TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hjelp! løsne bolten til drivhjulet veiva?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #132123  av Larsen

Noen her som har fjernet drivhjulet (som driver vannpumpa og dynamo) på veivakselen på mk1en? Sliter med å få den løs på og har verken lyst eller penger til å kjøpe toyota sst! Leste et sted på internett at ved å låse bolten med latmansarm el noe og dra den på starteren kunne fungere? Vet ikke om jeg tør risikere å brekke veiva!

Noen som erfaringer fra det samme?
Sist redigert av Larsen den 19 sep 2005 14:15, redigert 3 ganger totalt.

#132149  av Ivar

Jeg stemmer for tvangsskalering av avataren din.

#132174  av Johnny_Bravo

Hvordan klarer han å få så stor avatar egentlig? er den ikke begrenset til 128x128 pixsler?

Alt for stor er den i hvert fall. men celica turbo fikser vel dette :)

Beklager veldig off topic men slikt gjør at alle tråder du svarer i ser dårlige ut.

#132175  av hovik

Johnny_Bravo skrev:Hvordan klarer han å få så stor avatar egentlig? er den ikke begrenset til 128x128 pixsler?
Bruk avatar fra URL, da vil ikke programmet få sjekket om den bla. endres. btw, er litt bastard å gjøre det.

#132215  av Larsen

fiksa nå! Men noen som har slitt med det samme? sliter som f.. med å få av det j.. hjulet

#132265  av jsle

Metoden er egentlig å kile den fast med en latmansarm og vri på tenninga, å det er vel svært liten fare for å brekke veiva...
Men vis du ikke vil det så er muligheten å sveise en liten gaffel som passer til de to hulla med gjenger som er på reimhjulet. Skru den fast på reimhjulet og kile den fast mot noe. Sett så ei pipe å en lang forlenger eller 2 så du får den utenfor skjermen, mulig du må slippe ned motoren får å få til det. (husker ikke helt) Sett så på en solid latmanns arm og dra på et rør på 1,5 meter.... så er det bare å dra noe jævlig. Jeg måtte ha en kar til å holde i forlengeren så det ikke vride seg. Men prøv med en solid mutter trekker først, har hørt noen som fikk opp med det å.
Jeg har gjort dette på en mk2 da...

#132280  av Larsen

Takker. Tror det blir trikset med starteren først ettersom jeg ikke har noe luftverktøy hjemme.

#134226  av Larsen

Fikk den endelig løs.
For å dele litt erfaring så tenkte jeg skulle skrive litt hva jeg gjorde for å få løs skruen.

Jekk opp bilen slik at høyre bakhjul står støt . Fjern hjulet og sett en latmansarm på bolten og sett den imot festet til hjulopphenget. Ladd opp batteriet på bilen og dra den av på startern. Deretter bruk en skru trekker til å vippe av hjulet. Kan også bruke en hammer til å slå litt forsiktig på den, men ikke hardt. En annen her på forumet har greid å ødelegge hjulet i et forsøk på å få den av...