TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med kjøling pÃ¥ min mk1...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #133406  av proson

Kjøpte meg en 86 modell mr2 for 2 uker siden til en rimelig penge som jeg skal bruke som vinterbil :lol: , betalte 16 000.- så jeg visste jeg måtte skifte bakskjermer og litt sånt, men motoren skulle være bra, noe som viser seg å ikke være tilfellet! Ingen kakklelyder (skjørtebank/rådebank ol.) Men varselslampen med motor og vifte foran begynner å lyse når jeg bruker litt turtall med varm motor (over 4000 rpm)... Og det går litt (ikke mye, litt ekstra ved kald motor) kjøleveske ut fra eksosen. Ikke bra! :evil: Noen som har vært borti noe lignende før? :?:

Har selv en magefølelse for gåen toppakning og at tidligere eier ikke har luftet kjøleveskeanlegget etter bytte av kjøleveske, så det er luft i kjølesystemet...

Kan vel også være sprekk i blokka, men slik vil jeg helst ikke tenke :evil: :? I tilfelle kan jeg bruke block sealer og kjøre med det midlertidig.

Noen gode tips/ erfaringer med samme problem?
 #133408  av sindrejl

proson skrev:Kjøpte meg en 86 modell mr2 for 2 uker siden til en rimelig penge som jeg skal bruke som vinterbil :lol: , betalte 16 000.- så jeg visste jeg måtte skifte bakskjermer og litt sånt, men motoren skulle være bra, noe som viser seg å ikke være tilfellet! Ingen kakklelyder (skjørtebank/rådebank ol.) Men varselslampen med motor og vifte foran begynner å lyse når jeg bruker litt turtall med varm motor (over 4000 rpm)... Og det går litt (ikke mye, litt ekstra ved kald motor) kjøleveske ut fra eksosen. Ikke bra! :evil: Noen som har vært borti noe lignende før? :?:

Har selv en magefølelse for gåen toppakning og at tidligere eier ikke har luftet kjøleveskeanlegget etter bytte av kjøleveske, så det er luft i kjølesystemet...

Kan vel også være sprekk i blokka, men slik vil jeg helst ikke tenke :evil: :? I tilfelle kan jeg bruke block sealer og kjøre med det midlertidig.

Noen gode tips/ erfaringer med samme problem?
nesten garantert toppakningen.. finnes mange "billige" toppakninger på markedet som overhode dessverre ikke er designet for sånne omdreininger som 4age går på.. kun Toyota sin originale duger skikkelig :) trenger ikke være store sprekken på toppakningen, men det blir nok værre etterhvert om det er den da.

#133413  av SuperZite

Er ikke bare at vifta bak ikke fuker da? muilg litt dumt å spørre om men men. Hva for røyk har du ut av eksosen når den blir varm?

#133449  av Mr2Nyter'n;p

Kjørte uten den vifta bak i over 2 år uten kjøleproblemer, så det er nok ikke det som er feilen.

#133465  av Larsen

sjekk manualen
Vedlegg
overheat.jpg
overheat.jpg (20.73 kiB) Vist 382 ganger

#133534  av proson

Prøver med å bytte toppakning jeg. Har skaffet ny vannpumpereim, den slurer litt/uler, så det er sikkert det som er grunnen til at den blir for varm, kombinert med dårlig thermostat kanskje...

Bytter den med det samme så er jeg sikker.

Takker for alle svar:)

#133637  av sindrejl

bytte alt det så er du nok rimelig bra in i gamet igjen skal du se ;)