TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HJELP! hva er dette, og hvor skal den??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #134685  av FireWalk

Driver og setter sammen den nye motoren, og er snart klar til å sette den i bilen. Men denne saken på turboen er vi ikke helt sikker på hvor skal! hva er denne sin funksjon og hvor skal den???

trenger svar ASAP!

bilder: (det er da altså den blå saken vi er usikre på hvor skal festes)
Vedlegg
P1010047.JPG
P1010047.JPG (33.49 kiB) Vist 839 ganger
P1010046.JPG
P1010046.JPG (47.38 kiB) Vist 839 ganger
P1010045.JPG
P1010045.JPG (38.93 kiB) Vist 839 ganger
P1010044.JPG
P1010044.JPG (43.13 kiB) Vist 839 ganger

#134687  av ST205RR

ser ut som en justerings ventil for turbotrykket
den tuten på ventilen som ikke er koblet noen slange på skal vel være åpen slik den er nå....
bare å feste/montere den dær det er plass

om du har en elektronisk boostcontroller du skal montere eller justere turbo trykket på annet vis er det bare å fjærne den

#134712  av Rage

ST205RR skrev:ser ut som en justerings ventil for turbotrykket
den tuten på ventilen som ikke er koblet noen slange på skal vel være åpen slik den er nå....
bare å feste/montere den dær det er plass

om du har en elektronisk boostcontroller du skal montere eller justere turbo trykket på annet vis er det bare å fjærne den
That's right. Ser ut som en bleedventil for meg, aldri sett eller hørt om merket før men. "Lureventil" for wastegaten, gjør slik at du kan justere trykket. MEN! Vær forsiktig. Disse ventilene er ikke alltid like stabile, og kan gjøre at du lader waaaaaay to much, og ende med smeltede stempler. (Sett og skrudd på selv..)

Den kan faktisk være så ustabil at bare det er kaldt ute, så spretter trykket opp. Og har du ikke gjort noe med bensinsystemet på bilen din så... Resten skjønner du ;)

#134737  av FireWalk

hmm.. like greit å bare koble ut den saken der da altså? stod en ABC superchip på forige motoren, er den saken der nødvendig for at denne chippen skal kunne justere trykket? kommer til å sette på en Hydra Nemesis ECU etter hvert. Men intil da så skulle jeg jo gjerne vist hvordan jeg skal koble dette nå..

#134756  av Larsen

Hvis det er av den typen som sliper trykket rett ut igejn så er det jo bare idiotisk å ha den der. Får jo høyre turtall på turboen uten at den lader noe mer!

#134879  av FireWalk

dette er jo en gen 2. motor. Er man ikke da nødt til å ha den bleed-valven der for å kunne justere trykket elektronisk da? (abc superchip) ?

#134886  av Master

Det ser ut som en manuell turbotrykkskontroller. Med mindre EMS systemet ditt inneholder elektronisk boost controller eller du har en annen EBC så bør du nok ha denne ventilen for å kunne sette det trykket du ønsker.

En slik manuell boost controller (hvis den bruker kule/fjær design) fungerer på samme måte som det originale systemet Toyota designet. Bare at det originale T-vsv systemet er satt til å fylle aktivatoren til wastegaten ganske tidlig (ved 9-10 psi vel?)

Eneste en sånn ventil gjør er å forsinke aktiveringa av åpninga av wastegaten slik at du kan lade mer ;)

En ventil med kule/fjærdesign som f.eks http://www.twosrus.com selger er det beste og mest pålitelige ettermonterte turbokontrollsystemer du får til din 3s-gte

Bruksanvisning til en MBC: http://twosrus.com/new/Lower_Frames/Art ... ctions.PDF

EDIT: den ser rett montert ut på din motor.. men jeg kan ikke se hvordan du skal få til å justere på den.,. :roll:

#134891  av FireWalk

Master skrev:Det ser ut som en manuell turbotrykkskontroller. Med mindre EMS systemet ditt inneholder elektronisk boost controller eller du har en annen EBC så bør du nok ha denne ventilen for å kunne sette det trykket du ønsker.

En slik manuell boost controller (hvis den bruker kule/fjær design) fungerer på samme måte som det originale systemet Toyota designet. Bare at det originale T-vsv systemet er satt til å fylle aktivatoren til wastegaten ganske tidlig (ved 9-10 psi vel?)

Eneste en sånn ventil gjør er å forsinke aktiveringa av åpninga av wastegaten slik at du kan lade mer ;)

En ventil med kule/fjærdesign som f.eks http://www.twosrus.com selger er det beste og mest pålitelige ettermonterte turbokontrollsystemer du får til din 3s-gte

Bruksanvisning til en MBC: http://twosrus.com/new/Lower_Frames/Art ... ctions.PDF

EDIT: den ser rett montert ut på din motor.. men jeg kan ikke se hvordan du skal få til å justere på den.,. :roll:
ja har skjønt at den omgår det orginale "aktiverings"trykket til wastegaten via en ventil.. men justerer kke trykket på den, bruker den ABC superchip saken i bagasjerommet til å justere trykket ved å skru på et hjul...

Så hvordan det hele er koblet sammen aner jeg ikke.. men var noen som sa at om jeg skulel bruke den ABC saken til å justere det med så måtte jeg ha den ventilen. Men det gir jo egentlig fint liten mening slik jeg ser det. OM det er en manuell boost controller (ventilen) så skulle en jo tro at en var nødt til å justere på den manuelt for å regulere trykket. Men det gjør jeg da altså IKKE, bruker den chippen i bagasjerommet som er koblet til ledningsnettet på en eller annen måte. Hvordan den ventilen kommer inn i bildet sammen med den chippen aner jeg ikke.. ? ?`?

#134896  av Master

Okei da skal ikke jeg uttale meg videre.. Da har jeg rett og slett ikke peiling :) Du må jo bare bruke samme systemet som du hadde på gammelmotoren.. flytt alt over.

#134926  av FireWalk

har flyttet over alt som er... tingen er bare at vi ikke helt husker hvordan "alt" var.. :P dette er jo en J-spec motor så den er litt annerledes på noen få områder..

#136523  av FireWalk

Master skrev:Det ser ut som en manuell turbotrykkskontroller. Med mindre EMS systemet ditt inneholder elektronisk boost controller eller du har en annen EBC så bør du nok ha denne ventilen for å kunne sette det trykket du ønsker.

Det er nok en manuell boostcontroller ja.
Det er en 2. gen motor, og det er koblet til en ABC superchip som egentlig ikke gjør noe annet enn å heve/fjerne fuelcut grensen samt tilate høyere trykk ved at man skrur på et hjul...

Nå sitter jeg imidlertid i det uføret at uansett hvor mye jeg vrir på dette hjulet så forblir trykket det samme... har ikke tenkt å teste hvor mye trykket faktisk kommer opp i nå, men når jeg gir gass så fyker trukket fort opp på 1 bar.. og da slipper jeg gassen... tenkte jeg skulle forsøke å få wastegaten til å åpne seg ved 0,9 bar slik at bilen ikke lader mer enn 0,9, max 1 bar. Jeg har jo ikke fått på ny intercooler enda heller, så jeg vil at motoren skal vare... Men nå ser det jo ut som at turboen lader nermest uhemmet uten noen kontroll. Dette fører til at jegikke kan ha full gass, men må slippe den med en gang trykket kommer for høyt..

Kan den ABC superchippen være ødelagt på noen måte kanskje?

kan jeg justere trykket ved å skru på de to skruene på den manuelle boost controlleren selv om den chippen er der? i så fall, hvordan gjør jeg det? hvilken vei skrur jeg for å sette NED trykket... ???

#136548  av Christian

Det greieste og sikreste du gjør er å fjerne hele den blå greia der :wink: Ta de to slangene på bildet og skjøt de sammen, eller aller helst sette på en ny slange. Bilde Så er alt orginalt.

#136560  av cs2451

Slangen er vel så pass lang at det bare er å kappe av mer å sette den på :lol:

#136565  av FireWalk

Christian skrev:Det greieste og sikreste du gjør er å fjerne hele den blå greia der :wink: Ta de to slangene på bildet og skjøt de sammen, eller aller helst sette på en ny slange. Bilde Så er alt orginalt.
Det har du nok rett i.. de er såpass lange at jeg kan bare bruke den ene til hele greia, men da ender jeg opp på 0,7 bar ladetrykk, og ikke 1,0.. er litt sta :P ny IC og vanninnsprut er på gang, så da blir det vel 1,1 eller noe etter det..

Jeg skjønnr ikke helt hvorfor jeg den saken er der når det er en chip som elektronisk skal justere trykket? eller blir det begrensnng på 0,7 uansett da ute den saken?

satt og kikket litt på en slik Apexi Boost controller sak..

Denne: http://www.apexi-usa.com/product_electr ... &pageNum=1

er det noe å ha? får vel mye sikrere styring på trykket osv med en elektronisk sak som det der. Og da sette på en fuel cut defender på 0,4 bar over max trykket man setter f.eks?
da trenger jeg ikke den blå shiiiiten der lenger... ? eller har motorstyringen noe dritt som ligger og sperrer? eller fjerner apexi saken alt slikt?

men slik som det ernå så vil den jo lade alt for mye uansett om jeg gir gass, så da kan jeg vel bare forsøke å skru litt på de skruene og se om trykket blir begrenset da? det kan jo ikke bli noe værre enn det allerede er? (nå er det jo så å si ingen begrensning.. eller det er det vel, men har ikke tenkt å teste hvor den igger...) Har jo ingen planer om å ødelegge min nye motor... :)

Tenkte å få målt antall HK på bilen nå iløpet av uka, se hvor mye utslag det gjør med nyoverhalt oppgradert turbo, downpipe, fult effekt anlegg og sportsfilter... og noen 0,3 mer enn orginalt ladetrykk. Hadde vært litt artig å se hva det ender på da :-)

en kompis som hadde muligheten til å ordne det for meg, så da vil jeg heller kjøre den på 1 bar akkurat da enn 0,7..

#136613  av Christian

Det er ikke bare byttet om på inngangene da. Sansynligvis er det en NO og en NC inngang. Samme som på de fleste elektroniske boostkontrollere. Hva skjer om du kobler av slangene og prøver å blåse igjennom da?