TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Forskjellige potter, forskjellig lyd...?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #136988  av FireWalk
 
Satt og lurte litt på hvordan forskjellige potter i forskjellige størrelser på bilen gir forskjellig lyd?

hva er best? store eller små potter? Man er jo så klart på jakt etter mest mulig lyd...

Nå står det en forholdsvis liten potte på bilen min, jeg har også et orginalt eksos anlegg til bilen, men hvor innmaten i potta er tatt ut, så den er helt tom. Hva vil gi mest og best lyd?

En annen ting: dere som har Apexi catback eksos anlegg og lignende, hvordan gjør dere det med EU kontroll? man kommer jo ikke igjennom uten cat? setter dere på orginal anlegget før dere skal inn? jeg har jo ikke catalysator lenger (den jeg hadde var staket hull i) så jeg må vel kjøpe meg ny catalysator og få sveisa på effekt anlegget mitt siden jeg har fått inkallelse til EU kontroll nå :evil:

 #136996  av larsst185
 
Jeg hadde nettopp inne en gt4 med fjerna cat og hks eksos.gikk gjennom som bare det.trur den hadde 0.12 i co.

 #137003  av FireWalk
 
larsst185 skrev:Jeg hadde nettopp inne en gt4 med fjerna cat og hks eksos.gikk gjennom som bare det.trur den hadde 0.12 i co.
har du orginal downpipe da? sitter jo en cat i den orginale downpipen også på 3S-gte...

jeg har jo fjerna den og jeg.. :shock:

men hva lager mest lyd av store og små potter? og da spesielt med tanke på det jeg har liggende nå:

1. en liten uorginal potte
vs
2. orginal potte med fjernet innmat.
Sist redigert av FireWalk den 13 okt 2005 10:30, redigert 2 ganger totalt.

 #137004  av mr.two
 
Blitz Nür-Spec og Apexi GT er vel de to som bråker mest av eksos til mr2 turbo.

 #137040  av chris
 
De målte ikke avgasser når jeg var på EU kontroll :)

 #137164  av sindrejl
 
du får løse det med å hive på en stor og en liten potte ;) Får du dobbelt med lyd! :D

 #137172  av Andreazz
 
Lurer på hvorfor folk skal ha biler som bråker mye? Kulere med en bil som har grom og dyp lyd.. Forskjell på bråk (støy) og rå/ fin lyd :) Skal du ha mye lyd er det jo bare å fjerne hele driten, men da blir jo lyden bare helt forjævlig mye støy!

Men et komplett trim-exos anlegg vil nok lage finere lyd (og mer effekt) en et modifisert/kappa/sveisa/fjerna orginal anlegg..

 #137177  av Mr2 Mk2
 
Andreazz skrev:Lurer på hvorfor folk skal ha biler som bråker mye? Kulere med en bil som har grom og dyp lyd.. Forskjell på bråk (støy) og rå/ fin lyd :)

Men et komplett trim-exos anlegg vil nok lage finere lyd (og mer effekt) en et modifisert/kappa/sveisa/fjerna orginal anlegg..

BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

 #137186  av erling
 
FireWalk skrev: Man er jo så klart på jakt etter mest mulig lyd...
det er jo enkelt, da fjerner du alle røra etter turbo.
Andreazz skrev:Lurer på hvorfor folk skal ha biler som bråker mye? Kulere med en bil som har grom og dyp lyd..
ja, sant og det. synes den var vanvittig rå den top secret supraen på gatebil.. det kom en hel gjeng med biler vrælende gjennom slakteren, også kom supraen, hørte bare: oooooooooooooooooooooooooooo. :mrgreen: smuud, rolig basslyd..

 #137197  av FireWalk
 
erling skrev:
FireWalk skrev: Man er jo så klart på jakt etter mest mulig lyd...
det er jo enkelt, da fjerner du alle røra etter turbo.
Andreazz skrev:Lurer på hvorfor folk skal ha biler som bråker mye? Kulere med en bil som har grom og dyp lyd..
ja, sant og det. synes den var vanvittig rå den top secret supraen på gatebil.. det kom en hel gjeng med biler vrælende gjennom slakteren, også kom supraen, hørte bare: oooooooooooooooooooooooooooo. :mrgreen: smuud, rolig basslyd..
Sa da vel aldri at jeg var ute etter mest mulig BRÅK ;) men mest mulig lyd, som i "godlyd"... mørk brummelyd ;)

Er lei av at Lars Erik sin GTI høres mye sintere ut enn min egen :P trodde jeg skulle få mye mer lyd når jeg satte på downpipe og fikk fjerna katalysatoren som satt inni der. Litt mer lyd ble det, men ikke så voldsomt mye mer. Har jeg en alt for effektiv potte? det er en slik liten standard potte som er sveiset på der... ca 40 cm lang..

 #137205  av mr.two
 
Jeg har 3" fra turboen og det bråker jo ikke så fælt, brummer bra på tomgang og får en finfin lyd ved gasspådrag..men det fine lyden kan nok for de fleste " non bil elskere " virke som bråk. Vet ikke helt hvordan man skal forklare lyder..er vel en av mine mange svakheter..

 #137214  av Christian
 
Fri eksos etter dp er rimelig rått, men man vekker jo folk i nabobygda :lol:

Har selv ett 3" Feritta anlegg jeg er rimelig fornøyd med, bråker ikke mer enn det skal, men høres godt ved pådrag. Det samme anlegget hørtes helt anneledes ut på den forrige motoren, mye dypere og vanvittig lyd under pådrag :shock: Veit ikke om det var turboen som gjorde det, eller om det var det at motorvolumet var øket...?

 #137222  av FireWalk
 
Syntes det er stas når man får en lavfrekvent buldrelyd... nermest så det høres ut som en V8 under panseret.. det må være slik at folk tenker: "jøss.. der er en bil med mye gamp under panseret!" bare ved å høre lyden..

Men det er som de sier over, forskjell på gromlyd og støy...

eksempel på støy:

en bekjent av meg har en MX5 hvor han fjernet hele eksosanlegget sitt.... dette kjørte han med i noen dager.. hver gang han var nedom verkstedet bråket det sånn at jeg fikk direkte vondt i ørene.. det var som å stå 5 meter unna en jetmotor på full effekt... som å få en kniv stukket inn i øret...
det var direkte forferdelig!
 #137234  av jumbo
 
FireWalk skrev:hva er best? store eller små potter? Man er jo så klart på jakt etter mest mulig lyd...
Javel??

Snakk for deg selv sier nå jeg... Uansett, som andre har sagt... vil du ha mest mulig lyd, kutt ut alt etter DP (men dette er jo helt enkelt for dumt)
 #137240  av FireWalk
 
jumbo skrev:
FireWalk skrev:hva er best? store eller små potter? Man er jo så klart på jakt etter mest mulig lyd...
Javel??

Snakk for deg selv sier nå jeg... Uansett, som andre har sagt... vil du ha mest mulig lyd, kutt ut alt etter DP (men dette er jo helt enkelt for dumt)
Jeg regnet med at det lå i kortene at jeg mente mest mulig lyd på en mest mulig lovlig og fornuftig måte ;) å fjerne alt etter DP er jo ren idioti :p (slik han med MX5en gjorde... hørtes jo ut som om han hadde 1000 hk i den lille motoren sin... )
var alt annet enn kult....

TIlat meg å rette meg selv:

vil ha MEST best mulig lyd... i form av lavfrekvent buldrelyd på lave turtall og høy snerrelyd på høye turtall :-)