alle regninger er betalt.

For disse vil det være nesten umulig å spare seg opp nok penger til å betale veiavgiften(e) når den kommer. F.eks nyetablerte og småbarnsfamilier med 2 biler som bruker alle pengene på regninger, hus-lån osv vil oppleve en ekstra regning på 6000 kroner som ganske problematisk, selv om man vet den kommer har de ikke økonomi nok til å spare. Så kommer jo som kjent studielånet omtrent samtidig også, så for mange er dette en veldig tung måned uansett, og det er ikke mye man kan gjøre med det. :?

#160848  av TheStig

det er mulig det er jeg som er en stor sparegris, men jeg vet jeg aldri vil få problemer med regninger. Oppvokst med en pappa som er banksjef så økonomi er hammret inn i hode. Selv nå når jeg går på dagpenger har jeg minimum 30.000 på konto så jeg har til alle uforutsette og forutsette regninger som kan komme. Og kryper kontoen ned mot nullgrensen (30k) så kjøper jeg meg ikke ei eineste cola på 4 uker om det så er. Å betale for seg er det absolutt viktigste og da skjønner jeg ikke familier som har det trangt, men som likevel koster på seg kjøttdeig når brød er billigere osv .. Så om man er helt blakk og klarer å legge fra seg behovet for luksus så klarer man nok å legge av litt penger hver mnd på en regningskonto

#160849  av FireWalk

Jeg kan jo ta et eksempel da.

En veninne av meg har ca 11000 kr utbetalt i måneden. Hun har type som går på skole. Med andre ord fattig student. Han har 0 inntekt og masse studielån. De har også en unge ilag.

11.000 kr skal dekke:

- Husleie
- felles utgifter (borettslag)
- Strøm
- Telefon
- internett
- bensin
- veiavgift
- mat til 3 personer
- tv-lisens
- bilforsikring
- 3 livsforsikringer
- innbo forsikring
- barnehage regning (og det er slettes ikke billig)
- klær til 3 personer (man kan jo ikke gå rundt naken)
- studielån

+ barnevogn, og andre elementære ting man må ha når man får unge.

Når da husleien beløper seg til rundt 4000 kroner + felles utgifter så sitter de igjen med ca 6000 kroner...

studielånet er ca 1000 kr i måneden. da er det igjen 5000 kr. Mat til 3 perosner blir fort MINST 500 kr i uka (på et absolutt minimum, jeg bruker fort 1000 kr i uka på mat ALENE) så da kan vi si 2000 kr i måneden på mat. Da sitter de igjen med 3000 kr. og for de 3000 kr skal de betale strømregning, tv-lisens, veiavgift, telefoni, forsikringer, livsforsikringer barnehage osv.

Ofte sitter man igjen med 0 kroner og har fremdeles regninger som skal betales.

HVOR skal man spare inn? klart, man kan spise litt mindre og sulte... Eller man kan droppe internett, men da må man jo betale gebyrer for å betale regninger i banken, og det går fort opp i opp.
I tilleg kommer transport utgifter. Ungen skal hentes og kjøres i barnehagen, bensinutgifter..

Tingen er: det blir VELDIG knapt!

For akkurat denne gruppen vil det være katastrofe når veiavgiften kommer på ca 3000 kr.. selv om de bare har en bil. Budskjettet er allerede sprengt, og de har ingen mulighet til å spare på noe som helst, de klarer seg akkurat med det de har, og sliter med å få pengene til å strekke til.

Jeg har ganske grei økonomi selv, og det ser jeg at du og har (thestig) men husk at det er mange som er i situasjoner som er mye mer uheldige enn de situasjonene jeg og du er i. Jeg er singel og kan gjøre omtrent hva jeg vil.

Det hadde vært mye værre om jeg hadde hatt dame og unge som jeg måtte fø, samtidig som jeg skulle hatt leilighet med plass til 2 personer ekstra, barnehage osv osv. Selv om jeg har god økonomi nå så hadde en familie for meg betydd at jeg ikke lenger hadde hatt noe særlig god økonomi, og jeg hadde nesten helt garantert blitt nødt til å selge bilen for å få det til å gå rundt.

Jeg er glad jeg ikke er i den situasjonen. Men husk at det ER faktisk mange som er i akkurat den knipa.. :\

jeg vet at hun ofte må utsette regninger for å få betalt andre regninger som er nærmere inkasso.

er dette noen måte å leve på da?... det hjelper ikke henne mye at hun VET at veiavgiften kommer.

og ja, man er ganske avhengig av bilen når man bor i utkanten for å få billigere husleie, og det er lange avstander til alt, og dårlig kolektivt tilbud.

konklusjon:

Ikke alle har det like greit, så om veiavgiften var 700 kr istedet for 2800 kr så hadde dette hjulpet veldig for mange. Røkke & Co hadde vel gitt faen, men for de som har virkelig lite å rutte med så hadde det gjort underverker.

#160909  av Pgus

Det som irriterer meg mest med vegavgiften, er at den lett kunne vært fjernet...

Staten vil jo seff. ha inn pengene, men ved å øke bensinavgiften noe få %(evt. promille) ville staten fått inn de samme pengene på en mye enklere og billigere måte...

Da hadde den også fått en mer sosial og miljømessig riktig profil, ved at de som kjører mye hadde betalt mer, enn minstepensjonister som kjører 1.000 km. i året..

#160923  av TheStig

firewalk, ja det vil alltid være ekstrem tilfeller men de personene du beskriver står for veldig få prosent av norges befolkning, og jeg refererte selvsagt til Ola Nordman som ikke har det i nærheten så trangt som de der

pgus: ja enig der, vil mye heller ha betalt litt mer i bensin men 2800,- på et år ville utgjort endel og folk klager nok som det er på bensinprisene ..

#161001  av sindrejl

TheStig skrev:det er mulig det er jeg som er en stor sparegris, men jeg vet jeg aldri vil få problemer med regninger. Oppvokst med en pappa som er banksjef så økonomi er hammret inn i hode. Selv nå når jeg går på dagpenger har jeg minimum 30.000 på konto så jeg har til alle uforutsette og forutsette regninger som kan komme. Og kryper kontoen ned mot nullgrensen (30k) så kjøper jeg meg ikke ei eineste cola på 4 uker om det så er. Å betale for seg er det absolutt viktigste og da skjønner jeg ikke familier som har det trangt, men som likevel koster på seg kjøttdeig når brød er billigere osv .. Så om man er helt blakk og klarer å legge fra seg behovet for luksus så klarer man nok å legge av litt penger hver mnd på en regningskonto
det er du som har stor sparegris, enkelt og greit. Synes ikke det er rett å ha et elendig kosthold med kun brød når ting lett kunne vært annerledes.