TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oppbygging av MSN Messenger o.l

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #151394  av cameleon

Ok. Har lurt på dette ganske lenge nå og lurer på om noen av dere her inne har peiling på dette.
Hvordan er er dette programet laget? Satt å tenkte på dette forleden. Enn om jeg kunne ha tenkt meg å ha laget noe slik selv. Er dette mulig? i så tilfelle hvordan program blir brukt, og hvordan er rettighetene rundt dette?

#151407  av CelicaTurbo

? for meg som jobber med slikt er spørsmålet ditt så fjernt at jeg lurer på om du egentlig er alvorlig :lol: Det er laget som alle andre programmer på datamaskiner er laget, det er programmert av en eller mange personer (i messengers tilfelle trolig et lite utvalg personer). Det finnes et uttall forskjellige "språk" man skriver når man programmerer slikt, alle med sine svakheter, styrker og vanskelighetsgrader. Hvert språk krever som regel et eget verktøy, som oversetter skriftspråket som programmereren skriver til et språk som prosessoren forstår. Å skrive avanserte programmer som messenger krever flere års studie og erfaring, selv om programmet kanskje ser enkelt ut så ligger all den tunge og kompliserte jobben i det du ikke ser.

#151457  av hybris

en velfungerende messengertjeneste er ikke noe du snekrer sammen på en kveld nei. :) husk også at det skal et rimelig heftig miljø til for å drifte noe slikt for så mange brukere som MSN har.

Rent formelt er det ingen rettighetsproblemer med å lage et tilsvarende produkt, det er ingen som har rettighet på denne typen applikasjon på et generisk grunnlag.

#151497  av Zepticon

Er ikke rettigheter på benyttelse av MSN nettverket heller så vidt jeg vet.
Er jo mange opensource programmer som benytter seg av nettverket, feks gaim og aMSN

#151537  av hybris

Zepticon skrev:Er ikke rettigheter på benyttelse av MSN nettverket heller så vidt jeg vet.
Er jo mange opensource programmer som benytter seg av nettverket, feks gaim og aMSN
Tydeligvis ikke forbudt å hooke seg opp på nettet nei. Som jo forsåvidt åpner for å hvertfall kode en ny klient om man har lyst til det (uten å måtte etablere nettverket selv) - men er vel litt begrenset hva man oppnår med det kanskje :) .. kan jo lage en bra en som ikke har all reklamen MSN messenger har kanskje :)