TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kræsja i dag :( Hva mÃ¥ jeg gjøre etterpÃ¥?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #138190  av Zepticon

Sitter hjemme og er temmelig deppa etter å ha kræsja i et kryss i dag. Kjørte mot vikeplikten og fikk meg en smell :oops: :cry:

Men hva skjer så? Har full kasko på bilen(som står i mamma sitt navn) og har fyllt ut skademelding og greier. Regner med jeg får bonustap osv osv...
Men når skadene skal fikses da? kan jeg velge å få utbetalt penga å få det fikset selv? eller ordner forsikringsfolka alt sånnt?
 #138225  av Blueman

Zepticon skrev:kan jeg velge å få utbetalt penga å få det fikset selv? eller ordner forsikringsfolka alt sånnt?
Hufff ja kjipt og få skader på biln sin :(
Menmen det ordner seg jo når du har kasko :) ingen vitsi og se mørkt på det, gjort er gjort bruker jeg og tenke :P
Etter som jeg har blitt fortalt så kan du be om og få pengen også fikser du alt selv..
Men noen sier det ikke er så lurt pga det kan jo dokke opp feil som ikke har blitt registret osv...
Menmen jeg ville tat ut pengen så har du kanskje "masse" penger igjen og bruke på andre ting til biln :D

#138234  av Zepticon

Ja.... panseret er skadet.... og høyre skjerm....
Fronfangeren er knust men den skulle jeg ha ny uansett... ny lykt må jeg vel også ha...

Spørs hvor mye jeg får ut da... har litt penger på bok så jeg kan fikse resten av bilen med en hellakering elns mens vi var i gang... Er noen småskader ellers også som kan være greit å få fiksa...

#138241  av kaimagne

Høres ut som den skaden jeg fikk det... Måtte skifte venstre skjerm, panser, hovedlykt, spreder og en haug med plastikk-deler. Ingen oppretting.
Kosta drøye 30.000 å fikse, når det ble gjort hos Toyota. Heldigvis var det ikke min skyld da, men skaden måtte ha vært på minimum 35000 kroner regna jeg ut, for at det skulle lønne seg å ta det på kasko'n. Jeg kan regne ut det der for deg, send meg en PM (eller post her) følgende opplysninger:

* hva slags selskap har du?
* hvor mye bonus har du nå?
* hvor mye sitter du igjen med etterpå?
* hvor mye betaler du i forsikring pr år med dagens bonus?

Da skal det være en smal sak å regne seg frem til hvor mye reellt tap blir. IKKE stol på hva forsikringsselskapene sier, de bare forteller deg hvor mye du må betale ekstra pr år til du er opp på den bonusen du har pr dags dato, mens reellt tap er mye større, fordi du ville jo ha øket bonusen din på de tre årene det tar å komme seg opp til dagens nivå også. Dette velger de å glemme når de forteller deg hvor mye tap dette utgjør... Sleipinger.

Derfor gjør du helt rett i å vurdere om du skal fikse det sjøl uten bonustap, eller om du skal la forsikringsselskapet gjøre det for deg, og levere bilen på verksted og få den tilbake i original form.

#138252  av Zepticon

Hmm... skal sjekke litt og sende deg en PM...
Men hva med han jeg kjørte i? Dekker ikke min forsikring(og bonus?) det?

#138283  av Blueman

du vill jo få bonustap uansett? så skaden skal vell være liten vis det skal lønne seg at du bruker av egen pengbok ?

#138294  av Lilli

Overskrift:
Kræsja i dag! Hva må eg gjøre?

Fikse bilen...?

(Kunne ikke dy meg :wink: )
Trist når sånt skjer, men sjekk det som kai magne sier om event bonustap, ikke alltid det lønner seg å ta det på forsikringen...

#138305  av TurboKnut

Zepticon skrev:Men hva med han jeg kjørte i? Dekker ikke min forsikring(og bonus?) det?
Joda - ta det bare helt med ro. Uansett hvilken bilforsikring du har (ansvar, kasko eller del-kasko) så dekker forsikringen din skade på motpartens bil når det er din skyld. Det trenger du ikke bekymre deg for.

Så lenge du har kasko på bilen, dekker forsikringen også skaden på din bil, og du kan bare ta kontakt med selskapet og så sette inn bilen på verksted for reparasjon. Da blir bilen taksert og arbeidet begynner nesten umiddelbart.

#138306  av kaimagne

Zepticon skrev:Hmm... skal sjekke litt og sende deg en PM...
Men hva med han jeg kjørte i? Dekker ikke min forsikring(og bonus?) det?
Ansvarsforsikringa dekker hans skader. Jeg må innrømme jeg er usikker på om du mister bonus pga skadene på hans bil. Det er vel egentlig ikke usannsynlig... Ble det store skader på den andre bilen da?

#138310  av TurboKnut

Enig med Kai Magne her at det nok er sannsynlig at bonusen går ned noe etter en smell. Vanligvis er det 20% - men dersom "mamma" har kjørt skadefritt i feks. 30 år og har full bonus så er det mange selskaper som opparbeider "en bonustap-fri skade" etter noen år slik at man ikke mister noe. Minuset var jo at det ikke var noen andre som kjørte, så her er det vel umulig å si hva selskapet kommer til å gjøre.

Ikke tenk på å få utbetalt penger for skaden for selv å reparere bilen. Det er ALLTID litt mer skade enn man ser (alt fra små klips til kanskje at det har forskyvd seg litt et annet sted). Og da står man der og ikke har råd til å reparere bilen for de pengene man fikk. La verkstedet ta seg av jobben, de får justert taksten om det behøves og du får en bil som er fagmessig reparert på mye kortere tid enn du klarer å få reparert den.

#138316  av kaimagne

TurboKnut: Som vanlig full av visdom... ;)
Jeg ville heller ikke tatt pengene sjøl, men latt verkstedet ta jobben. Men jeg ville vurdert og ta regninga på verkstedjobben sjøl, etter at jobben er gjort. Det lar de fleste forsikringsselskaper deg avgjøre ETTER at bilen er reparert.
Da vet du at bilen er fagmessig reparert, og du vet også hvor mye det eventuelt koster deg om du tar regninga sjøl. Du kan også få slengt inn litt styling i stedet for originale fangere osv osv så lenge du forteller dette før de setter i gang.

#138344  av Zepticon

Ok...D a blir det verksteds reprasjon... Men hvordan tror dere muligheten for å hellakere og fikse noen bulker andre plasser er da? mens jeg var i gang liksom? og kan jeg få utbetalt feks pris for frontfanger i steden for en ny om jeg vil ha styling? eller fikser verkstedet alt slikt?

Sorry at jeg spør å maser mye da :oops:
Har en ganske guffen klump i magen nå :(

Skadene på den andre bilen (gammel(før 1990) Toyota Camry) var at begge dørene på passasjersiden var skada og bakfelgen.

#138385  av chris

Zepticon skrev:Skadene på den andre bilen (gammel(før 1990) Toyota Camry) var at begge dørene på passasjersiden var skada og bakfelgen.
Var ikke tilfeldigvis broren til Karl (kk-ma70) du kræsja med? Hørte han kræsja en Camry for kort tid siden. :P

#138422  av nlight

chris skrev:
Zepticon skrev:Skadene på den andre bilen (gammel(før 1990) Toyota Camry) var at begge dørene på passasjersiden var skada og bakfelgen.
Var ikke tilfeldigvis broren til Karl (kk-ma70) du kræsja med? Hørte han kræsja en Camry for kort tid siden. :P
heihei håper det ikke er gammelbilen min som er blitt offer her nå? 86mod og lyseblå :P -Veldig OT

#138429  av Zepticon

nlight skrev:
chris skrev:
heihei håper det ikke er gammelbilen min som er blitt offer her nå? 86mod og lyseblå :P -Veldig OT
Stor vinge? Nippontuning? Aleksander? regnr. xx xx205?
Skjedde i går da :cry: