TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mk1 og mk2 dempere? ulikheter?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #147482  av steffen karlstad

hva er den store hovedforskjelden på dempere fra mk1 og mk2..

-tenker da på lengen f/b?

-festet nederst på demperen f/b?

-stabstaglenke festet?

#147747  av Mr2 Mk2

hmm dette prøvde jeg og Amund i praksis...er en stund siden men mener å huske at the main problem er at du må kutte i ramma,fordi støtdemperen tar borti...Kanskje Amund husker noe mer?Det lar seg gjøre men det er mye arbeid,kan jo høre med Arne Rebell også..

#147752  av steffen karlstad

det er ingen i oslo/lillestrøm omerådet som har dette liggende..

tenker hovedsaklig på coilovere fra en mk2 da disse er høydejusterbare. disse er jo også betydlig mye smalere så (coilover) en orginalt så kansje det går??

#147810  av Arne rebel

Det største problemet er framme da fjærskåla på sw20en har større diameter (kan løses med coilovers). Det neste er at bredden på der en fester fjærbeinet på navet, sw20 fjærbeinet (der en har hull for 2stk bolter, for feste til navet) er breiere enn aw11en(kan sikkert skimses ut 3-4mm). Demperen til sw20en har større diameter, slik at hjulet vil helle litt lengre ut i toppen hvis en bruker navet til aw11en. (mulig en kan justere det med den eksentriske hullet på aw11 navet.) Demperen til sw20en er kortere fremme enn aw11en, men har ikke store betydningen fordi lengden fra "ørene" til festeskruen for demperen er lik. Slaglengden på demperene er like. Innfestingen til karosseriet er 3bolt på aw11 mot 4 på sw20en. En kan bruke toppfestet fra en ae86 (tror jeg) men en må borre opp hullet for toppen til demperen som er breiere i godset "under" bolten.
Bak er lengden på demperen og lengden på fjærbeinet like lange mellom aw11 og sw20, men diameteren er større. Innfestinga i karosseriet går mot at en borrer opp de 3 hullene noe, så da smetter hele sw20 fjærbeinet på plass. Mener at innfestinger for stabstag er lik fremme, men husker ikke bak.... Festene nede på fjærbeinet har forskjellige størrelse på hullene, større bolter på sw20en (både fram og bak).
Dette er mine erfaringer, men det er en stund siden, så jeg kan ha glemt noe. Legger med et bilde så kan du se at sw20 demperen er ganske mye større i diameter...med litt modifisering smetter det nok på, men er usikker om diameteren vil forandre camberen så mye at en ikke kan justere den inn.....
Vedlegg
Fjærbein fra aw11- Nav fra sw20, her ser en hvor mye en må shimse ut...(en må tenke speilvent)
Fjærbein fra aw11- Nav fra sw20, her ser en hvor mye en må shimse ut...(en må tenke speilvent)
PB270234.JPG (183.19 kiB) Vist 218 ganger
demper
demper
PC190299.JPG (203.64 kiB) Vist 216 ganger
demper
demper
PC190298.JPG (172.95 kiB) Vist 213 ganger

#147850  av Amund

Arne rebel skrev:Det største problemet er framme da fjærskåla på sw20en har større diameter (kan løses med coilovers). Det neste er at bredden på der en fester fjærbeinet på navet, sw20 fjærbeinet (der en har hull for 2stk bolter, for feste til navet) er breiere enn aw11en(kan sikkert skimses ut 3-4mm). Demperen til sw20en har større diameter, slik at hjulet vil helle litt lengre ut i toppen hvis en bruker navet til aw11en. (mulig en kan justere det med den eksentriske hullet på aw11 navet.) Demperen til sw20en er kortere fremme enn aw11en, men har ikke store betydningen fordi lengden fra "ørene" til festeskruen for demperen er lik. Slaglengden på demperene er like. Innfestingen til karosseriet er 3bolt på aw11 mot 4 på sw20en. En kan bruke toppfestet fra en ae86 (tror jeg) men en må borre opp hullet for toppen til demperen som er breiere i godset "under" bolten.
Bak er lengden på demperen og lengden på fjærbeinet like lange mellom aw11 og sw20, men diameteren er større. Innfestinga i karosseriet går mot at en borrer opp de 3 hullene noe, så da smetter hele sw20 fjærbeinet på plass. Mener at innfestinger for stabstag er lik fremme, men husker ikke bak.... Festene nede på fjærbeinet har forskjellige størrelse på hullene, større bolter på sw20en (både fram og bak).
Dette er mine erfaringer, men det er en stund siden, så jeg kan ha glemt noe. Legger med et bilde så kan du se at sw20 demperen er ganske mye større i diameter...med litt modifisering smetter det nok på, men er usikker om diameteren vil forandre camberen så mye at en ikke kan justere den inn.....
Det der skulle vel stemme 100% med det eg fant ut også, bortsett fra en liten detalj du har glemt :wink:
på 87+ modellene er det 4 bolter på toppen av støtdemperen fremme 8)
prøvde med en demper fra en mr2turbo bak på min, en dag eg kjedet meg... :roll:
Om eg ikke husker feil, så ble bilen en de høyere. Men at den passet på det orginale aw11 navet. mulig forskjell der fra -86 til -87+?

#147852  av steffen karlstad

så vis jeg kjøper coilovere til mk2 så skal dette passe relativt greit.. da kan jeg jo justere høyden selv...

hmmm, ingen som har noen gamle mk2 dempere..

#147856  av Arne rebel

Amund: Det visste jeg ikke....men så er jeg ikke noen mr2 guru heller :lol: Som du ser på bildet så er -85 fjærbeinet mye smalere enn sw20 navet, men når japanerene oppgraderte bremsene i -87 er det vel logisk at de forsterket andre svakheter også? Når det gjelder boltene for innfesting er jeg litt usikker (det er jo en stund siden jeg byttet de), men tror sw20 boltene er tykkere enn aw11en sine...

#147874  av Amund

steffen karlstad skrev:så vis jeg kjøper coilovere til mk2 så skal dette passe relativt greit.. da kan jeg jo justere høyden selv...

hmmm, ingen som har noen gamle mk2 dempere..
Da må du ta vekten på bilen med i betraktning når du velger hvor stive fjærer du skal ha... ellers blir den stein hard :wink:

#147875  av Amund

arne rebel: hmm, det må sjekkes ut. Får se på det en dag eg skal i verkstedet og jobbe. :wink:

#147892  av Mr2 Mk2

har kjørt en mk1 med gule koni på det stiveste og originale fjærer,syns det var altfor stivt jeg.Det er jo ikke kjørbart,og ikke kommer man seg raskere rundt bane...Har senkefjærer og orignale dempere på mk2`en og den er såpass stiv at jeg ikke skifter dempere før jeg har god grunn :wink:

#147899  av andre 1

Joda er helt topp å kjøre med demperene på det hardeste jostein , får skikkelig gocart følese :)

#147905  av Mr2 Mk2

andre 1 skrev:Joda er helt topp å kjøre med demperene på det hardeste jostein , får skikkelig gocart følese :)
hehe er jo faen meg verre enn gokart...Pluss at det har ingen hensikt å ha demperne så stive,med mindre man skal kjøre på 3 hjul i svinger :wink:

#147923  av Amund

Jostein skrev:
andre 1 skrev:Joda er helt topp å kjøre med demperene på det hardeste jostein , får skikkelig gocart følese :)
hehe er jo faen meg verre enn gokart...Pluss at det har ingen hensikt å ha demperne så stive,med mindre man skal kjøre på 3 hjul i svinger :wink:
Problemet med demperne på det stiveste, er at bilen kan bli en anelse for nervøs.

#147952  av steffen karlstad

denne skal brukes lite på veien, kjørt aktivt go kart internasjonalt så jeg har en følelse for nervøse kjøreoplevelser.

er ute etter noe justerbart så koni er det eneste til en fornuftig pris jeg kan finne...

#147962  av andre 1

Skal være enig i at det kan være noe hardt å kjøre med , men det at bilen er mer responsiv på styringen liker jeg godt.