TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Att: noen med smÃ¥ skilt pÃ¥ sw20??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #132975  av MR2turbo

Hei,

Etter 3 år med små skilt på mr2'en (fremme og bak) har en "god kompis" i sandnes politiet begynnt å lage trøbbel for meg.
Jeg har små skilt foran og bak, som er utlevert av biltilsynet, men det er kun det fremme som står skrevet i vognkortet. Først tok han bilde av skiltet mitt fremme og sendte biltilsynet med spørsmål om å få det byttet ut til stort, neste ganghan stoppa meg (med blålys og det hele) forteller han at han ikke kom noen vei med bildet og mailen, og velger å gi meg pålegg om visning av bilen hos biltilsynet p.g.a. de små skiltene.

Så nå er sjefen på teknisk i stvg. på gang med å se om jeg kan fortsette å ha små- eller om jeg må skifte til store skilt igjen... :roll:

Noen andre som har trøbbel med politiet p.g.a. små skilt utlevert far biltilsynet????

#132978  av sexten

Ikke svar på spørsmålet ditt, men hva med å stikke innom politikammeret og legge inn en klage på denne politimannen for persontrakassering? Han er jo tydeligvis ute etter å "ta" deg.

For å svare på spørsmålet ditt, trodde det ikke var lov med lite skilt både fremme og bak jeg?
Har du forresten et bilde av skiltene fremme og bak?
Denne situasjonen kommer sikkert til å bli aktuell for meg også i nærmeste fremtid, da jeg har skiftet fangere... (tilpasset amerikanske skilt)

#132982  av PÃ¥l

Jeg har små skilt foran, aldri hatt noe som helst problem med myndighetene eller onkel pga det. Virker som om han nesten er ute etter deg, du har jo sagt at du har truffet på samme mannen mange ganger... Veldig kjipt.... Hvis de trenger bevis på at andre har skilt foran lovlig, stiller jeg opp som "bevis" altså. Bare tull at den betjenten blinker deg ut :? Oppfordrer andre med små skilt til å stille opp også, hvis det trengs!

#132989  av MR2turbo

sexten skrev:Ikke svar på spørsmålet ditt, men hva med å stikke innom politikammeret og legge inn en klage på denne politimannen for persontrakassering? Han er jo tydeligvis ute etter å "ta" deg.
Har prata med sjefen hans, og han har tatt det opp, det som kom ut av det var at han lovet å la meg være i fred når det var blitt en avgjørelse på skiltene...

se forøvrig denne posten fra tidligere (er samme politimann):
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=8884

sexten skrev:For å svare på spørsmålet ditt, trodde det ikke var lov med lite skilt både fremme og bak jeg?
Har du forresten et bilde av skiltene fremme og bak?
Denne situasjonen kommer sikkert til å bli aktuell for meg også i nærmeste fremtid, da jeg har skiftet fangere... (tilpasset amerikanske skilt)
Er lov med lite fremme og bak, men det er hovedsakelig det fremme politiet ikke liker, det er det jeg har fått i vognkortet.

bilder er her: (takk til kjelliken for bildene ;) )

Bilde
Bilde

Pål, godt å høre at andre ikke har problemer, det forsterker teorien min. Vil gjerne høre fra flere og, ikke bare de med mr2...
vil gjerne skaffe en liste med regnummer om det blir nødvendig, men det kan være at det er lurt å la være sånn at ikke dere og får trøbbel...
Kan høer litt med biltilsynet o det i tilffelle... :)

#132998  av jan-erik

Bra han politimannen bare er interessert i skiltene dine, og ikke alt annet på bilen da.... :wink: Selv om det er en liten trøst kanskje. Men skikkelig personforfølgelse dette da.

Jeg har lite skilt foran på min og stort høyt bak, og fikk kvittering på mottak av skilt bytte. Står ikke noe i vognkortet. Fikk beskjed på trafikkstasjonen på Hønefoss at man bare kunne få ett lite skilt, så kunne jeg velge om jeg ville ha det foran eller bak. Jeg har jo samme plassen bak som din, så hadde du vist bilen i Hønefoss så måtte du ha hatt stort høyt skilt bak. Men igjen så kan jeg ikke finne noen skriftlig dokumentasjon for denne påstanden, og det er også subjektive vurderinger ute og går.

Her er en link til kjøretøyforskriften som omhandler skilt. Ble ikke så veldig klok på den, men les og tolk som du vil.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#39-9

Lykke til!!!

#133003  av MR2turbo

Jan-Erik, hehe er enig med deg... gla for at han politien kun henger seg opp i det..
Men nå må jeg sikkert inn å vise den på biltilsynet da...

Siden min bil er levert som en USA utgave der de kun har små skilt mener jeg at det skal kunne gå å fortsatt beholde de jeg har, men men ...

#133004  av Larsen

morsomt med biltilsynet. Det virker som de har vært sitt sett med regler de følger. rene anarkismen spørre meg...

#133006  av MR2turbo

tingen er vel at det er rom for synsing fra deres side, men de fleste vil ikke bruke det og opptrår firkantet som fan... for å sikre seg at de hvertfall ikke har gjort noe de kan klandres for i ettertid...

#133011  av Ace

Jeg har vært borti samme problemet desverre da jeg skulle ha bilen til sjekk på biltilsynet etter å ha innlevert skiltene over lengre tid. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne beholde det lille skiltet pga skiltplasseringen... så nå kjører jeg rundt med følgende skilt :

Bilde

Har dog aldri blitt stoppet med denne skiltplasseringen verken med lite eller stort skilt, det var noe som oppstod når jeg hadde bilen inne på biltilsynet..... Orket da heller ikke borre/ordne med ny skiltplassering så brukte det gamle skiltet jeg hadde liggende på samme sted.

Kan konstatere det Jan-Erik her skriver at det kun kan puttes 1 stk lite skilt på bilen. (Fikk i hvert fall jeg beskjed om ved mitt biltilsyn)

alt i alt , aldri hatt problemer i forhold til politet , men biltilsynet JA!

#133020  av Th4 Ghost

Spørsmålet er vell bare -hvorfor- det kun er lov å ha et lite skilt?!
Sist redigert av Th4 Ghost den 22 sep 2005 11:58, redigert 1 gang totalt.

#133021  av chris

Th4 Ghost skrev:Spørsmålet er vell bare -hvorfor- det kun er lov å ha et lite kilt?!
I de aller fleste tilfeller får man ingen små skilt i det hele tatt... utenom på store amerikanske pickuper som har plass til skilt på størrelse med H&M plakatene.. DE får små skilt uten å spørre de.. logisk?
Sist redigert av chris den 22 sep 2005 11:55, redigert 1 gang totalt.

#133023  av MR2turbo

hmmm det var som fan... at du og har hatt trøbbel...
løsningen din vil bare skaffe meg mere trøbbel da han samme kommer til å stoppe meg hver gang og kicke på at ikke skiltet står 90grader på bakken...
Det er ett krav det og... det er sånn at de skal ha noe å treffe på med laseren... :roll:

hvis stort skilt fremme blir løsningen min tror jeg at jeg kommer til å feste det liggende under fangern fremme med tallene ned mot bakken...

evt feste det i bagasjerommet fremme...

#133028  av Th4 Ghost

logisk ja? såklart. de bilene er jo som regel ikke "brae nok" til å kjøre fort med likevel de. det ligger jo i kortene at alle som har sportsbiler kjører så fort at de må ha store skilt sånn at onkel politi kan treffe med lasern..

Edit: § 39-10. Type kjennemerke etter kjøretøygruppe:

Bil kan benytte lite kjennemerke bak, dersom det fra fabrikanten ikke er avsatt plass nok til stort kjennemerke.

Bestemmelsen i tredje ledd trer i kraft 31. mai 2005.

For lite kjennemerke tildelt før 31. mai 2005 gjelder følgende forutsatt at dette er anmerket i vognkortet; bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette, kan bruke lite kjennemerke, smalt eller høyt. Dersom slik bil originalt har plass til stort kjennemerke foran eller bak der fabrikanten har avsatt plass til dette, skal slikt kjennemerke brukes der.
---

hvordan i all verden kan en svær pickup ha for lite plass til et skilt?!

#133030  av Larsen

vel på F-150 lightning på jobben var det ihvertfall ikke plass til noe stort skilt. Det er laget egen fordypning i karroseriet til skiltet.

#133039  av jumbo

sexten skrev:For å svare på spørsmålet ditt, trodde det ikke var lov med lite skilt både fremme og bak jeg?
Det er helt opp til hver enkelt trafikkstasjon å utstede, noe Markus i sitt tilfelle har fått. Det skal i utgangspunktet være behovsprøvet, men dette er biltilsynets vurdering, ikke opp til politi i det hele tatt.