TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Overhaling eller motorbytte pÃ¥ Mr2 Mk2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #135150  av BrennaRacing
 
Skal ha eu-kontroll på bilen min i November, å helst før det burde jeg ha fått gjort noe med motoren (siden den bruker så sinnsykt mye olje)
Har lenge tenkt på å få byttet toppakning og stempelringer. Men så snakket jeg med en mekaniker for noen dager siden, å han mente at det bare var tull å gjøre. Han mente at det kom til å hjelpe litt, og om noen måneder så ville bilen bruke like mye olje igjen. Han anbefalte meg å kontakte et firma som skaffer ny motor til meg. De tar motoren min i innbytte å setter inn en helt ny, fabrikkoverhalt motor. Det er bare selve blokka de bytter da, så det gamle innsuget, girkassa å sånne ting blir flyttet over fra den gamle moteren. Han sa at det ikke skulle være så værst pris på det her heller. Tror han snakket om rundt 20 000 kroner. Å da har man jo en helt ny motor :D

Noen her som har vært borti dette før??
Han mente at firmaet som driver med det her heter Motor og Gir og ligger på Kolbotn i Oslo, men jeg fant ingen ting når jeg søkte på nettet :(

Det er forresten en 1991 Mr2 jeg har :)

 #135154  av andre 1
 
Du kan jo høre med toyparts her på forumet ,mulig han kan hjelpe deg..

 #135174  av Larsen
 
Du bør isåfall overhale toppen i samtidig! Kan jo bytte til 3sgte motoren da...

 #135212  av Master
 
Overhaling burde holde for din del også... Få bytta stempelringer, alt av pakninger, ventiltetninger osv som helt sikkert er grunnen til oljeforbruket ditt. Koster ca 6-7 tusen i deler (ny toppakning, vannpumpe, pakningssett, evt et par ventilløftere om de er gåene, registerreim, løpehjul Få slipt ventilene og pussa alt så det ser fint og nytt ut ;)

Jeg gjorde dette på GTI'en jeg hadde før og den ble helt som NY igjen. Brukte overhodet ikke olje etter overhalinga, ble kvitt litt ulyder fra div løpehjul osv. Og etter som jeg skjønner av den nye eiere går motoren som ei klokke den dag i dag:P

Info om det prosjektet her: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=3497

Forutsetninga for at dette skal være økonomisk lønnsomt er jo at du kan skru selv, eller kjenner noen som kan :) Denne jobben på et verksted blir fort 20k +

Skal få gjort samme jobb med turbomotoren min nå i vinter. Mulig vi tar girkassa med det samme :D

 #135216  av Mr2 Mk2
 
Kommer litt ann på hvor langt motoren din er gått men...Om den er gått ca 150000 eller mindre hadde jeg overhalt den som du har.

Ellers hadde jeg hørt med evt egon på motorimport.dk om han hadde en 3sge motor liggende som er gått lite,det skal ikke være så vanskelig å få tak i.Eneste dumme her er jo at du aldri vet 100% sikkert hvor langt den egentlig er gått i et slikt tilfelle.Men ihvertfall fått tak i en som skal være gått lite,og overhalt den.Målt alle klaringer og skiftet det som må skiftes.Dette skal jo i 9 av 10 tilfeller gå greit,og man merker som oftest om motoren er noe å satse på.Da får du gjerne tak i en motor som er gått 100000 pluss/minus og når den er overhalt på skikkelig vis har du mest sannsynlig en motor som ikke byr på de største problemene i den tiden du kommer til å ha bilen.

å få satt i en fabrikkoverhalt motor er jo som du sier også et alternativ,men dette er ikke noe jeg hadde vurdert i allefall.Det blir ikke akkurat som å få en "ny motor",husk på at det kun er blokken.Og blokken har generelt lite slitasje og det er ikke der de fleste problemer ligger.Da ville jeg mye heller som jeg sa kjøpt en brukt motor som er gått lite og overhalt den.

Om du ikke vurderer rear clip fra Mr2 turbo da :)

Dette er bare hva JEG ville gjort da,hehe :)

 #135259  av BrennaRacing
 
Har griselyst på turbo ja...Men da er jeg på en måte like langt....For da hadde jeg nok overhalt den nye motoren før jeg satt den inn...

Har jo snakket med Toyota å de skulle ha 25 lapper for å bytte stempelringer og toppakning...Kan ikke mekke selv, men jeg kjenner folk som kjenner folk som jobber hos Toyota :D

Motoren min har snart gått 173000...

Men man får jo ny topp å alt når man kjøper en fabrikkoverhalt motor...Så hvis jeg kjøper en sånn motor så er jo jeg kvitt problemet med oljeforbruk å sånn....

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre, men han mekanikeren jeg snakket med hadde vært borti mange biler som folk hadde prøvd å overhale motoren på, men som ble like ille igjen etter kort tid...
Sist redigert av BrennaRacing den 03 okt 2005 15:44, redigert 1 gang totalt.

 #135260  av BrennaRacing
 
gt4 carlos saintz:

Det var dette firma jeg har lett etter :D Thanks

 #135270  av Master
 
Jeg mener nå hvertfall at du ikke trenger ny topp når den bare er gått 170k. Disse toppene er såpass sterke at de faktisk ikke bør hones ved overhaling.. Overhal den heller og gi en kar noen lapper for jobben. Da koster det 10-12 tusen for en "NY" motor :P

 #135273  av BrennaRacing
 
Ja, skal undersøke litt så får jeg se hva som skjer....Toppakningen på bilen min er byttet for ikke så lenge siden, men han jeg snakket med hos Toyota mente at grunnen til at bilen bruker olje er at han som hadde bilen før meg bare hadde byttet toppakning å ikke stempelringer. Han sa at hvis man bytter bare en av delene så blir den andre delen ødelagt...

 #135280  av Master
 
Toppakninga di vil ikke stå for noe særlig oljeforbruk med mindre det er sprekk i den og det hadde du merka ganske så fort ;) . Det er ventiltetningene og stempelringene (oljeringene) som gjør den jobben. Og om du tar av toppen så er som regel ikke toppakninga gjenbrukbar. Men du ødelegger ikke stempelringene ved å ta av toppen.

 #135285  av larsst185
 
Synes det høres ut som bare tull at ikke motoren din skulle bli bra hvis du overhalte den selv.Jeg har gjordt dette på x antall motorer å det har blitt bra hver gang.Jeg er helt overbevist om at når du åpner motoren din vil du finne at oljeskrape ringene sitter fast i stempelet.Folk snakker mye om toppakning,ventil tettinger osv som årsak til stort oljeforbruk,men i de aller fleste tilfeller stammer et veldig stort forbruk fra slitte eller fastbrente stempel ringer.

 #135306  av BrennaRacing
 
Hmm...Okay...Fint å høre hva dere har erfart å :D

Snakket akkurat litt med fatters om det, å han hadde snakket med en han kjente som er mekaniker hos Toyota...Han skulle undersøke om han kunne ta det svart, eller så skulle de ha det som en lærlingjobb hos Toyota...

Noen som har erfaringer med lærlingjobb på biler?? Det som er positivt er jo at man får full garanti på arbeidet som blir gjort...Pluss at det er en god del billigere enn hvis man hadde gjort det hos en vanlig mekaniker :D

 #135310  av cs2451
 
BrennaRacing skrev:Hmm...Okay...Fint å høre hva dere har erfart å :D

Snakket akkurat litt med fatters om det, å han hadde snakket med en han kjente som er mekaniker hos Toyota...Han skulle undersøke om han kunne ta det svart, eller så skulle de ha det som en lærlingjobb hos Toyota...

Noen som har erfaringer med lærlingjobb på biler?? Det som er positivt er jo at man får full garanti på arbeidet som blir gjort...Pluss at det er en god del billigere enn hvis man hadde gjort det hos en vanlig mekaniker :D
Så lenge en mekaniker sjekker alt lærlinger gjør, så er det ingen fare. Toyota her på voss hadde en lærling en gang som de sparket pga mange havarerte motorer og div. Hadde en gang glemt å fylle frostvæske etter et radiator bytte. Hadet bra til den motoren :)