TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Heia staten.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #160398  av Levin GT

Ville bare syntes litt synd på meg sjøl og meddele alle at denne mnd gikk absolutt hele lønningen min og mer til,til staten.

En personskadeavgift på 365,-
To veiavgifter på 2865,- pr.stk.
En omregistreringsavgift på 6279,-
Og en fartsbot på 1600,-

Heia Norge.

Levin GT

#160406  av sindrejl

life sux then you die :(

#160418  av TheStig

det morsomte er jo omreg avgiften

heeeeia sverige

#160429  av Levin GT

Ja koffor skal staten være så grådig å ta 6279,- spenn fra meg for å omregistere en 3 år gammel Yaris til meg!? De skal jo bare forandre navnet i vognkortet,DESSUTEN har jo de allerede fått disse pengene TO GANGER før av tidligere eiere........Unskyld språket, men for jævlig syntes eg.

Levin GT

#160438  av FireWalk

Ja det er helt sykt.. Har akkurat betalt to veiavgifter selv på ca 6000 kr.. også blir det ca 1000 kr måneden i fartsbot til statens innkreving-sentral.. også 3000 i studielån.. da er vi oppe i 10.000 bare i regninger til Staten.

En annen ting er jo at det alltid er så sinnsyke gebyrer på alt som har med staten å gjøre. Betaler jeg f.eks studielånet for sent så får jeg 300 kr i purring, mot rundt 50 kr alle andre steder..

De skal sko seg på absolutt alle måter de overhodet kan!

Hater denne måneden her.. Februar/Mars.. er så sinnsykt med regninger med tanke på vei avgiften.. spes for oss med 2 biler :\

Det som er så JÆVLIG irriterende med vei avgiften på 6000 kr (2 biler) er at bare 25% av det jeg betaler går til vei.. resten går til andre ting!

3/4 av veiavgiften vi alle betaler går til alt mulig annet enn vei og bil.Det går til det felles statsbudskjett.

Dette er blodig urettferdig! Bilistene er blitt melket nok som det er. Hvorfor skal vi betale en EKSTRA-SKATT som går til det felles gode, når de som ikke har bil slipper å betale denne ekstra skatten?

Da hadde det vært bedre og mer rettferdig om de satte ned veiavgiften til 1/4 av hva den er i dag, også kunne de tatt det resterende beløpet å fordelt på HELE befolkningen! Fotgjengere som bilister. Da hadde det blitt rettferdig, siden ALLE jo nyter godt av innbetalingene bilistene står for. Da hadde det jo faktisk totalt sett blitt billigere også, siden flere haddde vært med på å betale.

#160504  av CelicaTurbo

å dra lånekassen inn i regnestykket er vel feil vel? ;) Alternativet til lånekassen hadde vel vært å jobbet seg ihjel mens man studerte, eller finansiert hos en bank hvor man ikke har de samme rettighetene.. En annen ting er jo at alle slike utgifter som dere vet at kommer, slik som årsavgift og studielån er det jo bare å sette av penger til flere måneder i forveien. Spesiellt studielånet er jo enkelt for her er det bare å sette opp fast trekk hver eneste måned på lønningsdag til den samme kontoen og kid-nummeret og man slipper å tenke over den kvartalsvise regningen. At veiavgiften er såpass høy er derimot noe annet, og omregistreringsavgiften er jo helt latterlig. Bare prinsippet at det skal koste mer å omregistrere en nyere eller tyngre bil enn det er å omregistrere en gammel henger ikke på greip, og aldri i livet om kostnadene faktisk er så høye. Å omregistrere en importert bil koster jo ingenting og en skulle nå tro at papirarbeidet da var betydelig større :roll:

#160517  av jan-erik

Årsavgift x 4 skal jeg betale. Blir vel noe sånt som 11.000,- bare for å ha bilene mine på veien :-(

#160523  av lexusmann

jan-erik skrev:Årsavgift x 4 skal jeg betale. Blir vel noe sånt som 11.000,- bare for å ha bilene mine på veien :-(
Kondolerer... :lol:

#160527  av daniel

vi betaler 2860kr i årsavgift, staten får inn ca 45 milliarder på bilen i året.. kor mye går til vei?? jo hele 12 milliarder går til vei.. ka i helvete som e galt.. veiene detter jo fra hverandre.. vi må betale fo at jens stoltenberg skal reise ned til afrika får å se ka de gjør på der nede..

e jo noe ramlende galt med dette samfundet vi lever i..

Ola normann e alt for snill..

#160535  av GT_rider

ja..faktisk..så er vi blitt litt for "snille" med tiden..Folk tørr ikke lenger å stå på barrikadene lenger virker det som..Ellers så er folk blitt giddaløse.. Ikke vet jeg.
Uansett så er noe ramlende galt en plass ja.

Ellers er det jo lett å site sånn som vi gjør nå og syte på ett forum.;)

#160613  av Levin GT

Så skryter vi så veldig over at vi har over tusen milliarder på bok..........Ka i alle dager skal vi med OVER TUSEN MILLIARDER PÅ BOK!??.....
Virker på meg som om at det er en slags konkurransesak mellom land, om å gjøre å være best, om a gjøre å ha mest penger på bok og skryte over det.... Mye vil ha mer.......

Levin GT

#160631  av daniel

hvis staten delte fordelte oljefondet likt på alle norske statsborgere, så har snar hver norman en million på bok..

#160638  av FireWalk

jan-erik skrev:Årsavgift x 4 skal jeg betale. Blir vel noe sånt som 11.000,- bare for å ha bilene mine på veien :-(
Jeg skjønner det ikke.. hvorfor skal du betale 4x veiavgift når du bare kan bruke EN bil i slengen? greit nok at du kan låne vekk en bil i ny og ne slik at på et gitt tidspunkt så kan alle være i drift. Men faktum er at når man har mer enn en bil så blir ikke alle bilene brukt på langt nær like mye som for de som bare har en bil.

Det burde vært rabatter.. f.eks 20% på bil nr 2 , 30% på bil nr 3 osv..

Men da hadde vel bivirkningen blitt at folk hadde hatt 20 biuler stående på seg selv, også latt venner og kjente bruke dem for å spare penger. Da hadde man eventuelt måttet gjøre noe med forsikringene, slik at forsikringen blir ugyldig om noen andre enn den bilen er forsikret på kjører den. Med unntak av førstebilen f.eks. ?

Det er så urettferdig at man skal betale DOBBET opp for å ha to biler, firdobbelt for 4. F.eks om man har en sportsbil, en familiebil og en varebil som alle brukes til hver sitt formål og som aldri bruke samtidig, så MÅ man betale like mye for alle?

sykt..

#160640  av FireWalk

Levin GT skrev:Så skryter vi så veldig over at vi har over tusen milliarder på bok..........Ka i alle dager skal vi med OVER TUSEN MILLIARDER PÅ BOK!??.....
Virker på meg som om at det er en slags konkurransesak mellom land, om å gjøre å være best, om a gjøre å ha mest penger på bok og skryte over det.... Mye vil ha mer.......

Levin GT
Hjelper lite å ha 1000 milliarder på bok når infrastrukturen faller fra hverandre i sømmene..

Ser for meg en tynn utsultet mann som sitter og sparer på alt, huset han bor i er falleferdig pga manglende vedlikehold, han sparer på alt. Alt forfaller intil det til slutt er så falleferdig at det ikke lenger kan repareres, og da må alt bygges nytt, noe som er mye dyrere.
Så kan vi tenke oss at denne perosnen har over en milliard kr i banken... hva er poenget med å sitte å sulte seg selv? skikkelig onkel skrue.

Sånn er staten også.

Bare her i Møre og Romsdal har veivesnet konkludert med at mange veier er så på etterslep at de ikke lenger kan vedlikeholdes, og må bygges helt om igjen.

Som regel bare asfalterer man veiene, og folk tror at veien er vedlikeholt, men faktum er at det er fundamentet UNDER veien som også forfaller, og så lenge ikke dette blir gjort noe med så fortsetter veiene å forfalle intil eneste løsningen er å bygge helt nye veier.

Pengene som er bevilget til vedlikehold av vei er rett og slett ikke NOK, så man får et kontinuerlig etterslep som blir værre og værre for hvert år.

De fleste av oss har vel spilt Sim City? alle vet hva som skjer når man forsøker å spare inn penger på vedlikehold av vei.. da blir veiene fort fulle av hull og blir ubrukelige, og fok blir irritert.

Sånn er det i Norge, veiene står NEDERST på prioriterings lista, og de bare fortsetter og forfalle. Eneste forskjellen fra Sim City er at som inbyggere i Norge så er vi for pysete til å vise at vi er missfornøyd ved å være ulydige.... :wink: Mange store ord, men lite handling..

#160673  av Andreazz

daniel skrev:hvis staten delte fordelte oljefondet likt på alle norske statsborgere, så har snar hver norman en million på bok..
Og hva tror du skjer hvis de deler ut alle pengene?