Vel, faktum er nok at Gen 2 og gen 3 motorene ikke er så forskjellig som mange tror. Det er bare småting som gjør dem forskjellige, ellers er de stort sett identiske.
Jeg ser stadig når folk spør på
http://www.mr2oc.com om de bør oppgradere sin 2. gen eller gå for en 3. gen så er det absolutt alle som mener at å oppgradere 2. gen er den beste veien å gå. Mange ser faktisk ut til å foretrekke 2. gen blokka også av en eller annen grunn.. men ikke spør meg hvorfor.. Gen 3. motoren har kvassere kammer, en mer effektiv keramisk turbo, bedre designet fuel rail, litt nyere ECU, MAP sensor istedet for AFM. Slike ting, motormessig er de veldig like.
Orginal innmaten burde vel tåle 300-350 hk uten problem.. noen sier opp mot 400 hk, men jeg hadde ikke villet tynt noe mer enn 300-350 av den med mindre du har råd til å tåle et motor havari.. Dette gjelder både Gen 2 og Gen 3.
Vil heller ikke anbefale å skru opp trykket så veldig mye på en orginal motor uten å bytte intercooler heller. Den orginale varmekjører seg fort når man peiser på med høyt trykk med orginal turbo.
Det billigste man kan gjøre er:
- Oppgrader eksosen. Fjern den orginale Downpipen og sett på en åpen downpipe uten cat (da har du 15-20 hk mer med en gang)
- Sett på en større turbo, eventuelt en CT27 fra ATS racing (billig løsning da du kan beholde orginal manefold, eventuelt en Greddy)
- Sett på en ettermarkeds intercooler som er mer effektiv enn den orginale (skal ikke så mye til)..
- Fjern det orginale luftfilteret og sett på et sportsfilter, f.eks Apexi, dette er en billig mod.
- Sett på en fuelcut defender og en boost controller, manuell eller elektrisk alt ettersom hva du har råd til. da kan du øke trykket til max 1 bar på orginal bensinsystemet. (mer enn det så risikerer du å ødelegge motoren oga at den kan gå magert) 1 bar ladetrykker vident akseptert som "Max" av hva som er sikkert med det orginale bensinsystemet. Mange kjører på 1,1 men det er litt i grenseland.
Nå har du stort sett det du trenger for å kunne få rundt 275 realistiske hk på hjula uten å risikere det helt store, dette burde tilsvare
over 300 hk på svinghjulet... (Husk at når du kjøper en bil som har f.eks 100 hk, så er det hk på svinghjulet som er måten man bruker for å informere om motorens effekt. alle biler har effekttap i drivverket, derfor kan man si at en bi med 100 hk har kanskje 80 hk på hjula.. I "trimme-miljøet" snakker man oftest om HK på hjula, mens bilforetninger og vanlige folk flest snakker om "hestekreftene" på svinghulet, som som regel er rundt 20% mer enn de er på hjula..
Skal du ha OVER 300 hk må du oppgradere bensinsystemet, bensinpumpe, ECU og helst kjøre 3" eksos hele veien. Da må du ha en større turbo igjen også som kan levere mer flow, og da må du også ha ny eksosmanefold. Du må også tenke på ny innsugsmanefold siden den orginale vil begynne å få litt problemer over 300 hk pga at noen ventiler vil få mer luft tilført enn andre pga urformingen på den orginale manefolden.
Over 300 hk må du også sette inn ny innmat i motoren, og dette er dyrt...
Men opp mot 275 hk på hjula burde du klare med orginal bensinsystem, og minimalt med modifikasjoner.
Ang den bilen der, siden den har gått lite og er helt orginal så kan du være ganske sikker på at du får en motor som er i god stand. Sjekk om den bruker olje, gjør den ikke det så tror jeg at jeg hadde ville tatt den. Kjøper du en trimmet bil fra utlandet så kan du regene med at motoren er tynt ganske hardt, og du vet aldri når du må åpne den opp og ta full overhaling.. Om bilen generelt er i god stand også så er den nok verd det!