TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ja, da var ITB'ene pÃ¥ plass gitt(3sgte) gen2.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#139327  av sleeper

i svarte pokker da...
hvem skal bruke den motoren?
noe specs?

#139328  av TomG

Bygger bilen til bruttern(I Norge), og bilen kommer til Norge til neste år.

T

#139347  av Morten

Ser frekt ut Tom! :D

#139367  av sleeper

skal han bruke en toyota imsa motor eller?? siden du legger ved bilde av en??
har du noen specs??

#139374  av chris

Kan jeg bestille en sånn en med en gang eller? og putte i mr2'en?

:mrgreen:

#139545  av TomG

Vi flow testa en 3sgte top med og uten ITB'ene.

Top uten 269CFM eller 1076CFM totalt (30468 l/m)
Med ITB'ene 312CFM elller totalt 1248CFM (35339 l/m)

På toppen av det, så ble toppene mine målt til 301CFM i utgangspunktet, så dette lover bra!

et formel for utregning av HK er som følger:

Total CFM = CFM X #Cylinders
CFM X Pressure ratio = CFM Boosted
LB/Min = CFM Boosted X 0.07
Hp = LB/Min X 10

Så med dette regnestykket så har denne løsningen, teoretisk, luft nok til å forsyne ikke mindre en: 1747.2 HK Ved 1 bar ladetrykk.

T

#139551  av Rage

Hvordan blir dette i praksis? Når du har en topp som er så portet, så vil vel det gi masse på toppen, men lite på bunn?

Vil også tro lyden fra spjeldene er til å dø for? :)

#139561  av TomG

Er faktisk lite porta, så det burde bli saker helt fra bunn!!!

Større ventiler, radius slip, og street port.

T

#139597  av sleeper

vilken blokk skal denne på da? har du noen specs?

#139603  av Morten

TomG skrev:Vi flow testa en 3sgte top med og uten ITB'ene.

Top uten 269CFM eller 1076CFM totalt (30468 l/m)
Med ITB'ene 312CFM elller totalt 1248CFM (35339 l/m)

På toppen av det, så ble toppene mine målt til 301CFM i utgangspunktet, så dette lover bra!

et formel for utregning av HK er som følger:

Total CFM = CFM X #Cylinders
CFM X Pressure ratio = CFM Boosted
LB/Min = CFM Boosted X 0.07
Hp = LB/Min X 10

Så med dette regnestykket så har denne løsningen, teoretisk, luft nok til å forsyne ikke mindre en: 1747.2 HK Ved 1 bar ladetrykk.

T
Eeh... det hørtes da litt VEL ekstremt ut? Er du helt sikker på at flowtallene ikke var for toppen (og ikke pr. sylinder)? 437hk v/1Bar høres jo *LITT* mer reelt ut mener jeg? :wink: (og stemmer ganske bra med hva som ble anslått etter porting på min)

#139658  av Blueman

TomG skrev:Så med dette regnestykket så har denne løsningen, teoretisk, luft nok til å forsyne ikke mindre en: 1747.2 HK Ved 1 bar ladetrykk.

"1747.2hk" er det en skrivefeil ute å går ? :? hehe

#139660  av TomG

Disse flow numrene er for toppen, med 1mm over ventiler, og enginelogics porting.
Testen av ITB'ene viste 345 ft-sec pr TB.

Men husk at det er statisk flow, dvs, det er hva toppen kan flyte maks uten noen som helst hindringer, være seg friksjon, stempler, etc etc.
SÃ¥ den beregnings tabellen er hinsides hva som praktisk er mulig(elsker teoretisk matte, fine ting for skryte boken..hehehe)

Vi prøver på rundt 500+ på hjula ved rundt 1.5 bar.

Her er foresten bensin systemet:

http://www.wolfkatz.com/DreaweaverImage ... ayout2.jpg

http://www.wolfkatz.com/DreaweaverImage ... _Final.jpg

http://www.wolfkatz.com/DreaweaverImage ... 00Pump.jpg

T

#139662  av TomG

Blueman skrev:
TomG skrev:Så med dette regnestykket så har denne løsningen, teoretisk, luft nok til å forsyne ikke mindre en: 1747.2 HK Ved 1 bar ladetrykk.

"1747.2hk" er det en skrivefeil ute å går ? :? hehe
Neida, i følge regnestykket er det riktig. DVS. mengde luft+bensin er hestekrefter.
Så det regnestykket sier er bare at om man har så mye luft, så kan man tilføre x mengde bensin og x mengde boost, og få ut en beregnet mengde hester.
Men kan du forestill deg en turbo som kan forsyne så mye luft...den spooler kanskje neste år...lol

Jeg skal finne fram numrene for en standard topp.
Da kan man lettere se forskjellen(potensiale)
Slike tester foregår uten kammer osv, så disse numrene er alltid MAX hva toppen kan flyte, ikke hva en kombo kan gjøre.

T

#139673  av TomG

Her er noen data som sikkert flere vil ha bruk for.
Og, en rettelse fra en tidligere post, målingen som ble gjort, var med kammer og ventiler (ved max løft)

Gen 2. 259.9
Gen 3. 259.4
Gen 4. 259.1

Min: etter port,ventiler&itb's 320cfm. For å si litt om potensialet, en B18 motor med ca. samme nummer bremset 1040hp på hjulene.

Fra Chris K. (Enginelogics)
hope this will lay to rest as to which cylinder head is the best and stop some users of spreading cock and bull stories of how much superior the generation 3 heads are.

Flow test was done at 25 inches with the following weather conditions.

Temp: 90 degrees
Barometric pressure: 29.9
Humidity: 50 %

All three heads are 100% stock with stock valves.
If all three heads were correctly ported the Gen2 head will outflow the other because it has more port volume and a better intake port taper. This is also evident in the slightly higher velocity generated in stock form by the gen2 head. (+/- 12 – 15 ft/sec faster)
http://www.enginelogics.com/images/Flow ... owComp.jpg

A long 90 degree bend will reduce flow by +/- 5 – 7 %
A short or sharp 90 degree bend will reduce flow by as much as 35%.

It is therefore advisable to stay away from sharp 90 degree bends and to increase the size of the long 90 degree bend by at least ¼ - ½ “ above that of the straight intercooler piping that is going to be used.

For optimum performance the intercooler and its plumbing should at a minimum match the maximum flow capability of the cylinder head.

Stock Intercooler: 172 CFM
ST 185 RC air to water Intercooler: 230 CFM

T