TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mye trykk kan du ta ut av ct20b turboen??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#131894  av AeZ_

Master skrev:ca 20 psi sier dem over dammen hvertfall.
edit: ..
20 psi er i bar? ca 1,35 eller no?

Hvor mye bar ligger dere andre på som har ct26 forresten?
Skal de som er oppgradert tåle mer enn de som ikke er det?

#131927  av CelicaTurbo

Det er 1.4 bar men det vil jeg si er virkelig på grensen.. de fleste briter ser ut til å synes at 1.3 er en bedre grense å forholde seg til, men det er alltid variasjoner: jeg tipper det er noen som kan kjøre 1.4 på ct20b til daglig i flere år uten problemer, mens andre vraker turboen første gang de prøver ;) De fleste med orginal ct26 ligger rundt 1.2 som maks men det er hovedsaklig pga at turboen ikke klarer å lade så mye på toppen av turtallet uansett, og ikke pga at den har noe spesiellt problem med å produsere mer (på mellomturtall i det minste). Oppgraderte ct26 er som regel bygget for å tåle ganske mye trykk og 1.5-1.6 er fint mulig, kanskje mer også for hva jeg vet.. jeg mener 2fastgt4 har kjørt med 1.6 som maks på sin? Forøvrig, skal du kjøre så mye trykk som omtalt her så bør motoren være bygget og du bør bytte til annen motorstyring og bensintilførsel ;)

#131987  av 2fastgt4

hei.

siden jeg ikke vet hva en blitz sbc-id er så ta denne info med en klype salt.

godt ut ifra at du ikke har gjort så mye internt i motor og ikke har gjort noe serlig for å kontrolere luft,tennin og bensin vil jeg tro at en "orginal" ct20b vil være mere moro for deg kontra din oppgraderte ct26.

Begrunnelsen til det er som de andre sier her at en ct20b har mye mindre lag kontra en orginal ct 26.Samtidig er også ct20b friskere oppover.

Dette vil gjøre at bilen din virker friskere/sprekere hele veien.
Den ct26 turboen du har vil spole opp tregere enn en orginal ct26 men gi større/mere krefter mot mot høyere turtal.
Problemet er at når du ikke korigerer dette med riktige verdier kan det bli litt slapt på lave turtal under 3500omdr.

det beste du kan gjøre er selvfølgelig å tilpasse "alt" til den turboen du har,ct26.
Da blir det vei i vellinga da :twisted:

så kommer jeg med noen (konkrete??)påstander :

min st3 ct26 har 51mmtrim
orginal eksos del.
fabrikkopplyst til 370hk på 1,5bar(hvis alt er lagt til rette for det)

din ct26 har:
54mmtrim(har bare lest om det på ct 26 til supra)
12 degree clipp

etter alt jeg har lest er det 12 degree clipp noe dem gjør på bladene/vingene på eksos siden får å få en bedre flow spesielt mot høyere turtall.Korekt meg hvis jeg tar feil.

dette vil si at din turbo har en god teoretisk mulighet til å gi flere krefter
på høyere turtall en min,men også at den muligens kan bli noe tregere/svakere på lavere turtall.

hva du går for blir opp til deg. :D

#132045  av CelicaTurbo

klipping av turbinen er noe de ofte gjør i USA for å minke turbinens mottrykk ved høyt turtall, dvs for å gjøre turboen mer effektiv på høyt turtall.. ct20b er mer åpen orginalt pga at den har en mindre turbin, men pga at turbin og aksling er av lett keramisk materiale vil ct20b fremdeles spinne opp vesentlig tidligere enn en ct26. En ct26 med klippet turbin vil derimot få betraktelig økt turbolag, og 12 graders klipp er ganske mye. Klipping var meget populært blandt forumbrukerne på mr2oc.com (amerikansk forum) de senere årene men jeg ser at forumets guruer det siste året har begynt å fraråde noen form for klipping av turbinen, jeg husker ikke helt hvorfor men jeg tror det er pga at den økte effekten er mager og rettferdiggjør ikke den økte turbolagen.. om noen andre her på forumet har noen formeninger om det der så kom gjerne med synspunkter for det er mange måneder siden sist gang jeg følgte regelmessig med på det forumet ;)

#132094  av FireWalk

Jeg har også lest mye om oppgraderte CT26 VS CT20b på mr2oc forumet.. Det de som regel kommer til enighet om er at eksos siden på CT26 turboene er så restriktiv at det setter begrensninger for hvor mye effekt man kan hente ut av de turboene. Selv om man oppgraderer turbinene på luft siden så vil ikke eksos siden henge med, og man får en begrensning for hvor mange bar den klarer å levere. Selv om den kan levere mer effekt ved mindre trykk ved oppgradert turbin vil den ikke kunne levere betydelig høyere ladetrykk..

CT20b turboen har vesentlig høyere potensiale iogmed at den har en mye større eksos del. Her er det ikke like insnevret og en oppgradert CT20b vil nok kunne holde til ganske mange HK vil jeg tro.

Jeg har jo selv en oppgradert CT20b, den spinner seg veldig fort opp. Den klarte jo 1,8 bar uten problemer. hadde jeg ikke sluppet gassen hadde den sikkert ladet enda mer..

Og jeg har også lagt merke til det som celicaturbo sier. Vi har noen undersjøiske tunneler her i Ålesund. Når man begynner på oppstigningen så er det ca 40-45 graders stigning.. altså ganske bratt.. Om jeg ligger i 5. gir i 80 og gir full gass, så begynner turboen og lade selv om jeg liger under 3000 omdreininger.. det tar noen sekunder til den kommer til rundt 3000 omdreininger, og etter det fyker turtallet været på 0,nix... :)

Om du allerede har en CT20b liggende så kan du jo kanskje få den oppgradert, slik at du har en ganske kraftig turbo til neste sessong? :)

Du har jo allerede en turbo på bilen som du kan bruke i mellomtiden.. og siden det er en oppgradert ct26 så får du sikkert noen tusingerfor den om du selger den. Da vil du jo nesten kunne finansiere oppgraderingen av ct20b turboen med salget av ct26 turboen :-)

#132097  av Christian

Vet du faktisk at turbo'en din er oppgradert? 1,8kg på en ct20b er uansett brutalt mye :shock: Stian som kjøpte min første turbomotor var oppe i det noen få ganger pga en defekt boostcontroller og han ødela turboen totalt. Ikke å anbefale!

Og om du finner en tunnel ett eller annet sted i verden med 40-45% stigning er du god, de er i alle fall ikke her i norge. :lol:

#132104  av FireWalk

Christian skrev:Vet du faktisk at turbo'en din er oppgradert? 1,8kg på en ct20b er uansett brutalt mye :shock:
Ja den er oppgradert.. Turboen er ikke gått mange milene siden den ble oppgradert. Og ja, det er mye! alt for mye.. var jo et uhell i det tilfellet, og det skjedde bare en gang. Hadde jo aldri trodd den skulle klare å puste så mye.... Men tror ikke en CT26 hadde klart i nærheten av så mye pga eksos siden..

Vanskelig å si hvor bratt den stigningen er, men den er faktisk meget bratt :) 40-45%var vel kanskje å ta i litt :lol: .. men poenget er at den er jævlig bratt ;) må huske på at her går det mer eller mindre rett ned til flere hundre meter under havflaten.. og så rett opp igjen.. som i en "V" Det er faktisk slik at det er vanskelig å stå oppreist der.. :-) Skal du akselrere med en MR2 GTI så må du ned i 3. giret... 4. giret klarer å holde en jevn fart på rundt 80.. i 5. gir mister du fart..

Delvis derfor jeg hater å ta bussen igjennom de tunnelene og, det tar så uhorvelig lang tid.. bussen må ofte ned i 2 giret for å komme seg opp, og den snegler seg oppover i 15-20 km/t... bra der er forbikjøringsfelt :-)

#132105  av Larsen

Turboen til en lastebil hadde vært tingen! :D Kjørte opp en bakke i England en gang. Den var på 45 grader. Tror ikke du finner mange veiene i Norge som er over 30 en gang jeg da.

#132107  av FireWalk

når man kjører bratte bakker er det kjekt med dreiemoment gitt :-)

#132314  av CelicaTurbo

Christian skrev:Vet du faktisk at turbo'en din er oppgradert? 1,8kg på en ct20b er uansett brutalt mye :shock: Stian som kjøpte min første turbomotor var oppe i det noen få ganger pga en defekt boostcontroller og han ødela turboen totalt. Ikke å anbefale!

Og om du finner en tunnel ett eller annet sted i verden med 40-45% stigning er du god, de er i alle fall ikke her i norge. :lol:
slik jeg har forstått det på st205-gutta på det britiske http://www.gt4oc.net forumet så blir den skjøre akslingen i ct20b byttet ut i en tykkere aksling i stål når ct20b blir oppgradert. Jeg tror turbinhjulet som regel blir beholdt standard siden dette skal være ganske godt og effektivt, men det er jo mulig dette også byttes ut med stål på noen turboer? Uansett skal en oppgradert ct20b fint tåle ganske høyt trykk, men 1.8 er kanskje en smule drøyt :D

#132425  av AeZ_

Hvilke steder er det egentlig som oppgraderer turboer??
Noen i Østfold?
Er det ikke også sånn at oppgraderte turboer ryker mye fortere`?'
Slike skjønte jeg det i hvertfall på han karen i California som jeg kjøpte bilen av, han kjøpte Ct20 turboen fordi han ikke hadde trua på at oppgraderte turboer holdt lenge, han mente de pleide å ryke vesentlig mye fortere..

Bare et annet spm i samme slengen:
Han sa også at jeg ikke måtte finne på å sette på en annen dump enn den som stod på bilen fordi at no trykk osv kan bli feil til turbo.
Er dette pga av at 93 modellen har luftmengdemåler el lign`?
Sist redigert av AeZ_ den 20 sep 2005 11:46, redigert 1 gang totalt.

#132426  av chris

Ganske stor forskjell på grader stigning og prosent stigning da ;)

De bratteste bakkene på hovedveinettet i norge er stort sett i undersjøiske tunneller, og er vanligvis 10%, kanskje 11%. Men det er ikke akkurat det samme som 10-11 grader ;)