Å ønske seg fred i verden er prisverdig – enda mer å faktisk aktivt jobbe for det. Men hvis jeg skal ønske meg noe godt for 2006 så skal det være noe jeg selv kan ha mulighet til å påvirke.
Mitt ønske er også enkelt – men kanskje like vanskelig å oppnå………
La meg illustrere med et eksempel som de fleste kan kjenne seg igjen i:
Du kjører på en morsom og svingete vei. Det er sol og tørt. Normal norsk landevei. Perfekt bortsett fra at du ligger sist i en rekke på 7-8 biler. Fartsgrensen er 80 men det går ikke mer en drøyt 70. Du er ganske irritert over at ingen har kjørt forbi den første bilen som lager ”køen”, men du er kjent og vet at snart kommer en lang rett strekning hvor du kan komme deg forbi. Ut av den siste svingen som leder ut på den rette strekningen akselererer du og ser at ingen kommer i mot. Du gir full gass og legger deg ut. Raskt er du forbi de nærmeste bilene.
Tenk nå på et par ting:
Gitt at ingen biler kommer i mot og strekningen er lang nok – hvor stor hastighet tror du at bilen din kan ha i det du kjører forbi den som ligger først i køen? 150? 170? Med 300hk eller mer så kan det godt hende hastigheten er enda større. Hvordan er det med sikkerhetsmarginer da??
Du vet jo også godt at på slutten av enhver rett strekning er det en sving……! Forhåpentlig skjer det ikke mer enn at du skremmer dine medtrafikanter.
Tenk deg så at en av de bilene som er nærmest den første også begynner å kjøre forbi. Men føreren av denne bilen legger seg ut mye senere enn deg og er ikke forberedt på at du kommer i en så stor hastighet. Han har selvfølgelig vikeplikt for deg – men du må likevel bremse kraftig. Forhåpentlig får du ikke sleng på bilen.
Jeg kan sikkert fortsette lenge med mulig utvikling av denne situasjonen. Det er ikke interessant. Poenget mitt er at de fleste av oss kjører raske sportsbiler, som riktig nok har gode kjøreegenskaper, brede dekk og gode bremser, men den voldsomme akselerasjonen gjør at vi kommer altfor fort på de andre som er på veien. La gå at vi også kjører mye og har mer trening og er vant til fart fra både banekjøring og tysk Autobahn. Men norske bilister er ikke forberedt på å bli kjørt forbi av biler som har 60-100 km/t høyere hastighet enn dem selv! Når vi gjør dette så er det utvilsomt vi som setter oss selv og andre i fare!
Hvorfor skulle vi ønske å skremme andre bilister eller trafikanter? Hvorfor skulle vi ønske å risikere vårt eget og andres liv - når vi er på tur og ikke egentlig har dårlig tid heller?
Appropå tid – hvor mye tid og penger bruker du på ”hjertebarnet” ditt?? Hvor mye blir regress-kravet fra forsikringsselskapet tror du, hvis du forårsaker en ulykke og politiet i tillegg til vitneutsagn kan måle bremsesporene og anslå hastigheten til noe slikt som i mitt eksempel??? Jeg skjønner godt at du ikke vil tenke på det!!
Hvis du har med deg et barn i bilen, eller kanskje et dyr eller dine besteforeldre, for den saks skyld – da kjører du pent, rolig og forsiktig, ikke sant? Fordi du jo har med ”dyrbar” last….. Kan noen prøve å forklare meg hvorfor mange ikke bryr seg like mye om kjæresten, bestekompisen eller andre venner???? Det er jo når de sistnevnte er passasjerer at det skjer alvorlige ulykker!
Sannsynligvis har mange av dere opplevd ulykker av forskjellig grad, eller dere kjenner noen som har vært i en. Selv har jeg heldigvis ikke opplevd en utforkjøring eller noen form for ulykke. Likevel, jeg har hatt min del av gode ”tilbud”! Men nå som jeg jo begynner å bli gammel (36) så er det lettere å sette ting i perspektiv – og sett i sammenheng med det jeg har skrevet her i kveld, så er mitt enkle nyttårsønske:
TA DET LITT MER MED RO OG VÆR LITT MER FORSIKTIG!
Og har du lest helt ned hit så tror jeg også at jeg har påvirket deg
Ønsker alle Godt Nytt År og
Ser frem til mange herlige turer i 2006, samt å møte dere i trafikken og ikke minst på fremtidige treff!
Mitt ønske er også enkelt – men kanskje like vanskelig å oppnå………
La meg illustrere med et eksempel som de fleste kan kjenne seg igjen i:
Du kjører på en morsom og svingete vei. Det er sol og tørt. Normal norsk landevei. Perfekt bortsett fra at du ligger sist i en rekke på 7-8 biler. Fartsgrensen er 80 men det går ikke mer en drøyt 70. Du er ganske irritert over at ingen har kjørt forbi den første bilen som lager ”køen”, men du er kjent og vet at snart kommer en lang rett strekning hvor du kan komme deg forbi. Ut av den siste svingen som leder ut på den rette strekningen akselererer du og ser at ingen kommer i mot. Du gir full gass og legger deg ut. Raskt er du forbi de nærmeste bilene.


Tenk nå på et par ting:
Gitt at ingen biler kommer i mot og strekningen er lang nok – hvor stor hastighet tror du at bilen din kan ha i det du kjører forbi den som ligger først i køen? 150? 170? Med 300hk eller mer så kan det godt hende hastigheten er enda større. Hvordan er det med sikkerhetsmarginer da??
Du vet jo også godt at på slutten av enhver rett strekning er det en sving……! Forhåpentlig skjer det ikke mer enn at du skremmer dine medtrafikanter.
Tenk deg så at en av de bilene som er nærmest den første også begynner å kjøre forbi. Men føreren av denne bilen legger seg ut mye senere enn deg og er ikke forberedt på at du kommer i en så stor hastighet. Han har selvfølgelig vikeplikt for deg – men du må likevel bremse kraftig. Forhåpentlig får du ikke sleng på bilen.
Jeg kan sikkert fortsette lenge med mulig utvikling av denne situasjonen. Det er ikke interessant. Poenget mitt er at de fleste av oss kjører raske sportsbiler, som riktig nok har gode kjøreegenskaper, brede dekk og gode bremser, men den voldsomme akselerasjonen gjør at vi kommer altfor fort på de andre som er på veien. La gå at vi også kjører mye og har mer trening og er vant til fart fra både banekjøring og tysk Autobahn. Men norske bilister er ikke forberedt på å bli kjørt forbi av biler som har 60-100 km/t høyere hastighet enn dem selv! Når vi gjør dette så er det utvilsomt vi som setter oss selv og andre i fare!



Hvorfor skulle vi ønske å skremme andre bilister eller trafikanter? Hvorfor skulle vi ønske å risikere vårt eget og andres liv - når vi er på tur og ikke egentlig har dårlig tid heller?

Hvis du har med deg et barn i bilen, eller kanskje et dyr eller dine besteforeldre, for den saks skyld – da kjører du pent, rolig og forsiktig, ikke sant? Fordi du jo har med ”dyrbar” last….. Kan noen prøve å forklare meg hvorfor mange ikke bryr seg like mye om kjæresten, bestekompisen eller andre venner???? Det er jo når de sistnevnte er passasjerer at det skjer alvorlige ulykker!



Sannsynligvis har mange av dere opplevd ulykker av forskjellig grad, eller dere kjenner noen som har vært i en. Selv har jeg heldigvis ikke opplevd en utforkjøring eller noen form for ulykke. Likevel, jeg har hatt min del av gode ”tilbud”! Men nå som jeg jo begynner å bli gammel (36) så er det lettere å sette ting i perspektiv – og sett i sammenheng med det jeg har skrevet her i kveld, så er mitt enkle nyttårsønske:
TA DET LITT MER MED RO OG VÆR LITT MER FORSIKTIG!
Og har du lest helt ned hit så tror jeg også at jeg har påvirket deg

Ønsker alle Godt Nytt År og
Ser frem til mange herlige turer i 2006, samt å møte dere i trafikken og ikke minst på fremtidige treff!
1993 MR2 turbo
2002 Lexus IS 200 Sport
2002 Lexus IS 200 Sport