TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stygg ulykke under biljakt

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#143792  av jumbo

Kanskje på tide at man revuderer hvor langt politiet bør gå synes jeg. Selv om problemet i utgangspunktet er folk som kjører gris, er det noe man ikke kan forsikre seg mot. Hvor langt man går i å følge etter under en biljakt derimot, KAN man velge selv.

Har sett mange eksempler fra getaway in stockholm / ghostrider etc hvor jeg ble relativt overrasket over hvor store sjanser politiet der borte tar. Langt utover hva instrukser her i landet tilsier hvertfall.

#143812  av Erlend

Når tror jeg ikke Getaway in Stockholm kan tas for så veldig god fisk men... Om de er autentiske kan man diskutere i en evighet, men når alt kommer til alt er film film. Så å si noe definitivt angående forskjell på norsk og svensk politi ut fra det, blir ikke så veldig hardtslående akkurat :wink:

Ellers var det en tragisk ulykke, det virker som om det var i starten av en biljakt dette, så politimennene hadde nok ikke vurdert om det var forsvarlig å fortsette ennå. Og når et tog er involvert skjer det såpass raskt at jeg tviler på om de kunne reddet seg annet enn ved å gi opp jakten totalt sett.

#143878  av FireWalk

De argumenterer jo med at de må kjøre etter vedkommende for å stoppe dem.. siden de setter andres liv i fare.. men dette viser jo at politiet selv også setter andre i fare når de følger etter og kjører gris de også for å fakke forbryteren.

En annen side av samme sak er det velkjente faktum at når noen jages av politiet (eller andre for den sak skyld) så setter de opp farten ytteligere og tar enda større sjanser for å komme seg unna. Jeg mener at det er DA det er størst risiko for at liv skal gå tapt, når folk får panikk bak rattet og kjører til de grader over evne...

For noen år siden var det en som døde noen km fra der jeg bor. Politiet jaget han over flere km. Han fikk panikk og kjørte alt for fort, til slutt skar han ut av veien og traff en telefon stolpe og døde momentant...

Syntes det er betenkelig i mange av disse "POLITIJAKTENE" hvordan de får holde på. Som regel ender det med tragedie, og det er ofte pga det faktum at noen "Jages"... Det er da vel viktigere at liv blir bevart enn at de bokstavelig talt på død og liv skal dele ut de bøtene sine?

#143881  av kaimagne

Unnskyld meg, men når "du" blir jaget av politiet, så er det faktisk "din" egen vurdering som gjør at du setter opp farten ytterligere. I tillegg så må man kunne anta at i de aller aller aller fleste tilfeller så er det med stor sannsynlighet begått et lovbrudd som du selv er pinlig klar over.
Derfor, å dytte skylda over på politiet i slike saker, blir for meg HELT meningsløst. HELT meningsløst.

Det forekommer meg som enkelte til tider har fått hakk i plata når det gjelder å konsekvent skylde på politiet uansett hva som skjer... :?

Selv om også jeg til tider irriterer meg grønn over enkelte prioriteringer innenfor politivesenet, så er det jo slik at de som utfører jobben, ikke har så mye med prioriteringer av oppdrag å gjøre, det er som regel kontrollert mye høyere opp i systemet.

#143889  av jumbo

kaimagne skrev:Unnskyld meg, men når "du" blir jaget av politiet, så er det faktisk "din" egen vurdering som gjør at du setter opp farten ytterligere. I tillegg så må man kunne anta at i de aller aller aller fleste tilfeller så er det med stor sannsynlighet begått et lovbrudd som du selv er pinlig klar over.
Derfor, å dytte skylda over på politiet i slike saker, blir for meg HELT meningsløst. HELT meningsløst.
Årsaken er selvsagt at det er et lovbrudd og manglende stopping når politiet ber om det, men det er ikke svart hvitt heller. Det blir alltid en ballansegang mellom hvor viktig det er å få stoppet en som har kjørt noen kilometer for fort, kontra hvor mye FARLIGERE man gjør situasjonen ved å følge etter i høy hastighet og bidra til å gjøre situasjonen farligere for både de involverte og publikum. Det er ikke uten grunn at man har stilt seg nettopp dette spørsmålet og kommet frem til relativt restriktive retningslinjer for biljakt her i landet. Dersom bilisten ikke stopper når man først blir forsøkt stoppet, leder en biljakt nesten uten unntak til langt høyere hastigheter og sjansertaking som ikke hadde skjedd uten en politibil på hjul. JA, det er ikke politiets skyld at folk ikke respekterer loven, men de HAR et valg og gjøre, og har øvrig publikum å ta hensyn til. Det tjener publikum langt bedre at en råkjører slipper unna, enn at uskyldige liv går tapt som følge av vill kjøring.

#143898  av kaimagne

Men denne saken vi snakker om, hadde i utgangspunktet ikke noe med fart å gjøre...
Hvis det kun gjelder at de legger seg på hjul pga fart, så er det en sak som jeg er tilbøyelig til å være noe på vei enig meg deg i, men hvis det gjelder andre saker som i dette tilfellet, uten at det er spesifisert, så mener jeg at politiet må "få prøve seg".

Men som du sier, politiet har en restriktiv linje for når de skal trekke seg. De bruker bare å følge opp til visse hastigheter, og hvis de da har fått tak i regnr, så finner de jo fort ut hvem som eier bilen. Og et par kjappe samtaler på samband, så vet de også hvor gjøken bor, og stiller seg heller opp der i påvente av at han kommer hjem.

Men noen ganger skjer slike ting, mon tro hvordan reaksjonen hadde vært hvis det var han som stakk av fra politiet som ble truffet av toget...?

#143902  av cameleon

Every action has a reaction. Deal with it :wink:

#143906  av CelicaTurbo

hva politiet skal foreta seg i hver enkelt sak er nok ikke enkelt å vurdere på sparket, spesiellt siden de ikke akkurat har tid til å sette seg ned over en kopp med kaffe og diskutere handlingene før de setter i gang..

mine kondolanser går derimot til togføreren som kjørte på bilen..

#144849  av TheStig

jeg har lenge vurdert å gå politiskolen men ser ikke ut som det ender på det likevel.

kan si at jeg uten å tenke meg om et sekund, hadde lagt meg på hjul etter en bil som ikke hadde stoppet på signal under en kontroll. Hvor grensen går for forsvarlig - uforsvarlig er vanskelig å bedømme men det er på det rene at hvis det er kjøring utenom boligstrøk hadde det ikke holdt å kjøre i 150-180 kmt og med det anta at jeg hadde bremset ned. Livet til en som ikke stopper på signal fra politi er i fare, men hvem sin skyld er det? Skal politiet spare livet til forbrytere som selv velger å sette det i fare? Hva hvis den personen kjører ned en fotgjenger bak neste sving? ... Her lokalt har vi en tøffing i up`n som har torpedert 6-7 biler på to år i alle slags hastigheter og må si at jeg skjønner han fullt ut..

Jeg har selv vært med på å stikke fra politiet men har da også vært inneforstått at jeg gjør noe idiotisk og kanskje jeg fortjener å bli tatt eller kanskje til og med bli hardt skadet ...

Og ja, jeg ser problemet med at uskyldige tredje parter kan bli skadet dersom man jager opp farten på fluktbilen men hallo! Skal det være slik at om man har over 150 hk så er ikke politiet noe problem lenger? Noen onder må man bare tåle og akseptere. Trøsten er at det kommer noe godt ut av det også..

Vil forøvrig si at jeg også er piss lei den evige suttringen fra enkelte her inne hver gang de finner et oppslag om tvilsomme politi episoder. Hvor mange oppdrag har landets politi hver dag? Tror dere ikke det da blir tatt enkelte uheldige avgjørelser... Hvor mange frekke avskum må de prate med, trøste, bære, slåste med osv? Er det rart de er skeptisk når de møter normale folk? 90% av hverdagen består av drittarbeid med farlige og uhøfflige folk..

Du kan tenke deg at du går inn i et hus der sprøyter ligger å slenger, folk ligger strødd, tyvegods i alle hyller og kanskje ei gråtende jente på 14 år.. ikke et pent syn men 100% daglig for politiet..
Du gjør deg ferdig der.. Rydder litt, vekker folka, gir de et suppekort og tar jenta med på sykehuset. Du står utenfor døra mens du hører jentas gråt under undersøkelsen.. Legen gir deg beskjed om at det nok går bra med henne så du går ut i volvoen igjen med en ekkel magefølelse. Belte på, blinker ut av sykehus parkplassen og VROOOM en rød toyota kommer susende i 100 kmt langs 60 sonen.. Er du litt amper da? JA.. er det fullt ut mennesklig å da være litt brå og irriter? JA .. Og blir det da en post dagen etter på et forum om at en stakkar fikk kjeft fra purken bare fordi han tømte 2 gir på en rett strekke uten gangfelt? JA ...
Personlig er jeg ikke så sikker på at jeg hadde klart å dy meg fra å rope ut: ER DET IKKE NOK MED ALLE KRIMINELLE I SAMFUNNET ?!?! MÅ DERE IDIOTER STJELE TIDEN VÅR MED DEN DER FORBANNA RÅKJØRINGEN !??! ...

Jaja.. ble en lang post med mye drit men måtte bare få ut div tanker :roll:
Sist redigert av TheStig den 03 des 2005 15:21, redigert 1 gang totalt.

#144853  av TheStig

og istede for denne posten ville det normalt kommet et svar fra en irritert medlem der det står om de idiotiske prioriteringene politiet gjør og dermed selv er skyld i all tidssløsingen.. Hva vet du om det? Det er ikke du som sitter i pauserommet klokken 7 om morgenen og leser siste brev fra justisministern, politimestern eller en sint medborger.. Det er greit å kritisere grunnsystemet og lovene i politiet men å klage på deres daglige aktiviterer nytter lite da de selv ikke bestemmer noe som helst.. Skal en UP betjent overse grønne parklyspærer og tåkelys blir han en hero blandt ungdom men anmeldt av den 50 år gammle mannen som kjører bak UP bilen og som ser at politiet ikke foretar seg noe ....

#144854  av memo

TheStig skrev:og istede for denne posten ville det normalt kommet et svar fra en irritert medlem der det står om de idiotiske prioriteringene politiet gjør og dermed selv er skyld i all tidssløsingen.. Hva vet du om det? Det er ikke du som sitter i pauserommet klokken 7 om morgenen og leser siste brev fra justisministern, politimestern eller en sint medborger.. Det er greit å kritisere grunnsystemet og lovene i politiet men å klage på deres daglige aktiviterer nytter lite da de selv ikke bestemmer noe som helst.. Skal en UP betjent overse grønne parklyspærer og tåkelys blir han en hero blandt ungdom men anmeldt av den 50 år gammle mannen som kjører bak UP bilen og som ser at politiet ikke foretar seg noe ....

what he said.

#144855  av TheStig

FireWalk skrev:
Syntes det er betenkelig i mange av disse "POLITIJAKTENE" hvordan de får holde på. Som regel ender det med tragedie, og det er ofte pga det faktum at noen "Jages"... Det er da vel viktigere at liv blir bevart enn at de bokstavelig talt på død og liv skal dele ut de bøtene sine?

Må si at du er jo tooooooooooootalt på jordet og har fått toooootalt hakk i platen.. "ender som regel med tragedie" .. Hva i alle dager ?!?! :?

Og tror du virkelig at de kun er kåt på å skrive ut bøter når de jager en tulling langs E6 ? ... Bøter er politiets eneste virkemiddel og da tvinges de til å bruke det.. I et perfekt samfunn hadde du blitt revet ut av bilen og fått pisking med en flisete vaier

#144858  av memo

deler mine 2psi her..

FireWalk:

Lurer litt på hva du tenker med..

Mener du at de skal la være å følge etter hver eneste person som er noe over gjennomsnittet bak rattet? eller hver person som har 200+hk ?

Hva sier DET om politiet?

Det eneste det gagner er forbryteren som risikerer liv rundt hver sving han tar.

Jeg foretrekker selv at de prøver stoppe han, og torpederer han i svingen før neste sving der barnehagen sakte men sikkert er på tur til å krysse veien.

Det er ikke et totalt-trygt samfunn vi bor i, men om politiet gir faen i alt som innebærer risiko, vil det neppe bli noe tryggere.

Nei, å komme med slike utsagn blir helt i vrangstrupen for meg..

Selv om jeg kjører svin til tider jeg og.

#144865  av ST182

tja Er vel kanskje litt forskjell på oppdragene som UP får da kontra resten av politi styrken..
Synes helt klart at du drar det litt langt når du begynner å dra inn hva alle andre i politiet har for oppdrag, når du i samme innlegg klager over at andre her inne syter over hva UP gjør. De fleste her inne klager over UP, ikke over det faktum at vi har et politi-orgen her i landet. Hvis det er det inntrykket du sitter med så har du i beste fall misforstått ellers så går du beklageligvis gjennom livet uten evnen til å så ting i litt flere nyanser enn svart\hvitt. :wink:

kan helt klart være enig i mye av det sier om politiets arbeid, men når det kommer til UP så er det absolutt mye jeg personlig mener det er å sette fingeren på. Jeg har som sagt ingenting imot politiet generelt og den samme oppfatningen tror jeg nok de fleste her inne deler. Alle her inne skjønner at uten den jobben politiet gjør så hadde vi hatt et totalt kaos, men det betyr ikke at vi ikke har rett til å klage og utrykke misnøye over enkelte ting politiet gjør.

Når det kommer til biljakter så synes jeg faktisk at UP\politiet tar alt for mye sjangser som setter uskyldige liv i fare. En hendelse for noen år tilbake resulterte i at en drosje sjåfør mistet livet etter en politijakt i oslo sentrum, der hvor det viste seg at biltyven ikke hadde kjørt spesielt risikofyllt helt fram til politiet satte på blålysa, da forsøkte han å slippe unna, poenget her er at hvis politiet hadde gitt seg så hadde sannsynlig vis biltyven roet ned hastigheten litt så fort han følte at han hadde sluppet unna. Istedet presset politiet på, traff den stjålne bilen idet biltyven skulle svinge, noe som resulterte i at biltyven mistet kontrollen og dundret inn i en parkert drosje hvor drosjesjåføren ble drept.

Neste episode hente for ikke mange ukene siden, da en grønn sportsbil bil ble stjålet i asker, jeg stod ved texmex\hydro-texaco på skøyen og ble øyenvitne til en biljakt som ikke gjør at jeg føler meg tryggere på veiene i oslo. En viktig faktor her er at det regnet ganske godt. Først kom den grønne sportsbilen susende, i kollektiv-feltet, jøss tenkte jeg det gikk unna gitt. I neste øyeblikk kommer det 3 sivile biler og 1 uniformert bil med fulle saftblandere i enda høyere hastighet, de kommer ikke i kollektivfeltet men i en voldsom hastighet i tett trafikk med flere stygge "slalom forbikjøringer" i tett regnvær! Alle vet vel hvordan det blirnår det regner og trafikken flyter tett i 70-80kmt ? Ja riktig, svært redusert sikt pga vanntåke. Denne gangen gikk det bra, hørte på radioen at de fikk stoppa bilen ved trafikkmaskina og at ingen hadde blitt skadet. Bare flaks etter min oppfatning.

Her skal politiet også ha litt ros, ihvertfall de to politi bilene ved osloS\trafikkmaskina som la seg til hinder i trafikken for å demme opp trafikk slik at det ble umulig for blityvene å komme lenger. Men de 4 som forfulgte bilen skal bare glad for at de ikke DREPTE noen uskyldige trafikanter.

ER det sånn vi ønsker at UP skal oppføre seg? At en bil er stjålet eller at en nekter å stanse for kontroll, er det verdt å forfølge disse hvis uskyldige mennesker risikerer å bli drept? At et barn mister mamma eller pappa, blir foreldreløst? Eller at et par mister sitt eneste barn? Bare for at politiet på død og liv MÅ stoppe denne biltyven eller denne personen som nektet stoppe for kontroll? Synes dere at det er at det er verdt det hvis det er så åpenbare risikoer?

I de tilfellene hvor politiet for følger en person på en oversiktlig øde vei uten annen trafikk så kan politiet gjerne presse bilen av veien for min del, for da går det kun utover den kriminelle, (og seff hans familie, men de bør forstå at den deres sønn valgte selv å bli kriminell)

Kenneth