TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Littegrann forbruk av kjølevæske og clutchvæske.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #135374  av Mr2Nyter'n;p

Som topic sier bruker bilen litt kjølevæske, ikke mye.. Blitt borte kanskje 1dl på 8dager. Hva kan dette komme av? Lekker ikke noe som jeg kan se på bakken under bilen ihvertfall. Når jeg fyrer varmeapparatet får jeg ei slags søtlig lukt, kan det ha med dette å gjøre?
Clutchen på bilen det gjelder er ganske sliten og det blir borte litt væske.. Ikke mye, men merkbart det og. Kommer dette av at clutchen rett og slett er sliten og vil det opphøre når jeg bytter clutch?

Litt kronglete post fra meg som vanlig, men håper på svar :)
 #135393  av Kaizern

Mr2Nyter'n;p skrev:Som topic sier bruker bilen litt kjølevæske, ikke mye.. Blitt borte kanskje 1dl på 8dager. Hva kan dette komme av? Lekker ikke noe som jeg kan se på bakken under bilen ihvertfall. Når jeg fyrer varmeapparatet får jeg ei slags søtlig lukt, kan det ha med dette å gjøre?
Clutchen på bilen det gjelder er ganske sliten og det blir borte litt væske.. Ikke mye, men merkbart det og. Kommer dette av at clutchen rett og slett er sliten og vil det opphøre når jeg bytter clutch?

Litt kronglete post fra meg som vanlig, men håper på svar :)
Når du står stille foreks, kommer det mye hvit eksos bak bilen? Kan være tegn på at du har en dårlig topp pakning, sånn at kjølevesken stikker av sammens med eksosen......

#135394  av QuackYO

Den søtlige lukta du snakker om er lukten av varm kjøleveske.
Så du har lekasje i eller i nærheten av varmeregisteret...

Vet ikke åssen det er på din bil, men jeg har vært med å byttet varmeregister på en Mazda 323f 1991, og det var et sannt hel****. Tok 5-6 timer å demontere hele dashbordet, og 3-4 timer å montere igjen.

#135398  av Mr2Nyter'n;p

Oi.. Kjappe svar :)

Tenkt endel på topp-pakninga, og har sjekket dette med røyk. Når jeg har stått lenge på tomgang blir det røyk og vått på bakken under enderør. Men tar jeg meg en vromvrom tur, så er det ingen røyk eller fukt som renner fra eksos. Merkelig.

Uff.. Høres kostbar ut den varmeregister-lekkasjen.. Det forsvinner såpass lite vann at jeg regner med det er her problemet ligger..

Eller?

HÃ¥per det er en av delene og ikke begge to ihvertfall:)

Noen som har no tips ang hva som gjør at det blir borte litt "clutch-væske" da? :)

#135428  av Turbotrille

Om det er toppakning så vil jo bilen også begynne å koke etter en stund..

Angående clutchen så kan det være en ørliten sprekk i slange/rør fra sylinder til armen en plass, muligens noe så enkelt som at en flens ikke er trukket til skikkelig om dette har vært byttet for ikke så altfor lenge siden.. Blir på en måte det samme som med bremserør..

#135455  av Mr2Nyter'n;p

Ok.. Kjørte 45mil med bilen, fant ut at jeg sku sjekke vann og fikk fylt på 4l. Så koking er intet problem :wink:

Er nok som du sier ang Clutchen ja.. Den er heelt utslitt, så den skal uansett byttes ut snart, da finner man forhåpentligvis feilen.. :)

Men takk for svar, settes STOR pris på :P

#135579  av Turbotrille

Mr2Nyter'n;p skrev:Ok.. Kjørte 45mil med bilen, fant ut at jeg sku sjekke vann og fikk fylt på 4l. Så koking er intet problem :wink:
Da tror jeg nok at du skal sjekke for lekkasjer som er nevnt tidligere her ja, regner med det er 929en, og da er det nok ikke helt usannsynlig at det er en lekkasje i området rundt varmeapparatregisteret eller en annen slange som er morknet..

#135713  av Mr2Nyter'n;p

Da skal det sjekkes.. Trenger litt hjelp til det ettersom jeg ikke er supersupermekkeren akkurat.. :P

Takktakk for hjelp selvom det gjaldt en Mazda :wink:

#135764  av larsst185

Prøv å løft til side mansjetten som ligger over Hovedylinder og slave sylinder på clutchen.Har du lekkasje på disse vil i mange tilfeller veska samle seg inni denne mansjetten.