når man snakker om "den nye typen kriminelle" så er faktisk de IKKE i utgangs punktet ute etter å forvolde mest mulig skade og død blant uskyldige, hvis du er av den oppfatning så blander du vinningkriminalitet med terrorisme

En kriminell vil først og fremst slippe unna levende med ransutbyttet. En situasjon der politiet jager og presser en kriminell kan vel best sammenliknes med ett villt dyr som blir presset opp i et hjørne, inn i en umulig situasjon, som dat resulterer i at det blir desperat og handler sterkt uventet. Et ellers så fredelig dyr som sjeldent angriper blir til en uberegnelig angrepsmaskin. Slik blir fort en forfulgt person også, blir han presset til det ytterste så vil han kjøre langt over evne og ta sjangser han aldri ville ha tatt ellers, i tillegg til at han kjører fort og langtr over evne så blir blir svært uoppmerksom pga av at han konstant vil kikke i speilet for å se hvor politibilene bak gjør, noe som gjør at enda mer sannsynlig gjør noe som ender i tragedie. Ja, den som stikker av har et valg om å stoppe, men det er ikke de situsjonene det er spørsmål om her, det er de gangene hvor idiotene ikke stopper.. Det er DA det er viktig at politiet opptrer på en edruelig måte og tenker seg godt om og gir seg før det ender i en tragedie for uskyldige mennesker.
For f... vi lever i Norge, IKKE i Usa! Episodene på Cops og Amerikas villeste politi videoer gjenspeiler IKKE situasjonen i Norge..
Vi har en spesial enhet for å håndtere tunge kriminelle, men det er ikke disse vi mener når vi klager over politiet, ingen her klager over at politiet slår hardt ned på tung kriminaltet. Det vi klager over "småkriminelle" (nei man er ikke tung kriminell fordi man stjeler en bil eller nekter å stoppe for kontroll eller kjører fort for den slags skyld) Det er her vi må sette et skille i denne diskusjonen. Det folk her inne reagerer sterkest på, er når politiet ikke gir seg med hasardiøse biljakter med fare for liv og helse, når det dreier seg om å ta "tunge" (ironi) kriminelle som kjører for fort eller bare nekter å stoppe for kontroll.
Ikke begynn å blande inn tunge kriminelle, ville texasbander som skyter seg inn i Nokas og post-terminalen. Når det gjelder Nokas-saken så er vel meningene delte når det gjelder hvem som starta skytinga... Men det kan vi drøye å diskutere til det kommer resultat i retts-saken
Disse har ikke noe med "vanlige" biljakter å gjøre og det burde vel de fleste her inne fatte og begripe eller hva?
Etter tidligere kommentarer i andre poster her inne så er det nettopp tunge kriminelle de fleste vil at politiet skal bruke mer tid og resurser på, istedet for oss "kriminelle" med senka biler, breie dekk, tåke-lys osv..

Så ikke vri diskusjonen inn på politiet vs tunge "nye" kriminelle, det er ikke det som er essensielt her.
Det det dreier seg om er fartsglade "gale" politifolk som skaper livsfarlige situasjoner for uskyldige mennesker.
Er det noensinne verdt at et uskyldig menneske blir drept i politiets iver etter å fakke en biltyv eller en som har stjålet en bil?
Kan ikke heller politiet lage en veisperring, bruke veivesenet sine kameraer i tunneller og lyskryss, og sine egne og feks p4 og tv2 sine helikoptre til å følge biltyven? La han tro at han har sluppet unna fordi han ikke lenger ser politiet over alt? For så heller å dukke opp på et trygt sted hvor han minst aner det med feks veisperringer? Nei fordi det synes ikke så godt blant allmenheten da vet du, politiet får jo ikke vist alle hvor tøffe de er.. (satt litt på spissen) Men faktum er at de har imange tilfeller muligheten til ta i bruk slike virkemidler men de gjør det ikke, de risikerer heller liv og helse til uskyldige mennesker for å ta en små kriminell for fartsovertredelser eller for å undra seg kontroll.
Men TheStig, jeg tror vi bare kan være enige om at vi er uenige med hverandre og la det bli med det. Forskjellige mennesker, forskjellige meninger.
kenneth
Edit: Nei jeg ville aldri ha tillgitt politiet hvis en tyv hadde bøffa bilen min for så å nekte å stoppe for politiet, hvis biljakta hadde endt med at feks et barn eller en familie hadde blitt meia ned og drept i politiets iver med å fakke biltyven. Så mye er ikke bilen verdt for meg, at det rettferdiggjør uskyldige menneskers død. Men hvis biltyven hadde stikki av på en øde lande vei med politiet i hælene for så å kjøre av veien og inn i tre og det kun hadde gått utover biltyven så hadde jeg vel ikke ofra biltyven så mange tanker akkurat, DA hadde jeg vel lurt mer på åssen det gikk med bilen i første omgang... ( Ja jeg vet at det kanskje er for dobbelt moral og regne)

*There is no point in arguing with an idiot, they will just drag you down to their level and beat you with experience*
-Lexus IS200 sportcross -03 (Solgt)
-Celica T18 -90 (Spiker)
-Hilux -82 "offroader" (solgt)
-F150