TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Att: noen med smÃ¥ skilt pÃ¥ sw20??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#135047  av Blueman

FireWalk skrev:For å konkludere kan man vel si at det pr i dag er så godt som UMULIG å få noe lite skilt fremem på en MR2. Og om man har lite skilt fra før så lever man på lånt tid... Det er bare et tidsspørsmål før man treffer på en sur onkel som bestemmer seg for å ta deg pga det lite skiltet.. og da er det bare å finne frem det store stygge plakat-skiltet som dekker hele fronten igjen.

Hurra for norge! ja vi elsker dette landet osv.. :P

Neinei er feil :P
snuten og biltilsynet sa til meg at så lenge jeg har det skiltet og at det står at bilen må ha et sån skilt (som de fant ut at jeg skulle ha :shock: :?: ) så skal man bare kjøre gla og fornøyd vinde :D

#135074  av FireWalk

tydeligvis litt forskjellige signaler som blir gitt da... kommer vel helt ann på HVEM man treffer på..

#135093  av Fredrik

FireWalk skrev:tydeligvis litt forskjellige signaler som blir gitt da... kommer vel helt ann på HVEM man treffer på..
Sånn vil det alltid væra... Enkelte er mye mer nøye (til tider mer sære) enn andre..
Jeg vil overhodet ikke bytte plass på skiltet mitt foran... Blitt veldig glad i det lille skiltet :P

#135103  av Blueman

hehe jeg tror jeg hadde kommet til og miste en tåre vis de tar skilte mitt :P

#135188  av cameleon

Leste gjennom hele posten nå, og det som er kluet er det jumbo nevnte. Det der er ikke noe politiet skal blande seg opp i. Dette er biltilsynet sin jobb. Dette med reaksjoner fra høyere hold angående dette, virker som om er meget forskjellig fra plass til plass. Her jeg bor er det aldri noen som har havnet i situasjoner pga at skiltene er for små.

I ditt tilfelle så "kan" jo reaksjonen være at du har skiltet ditt litt mindre synlig foran enn hva folk flest har, samt at om de har sett den lille finnulige james bond vrien du har på det, så er nok ikke det et spesielt stort pluss i margen heller, om du møter en polis som måtte sove på sofaen kvelden i forveien pga krangel med kona :wink:

Men slik jeg ser det, så er dette noe du burde ta opp med biltilsynet om det oppstår flere problemer. I verstefall, så må du bite i det sure eplet og konvertere fra David, til Goliatskilt :evil:

#135203  av Yahn

Her er kjøretøyforskriftens §39-10, femte ledd:

"For lite kjennemerke tildelt før 31. mai 2005 gjelder følgende forutsatt at dette er anmerket i vognkortet; bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette, kan bruke lite kjennemerke, smalt eller høyt. Dersom slik bil originalt har plass til stort kjennemerke foran eller bak der fabrikanten har avsatt plass til dette, skal slikt kjennemerke brukes der."

Det hjelper altså ikke nødvendigvis om man har fått godkjent små kjennemerker før 31. mai 2005. Bilen må samtidig oppfylle kriteriet om at plassen som fabrikanten har avsatt er for liten til stort kjennemerke. Mange har fått godkjent lite skilt både foran og bak selv om ikke fabrikantens avsatte plass var for liten. Det er slike tilfeller politiet nå har begynt å sende til kontroll for ny vurdering av BT.

Men det er fortsatt mulig å være heldig. Jeg fikk kontrollseddel på min miata, var hos biltilsynet, og fikk beholde lite skilt foran og bak. Men den hyggelige karen (ja de finnes faktisk hos BT) presiserte at det i utgangspunktet ikke skulle vært godkjent (i 2002), men at han ikke ville omgjøre vedtaket. Likevel måtte jeg være forberedt på at andre (politi/BT) kunne være av en annen oppfatning, og da kunne ikke han "forsvare meg". Det er nok derfor riktig som det sies lenger oppe at vi med små skilt foran har dem "på lånt tid".

Tror nok likevel jeg står litt sterkere nå i en eventuell ny politikontroll, med kopi av signert kontrollseddel fra september 2005 hvor bilen har fått opprettholdt godkjenning av små kjennemerker.

#135704  av MR2turbo

takk for svarene deres! :) ser vel ut som jeg kan risikere å miste de små skiltene mine, men bilen min har jo orginalt lite skilt fremme og bak. Den kommer jo ny fra USA...

MEn jeg fikk jo beskjed om å ikke gjøre noe som helst før jeg hadde hørt fra BT, men hører ikke noe fra de. Fikk brev om mulig avskilting om jeg ikke viste bilen hos biltilsynet... ringte de og purret på et svar men hører fortsatt ingen ting fra de...
blir vel avskiltingsbegjæring etterhvert...

tror jeg kommer til å kjøre uten skilt om jeg får store.

#135818  av Blueman

MR2turbo skrev:takk for svarene deres! :) ser vel ut som jeg kan risikere å miste de små skiltene mine, men bilen min har jo orginalt lite skilt fremme og bak. Den kommer jo ny fra USA...

MEn jeg fikk jo beskjed om å ikke gjøre noe som helst før jeg hadde hørt fra BT, men hører ikke noe fra de. Fikk brev om mulig avskilting om jeg ikke viste bilen hos biltilsynet... ringte de og purret på et svar men hører fortsatt ingen ting fra de...
blir vel avskiltingsbegjæring etterhvert...

tror jeg kommer til å kjøre uten skilt om jeg får store.
huff det hørtes kjipt ut..
Hva med at du "minster skiltene" ? :P SÃ¥ bruker du de bare nar du skal ut av stavanger liksom :)

#135832  av jumbo

Blueman skrev:Hva med at du "minster skiltene" ? :P SÃ¥ bruker du de bare nar du skal ut av stavanger liksom :)
Høres ut som en lurere løsning enn å kjøre helt uten... de fleste som stopper deg andre steder i landet vil jo ikke vite at du ikke har lov til å ha små skilt.

Bare å uheldigvis miste både små skilt og vognkortet som sier du har det godkjent før de forlanger dem levert inn det, og heller spytte i de hundrelappene de skal ha for å gi deg nye. De blir selvsagt grisesure, men lite de kan gjøre med det
 #135960  av Yahn

MR2turbo skrev: Så nå er sjefen på teknisk i stvg. på gang med å se om jeg kan fortsette å ha små- eller om jeg må skifte til store skilt igjen... :roll:
Som du ser av innlegg over, så har jeg vært gjennom dette, og sjekket litt på regelverket. Politiet sender biler til kontroll etter den nye forskriften, men det er opp til trafikkstasjonen og gjøre vurderingen. Mitt tips til deg blir da:

For skilt bak: Dersom den originale plassen ikke er stor nok for stort kjennemerke, kan du få godkjent lite kjennemerke bak. Også etter nye regler. Dette er klart ut fra kjøretøyforskriften §39-10, 3.ledd. At du nå har det fysisk på bilen, men ikke notert i vognkortet, samt at det er kommet nye regler for små kjennemerker foran, er ikke til hinder for at trafikkstasjonen kan godkjenne lite kjennemerke bak, og føre dette inn i vognkortet. Dette vil ikke ha noen samenheng med vurderingen av lite kjennemerke foran.

For lite skilt foran: Da du har dette godkjent i vognkortet fra før 31. mai 2005, gjelder nå reglen om at den avsatte plassen fra produsenten er for liten til stort kjennemerke. Det holder da ikke med "det ser for dumt ut" eller "alle i usa har lite skilt". Du må sannsynliggjøre at det originalt IKKE ER PLASS til stort kjennemerke foran. Sjansen for dette er kanskje liten, da et enkelt søk etter mr2-bilder fra usa viser at de fleste har skiltet plassert noe høyere en du har... Et alternativ kan være å lage til en innsenket plassering for skiltet i grillåpningen, for deretter å overbevise kontrolløren om at dette er originalt og at det ikke er plass til stort skilt...

Selv har jeg montert tåkelys i grillåpningen på min miata og dette tilsvarer jo selvfølgelig original plassering (tror jeg, håper jeg, eller noe...). Og det er jo selvfølgelig der den avsatte plassen for skiltet er på den amerikanske utgaven... Det fungerte for meg, men jeg tror jeg hadde flax...

Så MR2Turbo: Når det gjelder foran, så tror jeg du sliter, men du kan være heldig. Bak er jeg ikke i tvil om at du har krav på å få godkjent lite skilt.

Lykke til :-)

#136607  av Mr.Maximuz

er det bare meg markus eller har du forskjellige size på felgene forran og bak? så liksom bra tøff ut på det første bildet der..som om den prøver å grave seg ned i jorda :shock:

#137112  av MR2turbo

bare venter og ser åssne det går nå.. har fortsatt ikke hørt no...

mr.maximus, har 18" både fremme og bak :)

#137131  av pkgrette

detta kan være en løsning at du får trykt opp noen små skilter også har du store på når du viser den også setter du på små og har de store i bilen vis du vill skrive mangelapp..
funka for meg helt til det lille skiltet mitt ble stjålet.. hvem vill stjele et sånt..

#137181  av jumbo

pkgrette skrev:detta kan være en løsning at du får trykt opp noen små skilter også har du store på når du viser den også setter du på små og har de store i bilen vis du vill skrive mangelapp..
Trykke opp egne skilter er egentlig litt skummelt, ettersom det faller i kategori dok. falsk, og derfor har ganske ekle strafferammer... Da er det nok langt bedre å "miste" de skiltene han har nå før de blir krevd innlevert, og heller bruke de senere. Kan høres mye ut som samme ulla, men er altså slettes ikke det når det kommer til strafferamme.

En helt annen sak... hvordan i all verden kan du engang vurdere å vise den bilen hos bt? Jeg tør pokker ikke i nærheten av myndigheter med min engang...

#137223  av FireWalk

jumbo skrev:
pkgrette skrev:detta kan være en løsning at du får trykt opp noen små skilter også har du store på når du viser den også setter du på små og har de store i bilen vis du vill skrive mangelapp..
Trykke opp egne skilter er egentlig litt skummelt, ettersom det faller i kategori dok. falsk, og derfor har ganske ekle strafferammer... Da er det nok langt bedre å "miste" de skiltene han har nå før de blir krevd innlevert, og heller bruke de senere. Kan høres mye ut som samme ulla, men er altså slettes ikke det når det kommer til strafferamme.

En helt annen sak... hvordan i all verden kan du engang vurdere å vise den bilen hos bt? Jeg tør pokker ikke i nærheten av myndigheter med min engang...
Så om jeg stikker inn og sier at jeg har mistet mitt lite skilt som jeg har bak, så får jeg et nytt som jeg kan sette fremme?