TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor sender jeg turboen min til overhaling?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #133804  av FireWalk

Tenkte jeg skulle sende turboen min inn til overhaling. Nå som jeg har en motor som er i 100% stand så vil jeg at alt skal være skikklig. Turboen funker fint, men har begynt å svette litt olje, sikkert pga defektene på den forige motoren den stod på da det har presset seg olje gjennom tetningene pga for høyt trykk i veivhuset (2 knuste stempel). Har blitt litt slark. Ikke mye, men litt. og litt er for mye. :evil:

Hvor er det billigste og beste stedet og få overhalt en turbo? hvilke firmaer pleier dere å bruke?

har snakket med Norsk turbos service AS og Turbo service AS, virker som to OK firma, men med voldsomme prisforskjeller på flere tusen kr....

Turbo Service AS (http://www.turbo.no) ga meg en prisantydning på 5000-5600 kr.

Norsk Turbo Service ga meg en prisantydning på 7600 ?? har han sagt feil eller kan det stemme at det er så voldsomme prisforskjeller?

Snakket som sagt med begge firmaene på telefonen, og den mest hyggelige praten hadde jeg hos Norsk Turboservice, snakket lenge med en kjekk kar som tydeligvis var MR2 entusiast.. mens på Turbo Service AS var de så stressa at jeg knapt fikk sagt det jeg skulle før han måtte springe.. var bare sånn "jada! send den inn du! hade!"

SÃ¥ da er det valgets kval... `?
 #133813  av funkes

FireWalk skrev:Har blitt litt slark. Ikke mye, men litt. og litt er for mye. :evil:
Sikker på det? Nå er ikke jeg noen turboekspert her, men min turbo har litt slakke og det skal den faktisk ha.
 #133819  av FireWalk

funkes skrev:
FireWalk skrev:Har blitt litt slark. Ikke mye, men litt. og litt er for mye. :evil:
Sikker på det? Nå er ikke jeg noen turboekspert her, men min turbo har litt slakke og det skal den faktisk ha.
Mulig det... hadde to "turbo freaker" som kikket på den, de var litt usikre de og.. siden turboen er oppgradert er det vanskelig å sammenligne den med en annen turbo.. men de mente på at selv om den fungerer så vil den sikkert svette olje pga at slarken var litt mer enn hva de likte...

Så det blir nok å sende den inn.. Setter ikke på noe som ikke er skikkelig, for så å begynne å demontere igjen når sommeren kommer.. :)

Så hvor bør jeg levere den da? syntes det var merkelig mye prisforskjell...

#133820  av Morten

Er normalt med "litt" slakk, dette forsvinner når du får på oljetrykk :wink:

Min mening: ikke hiv vekk pengene dine på overhaling av en turbo som sannsyligvis er helt ok.

#133832  av FireWalk

Morten skrev:Er normalt med "litt" slakk, dette forsvinner når du får på oljetrykk :wink:

Min mening: ikke hiv vekk pengene dine på overhaling av en turbo som sannsyligvis er helt ok.
hvor mye slark er vanlig da?

Er ikke helt sikker på hva slags turbo jeg har engang.. noen mener på det er en CT20b..

Fulgte med en Ct26 på den motoren jeg kjøpte nå, den er til venstre på bildet mens min er til høyre.

Det var en del mer slark inn og ut på min i forhold til den andre.. Var ikke noe slark sidelengs eller opp og ned, men inn og ut, mellom eksosdeøen og luft-delen.. Var 2 mekanikere som kikket på den og mente på at lageret sansynligvis var slitt, de åpnet opp begge to og kikket inni og mente fortsatt på at den burde overhales.. var snakk om å eventuelt flytte over den delen som er imellom, men bevare kompressor delene. de fant ut at turboene ikke var like inni så det ville ikke passe.

Turboen har jo lekket en del olje også, så noe må det jo være.. ? er det vanlig med en del slark på disse turboene i forhold til vanlige turboer da? de som så på den har jo lang erfaring med turboer, og de mente på at lageret var slitt..

nå er jo turboen allerede pakket ned i en eske og klar til sending... :)
Vedlegg
Orginal ct26 til venstre, min til høyre
Orginal ct26 til venstre, min til høyre
P1010034.JPG (202.38 kiB) Vist 2647 ganger

#134066  av Gjertsen

om du og dere andre skal overhalle turbo så hold dere LAAAAAANGT unna Frank Grynert i Vestfold. han er en kjelltring og "narkis"!

Også har han 0 peil på turbo men VELDIG flink te å prate for seg da!
En kompis var så uheldig å overlate bilen sin te han for å convertere til Turbo!!!!
Endte med ny motor nå og ikke no turbo.
kjipe greier det der!!

jeg gjenntar
IKKE bruk Frank Grynert i Vestfold......... FYFYFY!!!!

#134072  av FireWalk

Sendte den inn til Turboservice AS nå.. (http://www.turbo.no) siden de ga meg best pris.. virker som om de har peiling også..

#134403  av 2fastgt4

litt sent nå,men jeg ringte krb i sommer og hørte på pris for overhaling av min turbo=4600kr hvis jeg ikke husker feil,kanskje var det uten moms :oops:

#134779  av FireWalk

Sendte den inn til Turboservice AS. De har skiftet lager, tetninger, pakninger, o-ringer osv.. glassblåst turboen og byttet så å si alt som er..

kom på 6020 kr + frakt. (ble sendt som bedriftspakke ekspress over natten)

bilder:
Vedlegg
P1010043.JPG
P1010043.JPG (35.78 kiB) Vist 2635 ganger
P1010042.JPG
P1010042.JPG (195.74 kiB) Vist 2634 ganger
P1010049.JPG
P1010049.JPG (179.8 kiB) Vist 2635 ganger

#134837  av FireWalk

Christian skrev:Hva sa de da, var den sliten?
De sa ikke så veldig mye faktisk.. sendte den inn på tirsdagen som bedriftspakke over natten, og fikk den igjen på torsdag (bedriftspakke). Alt ser jo bra ut, alle bolter og alt er skiftet, turbiner osv. Men informasjon var det sparsomlig med. Følgte med et brev der det stod noe om ubalsnsen osv, det var det eneste.

ubalanse FØR:

side kompression:
014 ms

turbine side:
001 ms

speed
05248 rpm

----

Ubalanse side kompression:
0070 ms

Turbine side:
047ms

speed:
10240 rpm

.....

ETTER balansering er det selvfølgelig 000 ms på alt.

Nå er det ikke noe slark i turboen iallefall, ikke slik det var før da det sikkert var minst 5 mm slark.. Nå er den også litt tregere å snurre rundt, men regner med det vil komme seg når den får olje og blir kjørt litt.