TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Komplete bremsekit?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #149970  av cameleon
 
Ok, nå har jeg lett og lett og lett og finner ingenting.

Noen som vet om det eksisterer et merke som selger komplette bremsekit til mr2 mk2, både foran og bak?

har nå lenge tenkt å kjøpe rotora sine siden de skal være rimelig greie å montere foran. men de selger ingenting bak. og ønsker helst hele veien rundt. noen som har peiling på dette?

 #150029  av jonny on the spot
 
Er disse bare skru rett på eller?
Lurer litt på å skifte til noe større bremser.

 #150039  av kake
 
Hva skal dere egentlig med større bremser ? Har du Rev.1 bremser fra 90-91-92(?) kan du jo skifte til '93+ m/hovedsylindern. Bremsene originalt på MR2 er jo glitrende gode, og holder til ganske mye effekt, spesielt hvis du bytter til noe ettermarkedsgreier (EBC, Black Diamond, Ferrodo etc++), med tilhørende klosser, stålomspunnede slanger og 5.1 bremsevæske.

 #150050  av lasse
 
Bare lurer på hvordan det er med klosser til dette?
De blir jo utslitt før eller senere, og hvordan er det da med å få tak i nye klosser?

 #150082  av cameleon
 
kake skrev:Hva skal dere egentlig med større bremser ? Har du Rev.1 bremser fra 90-91-92(?) kan du jo skifte til '93+ m/hovedsylindern. Bremsene originalt på MR2 er jo glitrende gode, og holder til ganske mye effekt, spesielt hvis du bytter til noe ettermarkedsgreier (EBC, Black Diamond, Ferrodo etc++), med tilhørende klosser, stålomspunnede slanger og 5.1 bremsevæske.
For min type kjøring, så holder ikke de orginalbremsene. slik jeg har sett det i all evighet så er de helt elendige. de senere rev.bremsene som f.eks til 92+ er en god del bedre og svarer mye mer. Men om man skal begynne å bygge motor og ty grensene temmelig hardt når man er på bane, så holder det ikke. vi ønsker alle å ha mye hk i motorene, men det handler om å kunne stoppe skikkelig også :wink:

Dessuten er bremsene mine så slitene nå at når jeg skal skifte, så går jeg heller for noe litt mer ekstremt.

pluss at de andre bremsene ser mye bedre ut utsenedemessig enn hva orginale gjør :wink:

 #150306  av kake
 
cameleon skrev: For min type kjøring, så holder ikke de orginalbremsene. slik jeg har sett det i all evighet så er de helt elendige. de senere rev.bremsene som f.eks til 92+ er en god del bedre og svarer mye mer. Men om man skal begynne å bygge motor og ty grensene temmelig hardt når man er på bane, så holder det ikke.
Om du klarer å låse hjulene og samtidig ha temperaturene under kontroll, er det helt fullstendig bortkastet å skifte til noe som helst større :) Det du gjør da er å legge på bilen mer uavfjæret vekt, og faktisk øke stopplengden :) Men såklart om du har temperaturproblemer og det ikke lar seg gjøre ved å "supersize" så har det jo noe for seg å bytte...
cameleon skrev: vi ønsker alle å ha mye hk i motorene, men det handler om å kunne stoppe skikkelig også :wink:
Det er dekkene som stopper bilen, ikke bremsene :) Alt bremsene dine faktisk gjør er å omdanne bevegelsesenergi til varme :P Vil du stoppe raskere så får du kjøpe noen dekk som sitter bedre :)
cameleon skrev: Dessuten er bremsene mine så slitene nå at når jeg skal skifte, så går jeg heller for noe litt mer ekstremt.

pluss at de andre bremsene ser mye bedre ut utsenedemessig enn hva orginale gjør :wink:
Akkurat den siste der er jeg helt enig i, svære racingbremser ser jo unektelig meget bra ut :wink:

 #150333  av sindrejl
 
kake skrev: Om du klarer å låse hjulene og samtidig ha temperaturene under kontroll, er det helt fullstendig bortkastet å skifte til noe som helst større :) Det du gjør da er å legge på bilen mer uavfjæret vekt, og faktisk øke stopplengden :) Men såklart om du har temperaturproblemer og det ikke lar seg gjøre ved å "supersize" så har det jo noe for seg å bytte...
Han klarer hverken å låse hjul eller unngå temperatur :) Og skal ha turbo nå.
kake skrev: Det er dekkene som stopper bilen, ikke bremsene :) Alt bremsene dine faktisk gjør er å omdanne bevegelsesenergi til varme :P Vil du stoppe raskere så får du kjøpe noen dekk som sitter bedre :)
Å ha bremser som fungerer er vel også viktig? ;)
Har selv ikke så utrolig overdrevent mye hk, men sålenge man kan bremse raskt og effektivt senere mot svingene kan man også kjøre hardere.. Nå er org.bremsene på st205'en sinnsvakt store så dem holder foreløpig.. så får vi se hvor fort dem fader etterhvert :)

 #150354  av Dalan
 
sindrejl skrev:Han klarer hverken å låse hjul eller unngå temperatur :)
Da er det noe galt med bremsene hans ;)

 #150355  av sindrejl
 
Dalan skrev:
sindrejl skrev:Han klarer hverken å låse hjul eller unngå temperatur :)
Da er det noe galt med bremsene hans ;)
and it sure is :)

 #150360  av cameleon
 
Jepp, bremsene mine er utrolig dårlige. Per i dag er de i en slik stand at om jeg skulle ha tatt med bilen på bane, så hadde det i verstefall gått skikkelig galt. om jeg kjører ett rettstrekke o bråbremser, så svinger bilen kjappt til venstre. problemet der ligger jo helt klart i at det er en feil med den andre calipperen. Så i stedefor å begynne å skifte til standard, så har jeg valgt å dra det litt lengre :wink:

Personlig så har jeg planer om å gjøre bilen litt mer spesiell enn hva den er i dag både utsenedemessig og kjøremessig. Så da gjelder det helt klart å ha alle aspektene i bakhodet.

Greit nok å kjøre med dønn strøkne 92+ bremser for de holder jo helt klart i massevis. Men alt i alt, så er større bremser i mine øyne et must og uansett åssn man vrir å vrenger på det så er bremser som f.eks rotora sine mye bedre enn orginale mr2 bremser uansett revisjon. Er en grunn for at de mest ekstreme sportsbilene og de som virkelig går inn for saken med modding av motor osv har/går for større bremser.
Jeg har store planer for bilen nå i vår, så da kommer nok ting til å bli litt anderledes :)

 #150415  av Mr2 Mk2
 
kake skrev:Det du gjør da er å legge på bilen mer uavfjæret vekt, og faktisk øke stopplengden :) ..
Kommer jo helt an på hvilket materiale man går for :twisted:

 #150428  av kake
 
cameleon skrev: Greit nok å kjøre med dønn strøkne 92+ bremser for de holder jo helt klart i massevis. Men alt i alt, så er større bremser i mine øyne et must og uansett åssn man vrir å vrenger på det så er bremser som f.eks rotora sine mye bedre enn orginale mr2 bremser uansett revisjon.
De tåler selvsagt mer varme, men så lenge bremsene ikke fader så vil originalbremsene dine om de hadde vært i stand stoppe bilen fortere :P Har 2004 katalogen til Rotora her, og de har mye gromme greier de. Men, kjøp for all del et kit som er spesialtilpasset MK2, både foran og bak. Det og drive å tilpasse noe custom er vanskelige greier med tanke på bremsestyrke foran/bak og justering av hovedsylinder etc. Kan fort ende opp med en mr2 da som da stopper dårligere enn før. Bakhjulene bør låse rett etter forhjulene. Får du for mye bremseeffekt på bakhjulene så vil jo bilen bli livsfarlig å kjøre ved nedbremsing inn i sving. Oppgraderer du bare frontene vil jo de låse lenge før bakhjulene og hva er vitsen da ? Toyotas ingeniører har brukt mye tid på bremsene til mr2'en, for det er ikke gjort i en håndvending og forbedre de nemlig :)
Jostein skrev:
kake skrev:Det du gjør da er å legge på bilen mer uavfjæret vekt, og faktisk øke stopplengden :) ..
Kommer jo helt an på hvilket materiale man går for :twisted:
Skal vel godt gjøres å få det til ikke å bli tyngre. 4 pots+ kalippere med tilhørende skiver og klosser er tunge greier, selv om skivene er keramiske/karbonbelagt etc..:)