TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Att: noen med smÃ¥ skilt pÃ¥ sw20??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#133040  av jumbo

jan-erik skrev:Bra han politimannen bare er interessert i skiltene dine, og ikke alt annet på bilen da.... :wink:
Ja fy f. Små skilter hadde vært min minste bekymring i det tilfellet at jeg fikk innkalling til kontroll. 200+ mer gamp enn oppgitt = DYRT + saftig bot

#133041  av jumbo

Ace skrev:Kan konstatere det Jan-Erik her skriver at det kun kan puttes 1 stk lite skilt på bilen. (Fikk i hvert fall jeg beskjed om ved mitt biltilsyn)
Dette er helt opp til biltilsynet. Ved behov KAN de gi deg små skilt så mye de bare vil

#133052  av Andreazz

Så er det da slik at man FÅR lite skilt bak hvis man vil? Har bestillt USA utgaven av supra sine baklys, og de har kun plass til små skilt..

#133053  av BrennaRacing

Det er jo ikke mange biler i verden som ikke har orginalt avsatt plass til skilt. De har vel da enten plass til amrikansk skilt eller et vanlig skilt??

Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så sinnsykt farlig at folk kjører rundt med lite skilt...Man ser jo skiltet i fotobokser uansett.

Men at han politimannen forfølger deg, beviser bare nok en gang hvor lite politiet har å gjøre :twisted:

#133132  av SMT

jeg var og hørte med biltilsynet på finnsnes, om jeg kunne få lite skilt bake. da det store am.plakaten bake på bilen min ødela både utseende på bilen og aerodynamiken.pga: skiltet stikker jo 10cm nedfør anvist plass på fangeren.
men det fikk jeg ikke.

så jeg skal til tromsø og høre i løpet av vinteren.

man kan ikke få lite skilt fremme lenger, men vist man har fått lite skilt utlevert fra biltisynet før 1jan 2005. har man fult og helt låv og bruke de.

grunne jeg fikk før at det ble slutt på lite skilt fremme, er at i oslo med omegn. som har "bomstaskjoner" hadde for mange som lurte seg forbi uten å betale, og de greide ikke å se skiltet fremme pga.størrelesen.
da kom det en ny låvendring.

så du har ingen ting å være redd før.

men han politimanne trur jeg du har en som er litt sjalu. få han sparket før persontrakkasering...

#133148  av elino

Vi har lite skilt fremme på Supraen, og dette står i vognkortet. Vi har aldri hatt noe problemer med det. For meg høres det ut som om denne politimannen kun er ute etter å markere seg. Regelendringen er bare atter en idiotisk påminnelse om at vi bor i Norge.....alle skal være like, og ingen må skille seg ut, "så kom ikke her med det lille skiltet å tro du er noe liksom"
En har jo ikke lite skilt for at en skal snike i bomringen heller.... :x

Kjente at jeg ble litt engasjert her nå hehe

#133157  av FireWalk

Jeg var inne på biltilsynet og fikk lite skilt bake. var ikke noe problem det, men jeg har amerikansk fanger da. Det kan jo være løsningen for de som vil ha seg lite skilt bake på lovlig måte, å bytte til amerikansk bakfanger :-) (dyr løsning da men..)

Jeg ble også stoppet av politiet dagen etter jeg hadde fått skiltet på... hadde ikke fått nytt vognkort enda der det stod at bilen var godkjent... purken gikk og lyste med lommelykt på hele bilen og sjekket dekk og alt... men de reagerte ikke på at det var lite skilt bake til tross for at det ikke stod i vognkortet at bilen var godkjent med det.. de sa faktisk ingenting om det i det hele tatt..

Når det er sagt så vet jeg også om mange som kjører med slike små "fjuskeskilt", en metallplate med klistremerke på... Og de har jo også blitt stoppet uten at purken har regatert på det...

Tror du har hatt veldig uflaks og truffet på en idiot som er ute etter å ta deg av en eller annen grunn.. :\

#133163  av FireWalk

elino skrev:Vi har lite skilt fremme på Supraen, og dette står i vognkortet. Vi har aldri hatt noe problemer med det. For meg høres det ut som om denne politimannen kun er ute etter å markere seg. Regelendringen er bare atter en idiotisk påminnelse om at vi bor i Norge.....alle skal være like, og ingen må skille seg ut, "så kom ikke her med det lille skiltet å tro du er noe liksom"
En har jo ikke lite skilt for at en skal snike i bomringen heller.... :x

Kjente at jeg ble litt engasjert her nå hehe
Jeg gikk faktisk inn på biltilsynet og fikk meg lite skilt bake ens ærend bare fordi det skulle bli lettere å snike i bomstasjonen her... men det er meg da... og jeg er jo ikke normal for fem flate øre :lol:

Men det er nok bare for å markere seg ja.. enkelte politimenn er slik at de på død og liv skal vise hvem som er "sjefen". Spesielt de yngre av dem...

#133164  av Blueman

Jeg har hat et helvette med dette! :(
Jeg har en lokal "gokompis" i bodø jeg plages med :P

Han har faktisk stoppa meg 5 ganger pga at han blir så iritert når jeg kommer med lileskite mitt hehe :shock:
Første gangen var en fin sommerdag i fjor da jeg endelig fikk ut skiltene etter vintern så hadde jeg kjørt 1 mil dær sto han og hadde laserkontrol og han hoppet ut av veien.
Ikke det at jeg hadde kjørt for fort ellerno men det var pga det lille skilte han kjefta så jeg ble litt skremmt :? Han sa jeg måtte kjøre direkte til biltilsynet og levere det inn å få et stort et.
Jeg turte ikke si noe i mot da hadde han sikkert tat meg til politistajon :P
Men da jeg kom ditt sa ho kjærringa dær at siden det står i vognkortet mitt så hadde han ikke noe og si, og hun sa også at politiet har egetlig ikke noe med skiltene på bilen din og gjøre uanset det er demmes ansvar!
Så da kjørte jeg gla og fornøyd videre, men det gikk ikke lang tid før han kom hoppende ut av en gøft igjen! :shock:
Ja da mente han at jeg hadde "manipulert" biltilsynet 8) hehe
jaja tenke jeg så sa jeg at du har ikke noe med dette og gjøre så smilla jeg og da tror jeg det klikka litt for han så da fikk jeg en lappe dær han skrev masse sjit som jeg tok med meg til biltilsynet.
Så jeg dro utover igjen... samme skjedde som sist... så jeg kjørte gla og fornnøyd videre.
Men det slutter ikke dær! :P
Joda han kom med fulle blålys ettermeg noen uker etter, å da mente han at jeg var vanskelig og fikk litt mere kjeft... og da sa han at han skulle ringe biltilsynet i oslo ellerno pga dær kjennte han sjefen...
Og da ringte han meg faktisk noen uker seinere og ba om unskylding og han sa at jeg hadde lov og ha de skiltene siden jeg hadde en USA utgave, men jeg har ikke det ???? :P jaja jeg var nu gla og fornøyd at jeg slipper mere mas fra han :D
Men han gir seg ikke han stopper meg uansett når han sitter dær med lasern bare for og prøve og ta meg på noe :?
menmen

btw grunnet til at han blir så iritert er på jeg har plass til 2 store i grilln :P
Dama mi til venstre den til venstre :D

HÃ¥per nu det ordner seg for deg markus jeg vet hvordan du har det :P
Vedlegg
DSC02828.JPG
DSC02828.JPG (150.39 kiB) Vist 1448 ganger

#133221  av Fredrik

Har lite skilt framme, men ikke hatt noen problemer... Å på de tre ukene jeg har hatt bilen, har jeg møtt politiet en del ganger ;)

#133476  av Master

Blueman skrev:Dama mi til venstre den til venstre
Da må det være x'en min til høyre da... :roll:

#133485  av Blueman

Master skrev:
Blueman skrev:Dama mi til venstre den til venstre
Da må det være x'en min til høyre da... :roll:
haha lurer på hvordan jeg fikk til og skrive det egetlig :shock:
 #133695  av Yahn

MR2turbo skrev:Hei,

Noen andre som har trøbbel med politiet p.g.a. små skilt utlevert far biltilsynet????

Jeg ble her om dagen stoppet i teknisk kontroll av politiet, og fikk besked om at mitt GODKJENTE lille skilt foran ikke er lovlig. Jeg fikk tidlig min miata godkjent med lite skilt foran og bak, og dette er bemerket i vognkortet med "LS/LH" (lite smalt/lite høyt). Jeg fikk likevel beskjed av politiet om at dette var en feil gjort av trafikkstasjonen, fikk mangel-lapp for å kjøre med lite skilt foran, og 14 dager til å utbedre "feilen".

Da jeg var innom biltilsynet i Kristiansand for å få ordnet opp i det jeg trodde var en misforståelse, ble jeg ganske overrasket. Det hadde blitt gjort så mange feil med tildeling av små skilter, at alle med små skilt foran fikk nå mangellapp for at de skulle komme inn til trafikkstasjonene for ny vurdering. Jeg må derfor nå bestille time for ny vurdering, og med tanke på tidligere diskusjoner om temaet "lite skilt foran", ser jeg det som høyst sannsynlig at opprinnelig vurdering vil bli tilbaketrukket, og jeg ender opp med stort skilt foran igjen.

Jeg har nå søkt litt rund på diverse forum, og oppsummerer gjeldene regelver som følger:

Lite skilt bak:

1) Du kan få lite skilt bak dersom FABRIKANTENS avsatte plass ikke er stor nok til vanlig skilt.

Her nytter det altså ikke å ettermontere annen styling osv. for å krympe plassen.

2) Alle biler som typegodkjennes i Norge SKAL ha plass til stort skilt. Det vil derfor i teorien (noen klarer alltid å lure det til) ikke være mulig å få lite skilt bak på en bil som er typegodkjent i Norge, selv om den er bruktimportert.

Eksempel 1: Jeg har en amerikansk utgave av MX-5'en, som blir solgt under navnet "miata" i USA, og denne har noen mindre avvik fra den europeiske MX-5'en, og er derfor ikke typegodkjent i Norge. Lite skilt bak er derfor ikke noe problem, da plassen er for liten... Tilsvarende vil gjelder for noen MR2 med turbo fra USA, en del amerikanere +++.

Eksempel 2: Jeg har en amerikaner som er solgt ny i norge, men plassen er for liten til vanlig skilt. Jeg får IKKE lite skilt, da bilen er typegodkjent, og pr defenisjon har plass til vanlig skilt. Hvis dette ikke er fysik mulig, har leverandøren ikke levert med "ombyggingsdetaljer" som ble benyttet da bilen ble typegodkjent...

Eksempel 3: Ved import av biltype som allerede er typegodkjent, vil det IKKE bli aktuelt med lite skilt bak. Som eksempel 2, men du må selv stå for "ombygging" så det blir plass til vanlig skilt. (Her vil det nok være mye ulik praksis)

Lite skilt foran:

1) Det er fra 31.mai 2005 HELT SLUTT på å tildele små skilter foran.

2) De som har fått lite skilt før 31.mai 2005 kan fortsette å benytte dette for "bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" (sitat fra forskriften).

Det betyr at det er mange som har "lurt til seg" lite skilt på estetisk grunnlag (av typen "det ser jo ikke ut med det store skiltet", eller "jeg har ikke plass i den nye stylingen min") eller funksjonelt grunnlag (av typen "jeg får ikke nok kjøling med det store skiltet i grillen") må levere tilbake.

3) Biler som er typegodkjent i Norge har pr defininsjon plass til vanlig skilt, uansett hvor ille det måtte se ut (ref. alfa-romeo).

En interrestant ting som er verdt å merke seg for de der ute som har fått lite skilt foran, er at det spiller ingen rolle om det er plass til vanlig skilt ANNEN plass. Det skal KUN vurderes om bilen's AVSATTE plass fra fabrikken er stor nok!

Eksempel 1: Jeg har en importert diger amerikansk pick-up (som ikke er typegodkjent i Norge) med innfelt plass foran til skiltet, og fikk derfor lite skilt i 2002. Her er den avsatte plassen fra produsenten for liten, og jeg skal kunne beholde mitt lille skilt, selv om det er god plass andre steder...

Eksempel 2: Jeg har en bil kjøpt ny i Norge, altså typegodkjent, eller en importert bil lik en som er typegodkjent i Norge, men fikk med en eller annen lur forklaring overbevist BT om at jeg måtte ha lite skilt foran. SORRY, men jeg må levere tilbake

Eksempel 3: Jeg har en bil i amerikansk utgave som ikke er typegodkjent i Norge (f.eks. miata, turbo-MR2) hvor det IKKE ER AVSATT plass til skilt foran. SORRY, men her kan det ikke si at den avsatte plassen er for liten, da det ikke er avsatt noe plass, og vanlig skilt kan montere "hvor som helst" foran... Utfordringen blir å overbevise BT om at det ER en avsatt plass og at den ER FOR LITEN, og på den måten beholde det lille skiltet. (Har noen en amerikansk/japansk skiltmonteringsbrankett med forsenking?)

Jeg er fortsatt i tvil om BT faktiskt har anledning til å omgjøre en godkjenning på bakgrunn av en forskrift med tilbakevirkende kraft... Men det er nå uansett det de gjør, og alle med lite skilt foran blir derfor nå sendt til BT for ny vurdering som må gjøres etter noe strengere retningslinjer og mindre skjønn fra det enkelt BT...

#135034  av Blueman

Status? Har du lite skilt foran ? :)

#135040  av FireWalk

For å konkludere kan man vel si at det pr i dag er så godt som UMULIG å få noe lite skilt fremem på en MR2. Og om man har lite skilt fra før så lever man på lånt tid... Det er bare et tidsspørsmål før man treffer på en sur onkel som bestemmer seg for å ta deg pga det lite skiltet.. og da er det bare å finne frem det store stygge plakat-skiltet som dekker hele fronten igjen.

Hurra for norge! ja vi elsker dette landet osv.. :P