TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• NoS Octane Booster

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#130392  av FireWalk

kake skrev: Kan nok muligens justere den frem litt til, men jeg holder meg på 12,5. Tar ikke sjansen på tenningsbank altså og GTi'ene har ikke bankesensor.
gjelder ikke det bare 90 og 91 da? inbiller meg at 92+ har bankesensor? eller var det 93?

#130393  av kake

FireWalk skrev:
kake skrev: Kan nok muligens justere den frem litt til, men jeg holder meg på 12,5. Tar ikke sjansen på tenningsbank altså og GTi'ene har ikke bankesensor.
gjelder ikke det bare 90 og 91 da? inbiller meg at 92+ har bankesensor? eller var det 93?
175 hestern har det. SÃ¥ det er vel '94+

#130394  av Master

Greit, jeg kjøper det at dette vidundermiddelet kanskje renser dyser osv slik at bensintilførselen blir mer korrekt og dermed effekt opp mot originalt nivå fra fabrikk. MEN at øking av oktantallet på en standard sugemotor uten bankesensor øker effekten tror jeg heller lite på...

Oktantallet definerer bare bensinens motstand mot selvantennelse.

Tror vanlig dyserens har samme virkninga
Sist redigert av Master den 09 sep 2005 21:20, redigert 3 ganger totalt.

#130395  av FireWalk

kake skrev:
FireWalk skrev:
175 hestern har det. SÃ¥ det er vel '94+
ah.. ok.. visste jeg hadde hørt et eller annet om at noen GTIer hadde banke sensor.. :-)

#130397  av kake

Master skrev:Greit jeg kjøper det at dette vidundermiddelet kanskje renser dyser osv slik at bensintilførselen blir mer korrekt og dermed effekt opp mot originalt nivå fra fabrikk.
Det stemmer nok, og iallefall på original tenning.
Master skrev: MEN at øking av oktantallet på en standard sugemotor uten bankesensor øker effekten tror jeg heller lite på...
Om motoren har bankesensor har vel ingenting med saken å gjøre :) Den trekker jo bare tenninga tilbake om den oppdager tenningsbank.
Master skrev: Oktantallet definerer bare bensinens motstand mot selvantennelse.
Jepp, og med høyere oktantall kan man kjøre mer aggresiv tenning og f.eks ha høyere kompresjon.
Master skrev: Tror vanlig dyserens har samme virkninga
Kanskje på en original motor. Som sagt, jeg har prøvd STP sin oktan-booster, den inneholder dyserens også. 0 forskjell i ytelse :)

#130398  av Master

Tenningsbank forhindrer ytelse. Bankesensoren på en turbomotor vil ligge å lytte etter bank for å kjøre optimal tenning (når tenningsbank oppstår)

Og du kan ikke avansere tenninga i all evighet heller siden ecu av og til er avhengi av å retardere tenninga tilstrekkelig for å oppnå korrekt tenning og optimal ytelse.

Jeg er sikker på at i andre land (f.eks usa) så kjører noen av de som har 3s-ge med litt avansert tenning (som du) rundt med 91 oktan istedet for 88 oktan for å "være-sikker". Gardere seg mot tenningsbank. Poenget mitt er at jeg tror ikke du vil få tenningsbank om du fyller 95 oktan istedet for 98 med mindre du avanserer betraktelig!
Sist redigert av Master den 09 sep 2005 21:32, redigert 1 gang totalt.

#130399  av kake

Master skrev:Tenningsbank forhindrer ytelse.
Og tar livet av motoren etter hvert :P Har 0 tenningsbank på 12.5 grader jeg.
Master skrev: Bankesensoren på en turbomotor vil ligge å lytte etter bank for å kjøre optimal tenning (når tenningsbank oppstår)
Trodde bankesensoren i 3SGTE bare retarderte tenninga hvis den oppdaget bank jeg, og så justerte igjen utifra grunninnstillingen.
Master skrev: Og du kan ikke avansere tenninga i all evighet heller siden ecu av og til er avhengi av å retardere tenninga tilstrekkelig for å oppnå korrekt tenning og optimal ytelse.
AndreasH her på forumet kjører vel 13 grader på sin '94 3SGE så vidt jeg husker, men han har bankesensor og.

#130400  av Master

kake skrev:Trodde bankesensoren i 3SGTE bare retarderte tenninga hvis den oppdaget bank jeg, og så justerte igjen utifra grunninnstillingen.
Det er det jeg sier.. :) når tenningsbank oppstår retarderer ecu tenninga til bankinga slutter, avanserer til den starter, retarderer til den slutter osv. Dermed optimal tenning uten skadelig tenningsbank. Blir det kraftig tenningsbank ryker bankesensoren og ecu går i safe-mode. Men det er en helt annen sak :)

#130401  av kake

Master skrev: Jeg er sikker på at i andre land (f.eks usa) så kjører noen av de som har 3s-ge med litt avansert tenning (som du) rundt med 91 oktan istedet for 88 oktan for å "være-sikker". Gardere seg mot tenningsbank. Poenget mitt er at jeg tror ikke du vil få tenningsbank om du fyller 95 oktan istedet for 98 med mindre du avanserer betraktelig!
Originalt så kan vel 3SGE gå på 92 oktan uten problemer. Det er mye å hente ved bare å justere tenninga litt og fylle høyere oktan på den motoren. Og i Usa har de 5SFE i GTi'en. Tar aldri i livet sjansen på og fylle 95 oktan nå nei :)

#130402  av Master

Blir jeg uthengt hvis jeg nevner ordet "placebo" her? :roll: Neida, jeg er forsåvidt enig med deg i det du sier. Det er alltid best å være på den sikre siden. Bare presiserer at høyere oktantall i seg selv ikke øker ytelse på en original motor. (og etter min mening ikke ved øking fra 95-98okt) å en sugemotor med 2-3 grader avansering). Men, snakker vi om en turbomotor med betraktelig høyere ladetrykk vil høyere oktan gi en livsviktig beskyttelse. samt andre faktorer som oppgradert IC, avkjøling osv osv

#130403  av kake

Master skrev:Blir jeg uthengt hvis jeg nevner ordet "placebo" her? :roll:
Jepp :)
Master skrev: Neida, jeg er forsåvidt enig med deg i det du sier. Det er alltid best å være på den sikre siden. Bare presiserer at høyere oktantall i seg selv ikke øker ytelse på en original motor.
Det har jeg ikke sagt heller :)
Master skrev: (og etter min mening ikke ved øking fra 95-98okt) å en sugemotor med 2-3 grader avansering).
Den lille justeringen der er en vesentlig oppgradering på 3SGE'en det. Den drar langt bedre i mellomregisteret enn med original tenning.
Master skrev: Men, snakker vi om en turbomotor med betraktelig høyere ladetrykk vil høyere oktan gi en livsviktig beskyttelse. samt andre faktorer som oppgradert IC, avkjøling osv osv
Nå er det GTi jeg har da. Kan ikke du ta og prøve den flaska du og da på 3SGTE'n din ? :wink:

#130407  av Master

Helt enig. Jeg har hatt 3s-ge og jeg kjørte ca 3 grader avansering. Det merka jeg godt. Og jeg fyllte 98 som regel. men av og til 95. Og jeg oppdaga ingen problemer med tenningsbank.

Vet du ikke har sagt at oktanøking øker effekt. Bare presiserer det fordi det ligger en allmenn oppfattelse gjennom hele tråden om nettopp dette.

Jeg skal ta dyserens, men orker ikke investere i alle disse produktene som skrytes opp i himmelen.

#130408  av kake

Master skrev: Jeg skal ta dyserens, men orker ikke investere i alle disse produktene som skrytes opp i himmelen.
Pessimist :lol: NoS flaska renser iallefall dyser og forbrenningskammer iflg boksen, så da kan du jo kjøpe den :)
Sist redigert av kake den 09 sep 2005 22:08, redigert 1 gang totalt.

#130409  av egotrip

sw20

Bare lurte på hvor du kjøpte detta "mirakel" stoffet henne jeg :) ?

#130413  av sindrejl

tror det var skrevet thorsov lenger her oppe.