MR2turbo skrev:
Så nå er sjefen på teknisk i stvg. på gang med å se om jeg kan fortsette å ha små- eller om jeg må skifte til store skilt igjen...
Som du ser av innlegg over, så har jeg vært gjennom dette, og sjekket litt på regelverket. Politiet sender biler til kontroll etter den nye forskriften, men det er opp til trafikkstasjonen og gjøre vurderingen. Mitt tips til deg blir da:
For skilt bak: Dersom den originale plassen ikke er stor nok for stort kjennemerke, kan du få godkjent lite kjennemerke bak. Også etter nye regler. Dette er klart ut fra kjøretøyforskriften §39-10, 3.ledd. At du nå har det fysisk på bilen, men ikke notert i vognkortet, samt at det er kommet nye regler for små kjennemerker foran, er ikke til hinder for at trafikkstasjonen kan godkjenne lite kjennemerke bak, og føre dette inn i vognkortet. Dette vil ikke ha noen samenheng med vurderingen av lite kjennemerke foran.
For lite skilt foran: Da du har dette godkjent i vognkortet fra før 31. mai 2005, gjelder nå reglen om at den avsatte plassen fra produsenten er for liten til stort kjennemerke. Det holder da ikke med "det ser for dumt ut" eller "alle i usa har lite skilt". Du må sannsynliggjøre at det originalt IKKE ER PLASS til stort kjennemerke foran. Sjansen for dette er kanskje liten, da et enkelt søk etter mr2-bilder fra usa viser at de fleste har skiltet plassert noe høyere en du har... Et alternativ kan være å lage til en innsenket plassering for skiltet i grillåpningen, for deretter å overbevise kontrolløren om at dette er originalt og at det ikke er plass til stort skilt...
Selv har jeg montert tåkelys i grillåpningen på min miata og dette tilsvarer jo selvfølgelig original plassering (tror jeg, håper jeg, eller noe...). Og det er jo selvfølgelig der den avsatte plassen for skiltet er på den amerikanske utgaven... Det fungerte for meg, men jeg tror jeg hadde flax...
Så MR2Turbo: Når det gjelder foran, så tror jeg du sliter, men du kan være heldig. Bak er jeg ikke i tvil om at du har krav på å få godkjent lite skilt.
Lykke til