TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fotobokser og trafikksikkerhet, test av fotoboksvarsler

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #145521  av OttoLund

Trafikksikkerhet er viktig, for ikke å si viktigst ute i trafikken. Som et ledd i å forbedre trafikksikkerheten skal Vegdirektoratet nær fordoble antall fotobokser fram til og med år 2009, som en del av sin handlingsplan for 2006-2009.

For å unngå bøter for utilsiktede fartsoverskridelser anvender mange en såkallt fotoboksvarsler. Jeg har skrevet en artikkel om emnet, med fokus på trafikksikkerhet, og på forespørsel utført en omfattende test av en type fotoboksvarsler:
http://www.gps.no/anm/templates/?a=982&z=2

Hva synes du om trafikksikkerheten ifm fotobokser og fotoboksvarslere :?:

#145524  av cameleon

Sitat: "Målsettinga med fotobokser er å forebygge trafikkulykker ved å få veitrafikkantene til å overholde fartsgrensene."

Orginalverson: Målsettinga med fotobokser er så all deles ikke å frebygge trafikkulykker. Til og med dere bør jo skjønne at en boks her og der ikke sørger for mer trafikksikerhet. Personlig så driter vi i det. Vi er kun intressert i å tømme lommebøkene derses mest mulig slik at vi som sitter med makta skal få muligheten til å kose oss litt mer og ha ekstra dyre julebord. Så til neste jul skal vi ha ett fett julebor her nede på tinget mens dere omsider må hugge juletreet deres selv. God fornøyelse teite nordmenn :wink:

#145656  av FireWalk

cameleon skrev:Sitat: "Målsettinga med fotobokser er å forebygge trafikkulykker ved å få veitrafikkantene til å overholde fartsgrensene."

Orginalverson: Målsettinga med fotobokser er så all deles ikke å frebygge trafikkulykker. Til og med dere bør jo skjønne at en boks her og der ikke sørger for mer trafikksikerhet. Personlig så driter vi i det. Vi er kun intressert i å tømme lommebøkene derses mest mulig slik at vi som sitter med makta skal få muligheten til å kose oss litt mer og ha ekstra dyre julebord. Så til neste jul skal vi ha ett fett julebor her nede på tinget mens dere omsider må hugge juletreet deres selv. God fornøyelse teite nordmenn :wink:
var det ikke et firma som fikk 20.000 i bot for å ha hugget sitt eget juletre? vil ikke anbefale det! slå gjerne ned noen eller gjør noe annet hardbarket kriminelt, bare ikke gjør noe småkriminelt! det straffer seg :P

var det ikke slik at de sa: Vi skal ta inn 50.000.000 ekstra på nye fotobokser da ? da ingikk fotoboksene slik jeg forstod det som et ledd i budskjettet.. og da ble nye fotobokser sett på som en måte å øke inntektene på.. verken mer eller mindre.. tror ikke økonomene som har tenkt ut dette har hatt trafikksikkerhet i tankene..

#145692  av Johansen

Hadde fotoboksene stått der for å øke traffiksikkerheten, da skjønner ikke jeg hvorfor fotoboksvarsler er ulovlig :o

varsler jo om at du har for høy fart og er med å gjøre skik at man senker farten.

Med fotoboksvarslerne får politiet det resultatet dem påstår dem er ute etter, nemlig og få bedre traffiksikkerhet.. Men istede velger dem på bannlyse hele greia å heller sitte å hove inn penger...

Forbanna idioter spørr du meg.

Blir å gå i anskaffelse av en fotoboksvarsler hvis det kommer flere slike bokser...

#145712  av sindrejl

Johansen skrev:Hadde fotoboksene stått der for å øke traffiksikkerheten, da skjønner ikke jeg hvorfor fotoboksvarsler er ulovlig :o

varsler jo om at du har for høy fart og er med å gjøre skik at man senker farten.

Med fotoboksvarslerne får politiet det resultatet dem påstår dem er ute etter, nemlig og få bedre traffiksikkerhet.. Men istede velger dem på bannlyse hele greia å heller sitte å hove inn penger...

Forbanna idioter spørr du meg.

Blir å gå i anskaffelse av en fotoboksvarsler hvis det kommer flere slike bokser...
det er ikke ulovlig.. :)

#145717  av jumbo

Det er fullstendig lovlig å ha gps i bilen, det er jo til og med integrert ifb navigasjonssystemer i nyere biler... Det eneste en slik varsler gjør, er å gi deg en alarm i forhold til at du nærmer deg en posisjon.

Er pokker så klar at politiet ikke liker dette, men det finnes ikke sjanse i havet for at de klarer å forby gps i bil, til det er det for mange andre nyttefelt.

#145720  av Johansen

hmm wops :P jaja :D da skal dem jo bare sette opp så mange dem vil ;P da må jeg kjøpe meg en sånn sak :D

takk for infoen :D

#146961  av OttoLund

Jeg oppdaget to klare fordeler med å bruke fotoboksvarsler:

Jeg kan kjøre avslappet og dermed tryggere overalt uten å tenke på at fotoboksene skal koste meg noen tusen kroner i bot, bruker nå tiden til å se på veien og kjøre tryggere, for meg og for andre. Uten fotoboksvarsler tvinger fotoboksene meg til å se til høyre utenfor veien, de'e'fali'de.

Jeg slipper å betale flere fotoboksbøter.

Anbefales 8)

Tenke seg til familie på tur med 2-3 barn i baksetet: "Stille unger så jeg klarer å følge med fotoboksene uten å kjøre av veien eller kjøre på noen, og så må jeg følge med om noen skal kjøre forbi meg også. Stille!"

Fotoboksene trengs men skaper et stressproblem ekstra i trafikken. Fotoboksvarsleren fjerner stressfaktoren, piper 250m før alle fotobokser, og piper med fasttone hvis jeg er over fartsgrensa, pulstone hvis jeg er under.

#147106  av sindrejl

All ære til fotoboksvarslere! Dem viser farten man har i hodehøyde og gjør at en slipper å være livredd for å komme 2km over fartsgrensa.. Er så synd at ingen har sett problemene det er ved å faktisk måtte stirre på speedometeret hele tiden ..

#147153  av FireWalk

syntes folk burde holde øynene på veien jeg...er vel bare et tidspørsmål før dagen kommer når en person sitter i rettsalen og sier: Ærede dommer: Jeg så ikke gutten som sprang ut i veien fra venstre fordi blikket mitt enten var festet ut i grøften på høyresiden på utkikk etter fotobokser, eller festet på speedometeret for å sjekke farten...

Eller den dagen det blir kjedekollisjon fordi en bil bråbremser i det den får øye på en fotoboks, og man har 2 km/t for mye og vil unngå tusenvis i bot...

Vi har parkometre i byene, og nå har vi fartsometre langs motorveiene... for det er det de er! Pengeinnkrevings maskiner.. Deres første og fremste funksjon er å kreve inn penger til statskassa. Trafikksikkerhetsmessige forhold er kun et argument de bruker for å kunne sette dem opp.. Etter mintt syn skaper de like mye problemer som de løser ved at de skaper ujevn kjøring (såkalt rykk og napp kjøring), folk blir ukonsentrert hva trafikk bildet angår, de fokuserer mer på boksene enn traffikken generelt, og ikke minst så blir folk stresset av disse boksene.