TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kjøpe brukt motor i utlandet - toll?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #1246  av arild
 
Hvordan er det med å kjøpe motorer i utlandet?
Betaler jeg bare mums eller?
Kan jeg si at den er til å ta deler fra bare?

 #1247  av CelicaTurbo
 
Jeg kontaktet tollvesenet om dette engang i fjor: Det er moms på kjøpesum+frakt men ellers er det ingen avgifter (ikke før du monterer den i bilen ihvertfall, da er det effektavgift på økt effekt med noe årsfradrag og noe slikt).

 #1249  av erling
 
http://www.toll.no/kunde_info/brosjyrer ... dring.html Her står alle satsene som gjelder økning av effekt, slagvolum og vekt.

Det eg er litt usikker på er om f.eks denne satsen her:

-kr 126,23 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten-

om den gjelder fra 0 KW, eller om den gjelder fra antall KW som er før endringen. Altså hvis den gjelder fra 0 KW ble det betalt av de satsene da bilen ble importert, og opptil 115 KW, som er gjeldende. Ny sats i KW-intervallet (66,90), ny igjen (91,130), og fra 131 KW hele 1558,72 kr pr KW. Hvis denne utregningen stemmer, blir regnstykket ved N/A til turbokonvertering slik:
Effektøkning (KW): 150 - 115=35
Enhetspris i intervallet (90,130) er 921,10 - 15 av mine KW er i det intervallet: 15x921,10= 13816,50,-
De siste 20 KW havner da i siste intervallet, 1558,72 pr. KW: 20x1558,72=31174,4,-
Summèrer: 13816,50+31174,4=44990,90,-
Trekker fra bruksfradraget (Antall år siden førstegangsreg. i Norge), min er importert i 2000, 2 år siden og derav 20%: 44990,90x0,80=35992.72,- (Uff dyrt!)

Eller hvis satsene gjelder økningen med eksisterende antall KW (115) som nullpunkt, med 35 KW i økning kommer alt i den snilleste satsen med 126,23,- pr KW: 35x126,23=4418,05x0.8=3534,44 Denne går de jo an å leve med. Men det er vel den dyreste, sender en mail til tollerne og hører hva de sier.

 #1250  av CelicaTurbo
 
hm, tror ikke jeg kom frem til slike ekstreme summer når jeg regnet ut dette men så var avgiftene også litt annerledes da.. det lureste er nok at du kontakter tollvesenet ja for 36.000 for 44hk ekstra er alt for dumt :?

 #1251  av erling
 
Skal være 30% i bruksfradrag på 2 år ser eg nå, leste feil av satsen. Blir da 31493,63 på første stykket og 3092,635 i andre (viktig med alle desimalene forresten :D ) Har sendt mail til dem, håper de svarer fort.

 #1254  av CelicaTurbo
 
Jeg kan ihvertfall garantert si at det er det er den høye summen du skal betale (altså at du fortsetter tellingen på kw fra 115), men det jeg lurer på er om det ikke er slik at du regner først hva disse ekstra avgiftene hadde kostet ved import når bilen ble importert, bare med dagens avgiftssatser istedenfor de satsene som ble betalt da (inkludert bruksfradraget på bilens alder), og deretter tar du 30% på den summen igjen.

altså på en 10 år gammel bil (første gang reg utland før august '92):

44.990,- * 0.33 (67% bruksfradrag)
= 14.846,- som du hadde betalt ekstra for bil med 150kw den gang men med dagens satser.

og deretter bruksfradrag for statusendring på 30%

14.846,- * 0.7
----------------
= 10.392,- i avgifter..
=====

men.. spørsmålet er om du skal regne 10 år fra nå, eller om du skal regne 8 år fra den gangen bilen ble importert? Men, du får nok svar innen rimelig tid ja :)

 #1278  av erling
 
Fikk tlf fra tollvesenet idag, kostet 33000 i avgifter å konvertere til 204 hk turbo. Eneste bruksfradraget man får er altså antall å siden 1. gangs registrert i norge. Det finnes ikke det snev av fornuft i det latterlige fradraget der, hvis man importerer en orginal med 204 hk, får man fradrag for antall år siden bilen var ny. Hvis man trimmer den dagen etter man har fortollet den, får man ikke fradrag, og må betale en avsindig sum. Veldig morsomt nå siden jeg har fått tilbud om en komplett 96 MR2 gts bakende, km 65000 245hk til 18000,-

Kan ikke lure seg unna heller, det er så altfor lett å se forskjell på turbo og na. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

 #1281  av CelicaTurbo
 
dæven, da ble det dyrt ja :?

 #1302  av arild
 
Jeg har ogsaa faadt dette tilbudet av vaar venn i danmark, mr.egon! :) En jeg snakket med som satte turbokit i sin mx5, fikk den godkjent paa biltilsynet uten aa betale noe avgifter.. de kikka i motorrommet og sa "ok!" .. Blir vel aa importere en orginal turbo-bil da .. :)

 #1308  av Christian
 
Erling : Hvor fikk du det tilbudet?
18000 høres heftig billig ut.
MÃ¥ vist ta meg en ny runde med avgiftsberegninger jeg og... :(

 #1309  av erling
 
Christian skrev:Erling : Hvor fikk du det tilbudet?
18000 høres heftig billig ut.
MÃ¥ vist ta meg en ny runde med avgiftsberegninger jeg og... :(
Det er dette danske firmaet som har tilbudet: Gadbjerg Motorimport

"MR2Pål" har vært nede å kikka på motoren:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=209