TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Et litt dumt spørsmÃ¥l om Neon Lys...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #145918  av FireWalk

Jeg kjøpte noen neon lys fra komplet.no til å ha i PCen min nå, ser ganske tøft ut med litt glow inni der... dette er Kald Katode prinsippet, så de lyser noe sinnsykt! et lite 20 cm langt rør av denne typen lyser jo like langt som de 24" rørene jeg har i bilen nå... som er vanlig neon.. og de betalte jeg 270 kr stk for!!... dette til pcen betalte jeg 89 kr for...

Så her kommer da det noe idiotiske spørsmålet rettet mot dere som er litt mer elektriker anlagt enn hva jeg er:

Kan jeg bruke disse lysene i bilen? det er jo 12 volt strømforsyning på pcen, og 12 volt i bilen.. men der er helt sikkert visse forskjeller som jeg ikke har peiling på.. har aldri gått elektronikk, så her må det inn med Teskje!

KAN jeg bruke disse lysene i bilen? lyset kom med en liten trafo/omformer, koblet 12volten fra pcen inn på trafoen, og i andre enden er det 2 uttak hvor ledningen til cold catode neonrørene kan kobles til :)

hadde vært konge om jeg kunne bruke dette i bilen :P ser de selger mye sånt på Microplex også.. noen som har peil? :)

#145922  av Zepticon

Skal prøve på noe sånnt etter jul...
Vi snakker om å ha dem inni bilen sant?
Over pedalene og under forsete?

Ser ikke for meg at det skulle være så vanskelig. 12v er 12v. :D

#145926  av |plumbo

lite tips : http://www.microplex.no Mye billigre på data styling ;)
Vedlegg
Datan min ;)
Datan min ;)
CASE_P~1.JPG (44.99 kiB) Vist 513 ganger

#145930  av FireWalk

Stemmer, skal ha dem i bilen... er jo svindyrt å kjøpe neonrør i butikkene... så jeg tenkte at om man kan bruke data-styling til bilen som lyser like bra og er 4 ganger billigere, så hvorfor ikke? :) Men da skal jeg teste det... kan leve med å ofre et lysrør til 89kr.. ;)

#145941  av jonny on the spot

Bare å gi gass jeg hadde sånne i den forrige bilen min. men du har fåt med den derre Trafoen med flere uttak?
Det er bare å finne et høvelig uttak for strøm å koble sammen ingen hokus pokus det :D .
Tenker faktisk på å gjøre det samme bak setene

#145982  av Larsen

forskjellen mellom bil og pc, er at 12 volt på pcen er mye mer stabil. Det er da sikker brukt noe billigere komponeter i neon lyset til pc,samt noen av lysa til bil har bedre beskyttelese (mer plast rundt seg). Sier ike at det ikke fungere, men at sjansen for at de ikke fungere i bil er til stedet.

#145989  av jonny on the spot

Det fungerete helt fint når jeg hadde det i bilen. regner med at du skal ha dette inn bilen ja? jeg vet ikke om det er noen forskjell på katodene men jeg reger med at de er i prinsipet lik alle sammen. 8)

#145991  av Larsen

mener kald katode er best!