TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 4a-gze til MR2en min

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #144212  av James
 
Vet det har vert mye snakk om dette før...Men vurderer på det sterkeste å få i en 4a-gze i MR2en min! :D
Snakket en del med Toyparts hin dagen om å få montert og kjøpt en av di ,og må si det frister :D
Tenkte først på en GT4 motor, siden jeg får kjøpt en billig av en kompis, men blir for dyrt med montering og alt det greiene der osv....

Lurer bare på hva som må til for å få 4a-gze ( kompressor-motor) godkjent? Hva som må skiftes osv...

Takker for all hjelpen jeg kan få... :wink:

 #144276  av MRQuoc
 
Man får ikke godkjent bilen med kompressoren i. Toyota Norge har nektet å godkjenne ombygging. Men det blir nok billigere på forsikringen om du står uten, så hvorfor skal du godkjenne den? :)





yes.. im back :p

 #144279  av andre 1
 
Tviler på at feks forsikringsselskapet blir kjempe happy! om du er i en eller annen form for ulykke å de oppdager at du har mer efekt en hva som er godkjent, så tror jeg du sliter en smule!!!!

 #144282  av MRQuoc
 
Jeg vil mene de tar det lugnt, kræsj er en kræsj..
Og det er vel førere her inne som har mer erfaring på det settet enn meg, kanskje de kan si noe om det?
Jeg tror sjeldent det første de leter etter er om bilen har en kompressor eller ikke. Og selskapene er jo ikke så veldig blide på kræsj uansett..

:)

 #144298  av lasserj
 
andre 1 skrev:Tviler på at feks forsikringsselskapet blir kjempe happy! om du er i en eller annen form for ulykke å de oppdager at du har mer efekt en hva som er godkjent, så tror jeg du sliter en smule!!!!
skal det være tillfelle må effektøkningen dokumenteres, ellers holder det ikke i eventuel rettsak,

uannsett er det biltilsynet som sjekker bilen, om den er involvert i eventueller ulykker.

dette hendte ned en kompis av meg, han vraket sinn bmw318is med 3" eksos uten kat , kn filter + chip(full kasko på bilen) . biltisynet fant ut om alt dette da den var til kontroll og informente forsikrings selskapet om det, det det ble en runde i retten og han fikk utbetaling av selskapet siden effektøkningen ikke ble dokumentert.

 #144306  av MRQuoc
 
shit happens, det er konsekvensene. Og det er slik det vil være hvis du gjerne vil bruke en kompressor i MR2´en ihvertfall, for dokumentering av dette vil du aldri få :)

Så la vær å kræsje så jævlig at du må til biltilsynet for sjekk :)

 #144308  av Larsen
 
hvis du greier å holde effekten under det orginale så kan de vel ikke ta deg for noe da...

 #144320  av TOYPARTS
 
Ser ikke problemet med å få den godkjent, går jo allerede et par stykker i norge som er godkjent.

 #144326  av James
 
Ok! Høres bra ut. :D
Men bør jeg skifte for.eks. bremser eller noe sånt? Kompressor-versjonen har vel betre bremser en på en vanlig MR2 mk1, og sikkert andre ting og...
Vet det var montert større bremser på bilen MR2en min før jeg kjøpte den, men vet ikke om de er gode for å tåle en kompressormotor... :?

 #144334  av andre 1
 
Er nok best å få det godkjent ja,å om toyparts sier det er mulig så er det nok det..... Jeg synes uansett ikke at du skal sette motoren in uten å være 100prs sikker på at det blir godkjent. er en vesentlig forskjeld på en kompresor og et kn filter lissom... Vet at biltilsynet har kontrol i kr.sand av og til hvor de hanker inn biler som må bli med opp til teststasjonen for måling av efekt....

 #144426  av Mr2 Mk2
 
James bessesen skrev:Ok! Høres bra ut. :D
Men bør jeg skifte for.eks. bremser eller noe sånt? Kompressor-versjonen har vel betre bremser en på en vanlig MR2 mk1, og sikkert andre ting og...
Vet det var montert større bremser på bilen MR2en min før jeg kjøpte den, men vet ikke om de er gode for å tåle en kompressormotor... :?
du må bare ha 87+ bremser bak også,så er det ok-

 #144433  av James
 
Oki, takker! vet du hva pris det er for 87+ bremser bak? Visst ikke kunne du ha sjekket opp i det på jobben kanskje?
Begynner seriøst å vurdere en kompressor-motor i gamlebilen din.... :wink:
Jostein skrev:
James bessesen skrev:Ok! Høres bra ut. :D
Men bør jeg skifte for.eks. bremser eller noe sånt? Kompressor-versjonen har vel betre bremser en på en vanlig MR2 mk1, og sikkert andre ting og...
Vet det var montert større bremser på bilen MR2en min før jeg kjøpte den, men vet ikke om de er gode for å tåle en kompressormotor... :?
du må bare ha 87+ bremser bak også,så er det ok-

 #144525  av MRQuoc
 
TOYPARTS skrev:Ser ikke problemet med å få den godkjent, går jo allerede et par stykker i norge som er godkjent.
så dette har blitt noe nytt? for noen år siden var ikke det mulig.
Men selvfølgelig , verden går jo fremover. Og jeg mente at de fleste som kjørte med ZE , bare kjørte med dem :)

 #144546  av Johansen
 
anngående godkjenning av kjøretøy snakket jeg nettopp med biltilsynet.. ifølge det jeg forstod fra demmes side var det at så lenge motoren var ca like tung. Var det bare for dem å fylle inn effekt økningen i vognkorte. Hvis det var vektforskjell på dem ville de ha bekreftelse fra toyota at fjærene taklet den vekten som var over dem. hvis dere skjønner hva jeg mener ? :shock:

Det jeg spurte om var en 4a-ge 20v i min corolla. Han var litt usikkre om jeg trengte å bytte bremsene, men han sa at han trudde dem ville holde. Men hvis man tenker på sikkerheten er vell bremsebytte en smart sak :)

Vet ikke om dette var noe til hjelp, men var nå hvertfall det jeg fikk vite :)

 #144601  av Mr2 Mk2
 
James bessesen skrev:Oki, takker! vet du hva pris det er for 87+ bremser bak? Visst ikke kunne du ha sjekket opp i det på jobben kanskje?
Begynner seriøst å vurdere en kompressor-motor i gamlebilen din.... :wink:
Jostein skrev:
James bessesen skrev:Ok! Høres bra ut. :D
Men bør jeg skifte for.eks. bremser eller noe sånt? Kompressor-versjonen har vel betre bremser en på en vanlig MR2 mk1, og sikkert andre ting og...
Vet det var montert større bremser på bilen MR2en min før jeg kjøpte den, men vet ikke om de er gode for å tåle en kompressormotor... :?
du må bare ha 87+ bremser bak også,så er det ok-
Amund/Toyparts hadde dette liggende,hør med dem....