TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ujevnt drag ..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#123783  av CelicaTurbo

trangt som fy men det går når motoren er kald (noe som forsåvidt er litt dumt når tenningen må justeres på varm motor da). Men, tenningspunktet kan fint være årsaken til problemene dine ihvertfall så gjør det snarest og gi tilbakemelding på hvordan det fungerer ;)

#123806  av TheStig

har nå justert til 10 grader og bilen ble kanskje en smule bedre men det er ikke årsaken til problemet. Det drar fortsatt ujevnt under aks men over 4k kommer den..
Forøvrig bruker den 10.9 sekunder fra 70-150 i 3 gir som vel er alt for dårlig? Minnes at GT4CS skrev at han bruke 7..!
jeg har 245/35-17 riktignok men burde ikke utgjøre så mye.. Har lyst til å prøve bankesensor men litt dyr del kun for å teste .... Skulle bodd nedi sør vettu..

Det eneste åpenbare jeg kommer på nå i farten er enten ujevnt turbotrykk av en eller annen grunn (original måler viser jevnt maks) eller at eksoslekkasjen min innvirker. Tror denne kun er på pakning mellom downpipe og midpipe så skulle vel ikke ha så mye å si ......

#123814  av CelicaTurbo

Er nok ikke sannsynlig at det er turbotrykket som er problemet for det høres ikke slik ut, og det er kjedelig å bare bytte sensorer for å prøve det ut. Et annet tips må være å finne frem i BGB og ta sjekkprosedyren på trottlesensoren (TPS), AFM og coil. Du trenger bare et multimeter og noen følerblader på 0.5, 0.6 og 0.7mm om jeg husker rett (for test av TPS). Det kan ihvertfall kanskje gi indikasjoner men selv om sjekken tyder på at sensorene er ok så er det ikke sikkert at de faktisk er det, særlig gjelder det folk som har sjekket coil ok men faktisk funnet ut at det var den som var problemet hele tiden. Du har heller ikke sett noen tegn til olje i tennpluggbrønnen? (fra topplokkspakningen, typisk problem med løse skruer der og oljelekk ned til tennpluggene).

edit: tror heller ikke at eksoslekk etter turbo vil ha så mye å si eller gi deg de symptomene som du har. Hadde det vært manifold kunne det muligens ha vært det.

#123815  av henningl

Er noen på 200-klubben som har hatt slike problemer ved eksoslekasje rundt turbo-manifoiler.

Også noen som har slike problemer om det lekker falskluft en plass. Er problemene mer fremtredende etter at du har motorbremset ned en lengre bakke feks?

#123821  av TheStig

tja, jeg motorbremser 30 meter i 30 km/t hver morgen før jeg svinger ut på hovedveien. Ikke akkurat langt med.. Da er det rett i en motbakke. Er her det merkes best..

Har sjekket etter lekasjer på slanger men finner ingen ...

Uff, får vel etterhvert gå til og sjekke coil osv. Må bare lese litt i den store boken først isåfall

#123825  av ADHD:-)))

Hei! vel for å sjekk omm du har vakum lekasje så kan du jo bare spraie START gass når motoren går på tomgang!! er de lekasjer på noen slanger som de er vakum i siden motoren går på tomgang så merker du de med ein GANG for motoren vil suge inn start gssen å motoren vil rusesegOPP i turtal!!!
Bare ett tips for å enkelt sjekk omm du har motor slange lekasje(slanger til innsug)
HÃ¥per dette kan hjelpe deg!!?

#123856  av GT4 CS

Det kan og være TPS, men den burde ikke være problemet om du ikke har skrudd på den, det sitter gul lakk på skruene, er ikke lakken borte og du ser den ikke er flyttet på kan du mest sannsynelig se bort fra problemet. Men justerte en TPS på en st185 som og hadde problem med draget, hjalp mye på den faktisk, men den satt heller ikke fast da ;)
Ellers som jeg nevnte ville jeg vurdert og bytte bensinfilter og. Min bil ble kvitt en del rusk problemer på det.
Du bør få lokalisert den eksoslekasjen din eksakt, er den før turbo har den større innvirkning en etter. Men eksoslekasje etter turbo har og en del og si, det kan skape ugunstig turbulens i eksostrømmen din som igjen fører til mindre kjørevennlig bil. Se og etter at ingen sensorer er knekt, de som sitter der kjølevann går inn i bilen har en tendens og knekke lett om man har kommet borti, da pøser bilen på med bensin.
Deformert eksosanlegg kan og føre til nøkking.
Var det så at du hadde nytt fordeler lokk,nye tennpluggledninger?? Husker like godt som en gullfisk idag ;)

#123877  av TheStig

hmm, skal sjekke..

Ja alt i tenningen er nytt ja... 2500,-

#123965  av TheStig

WOHA!!

Kom til å tenke på noe seriøst her.. Jeg har jo montert 1 grad kaldere plugger i bilen siden planen var å skru opp trykket rett etterpå. Men så har jeg ikke lykktes i å få tak i turbotrykkmåler så justering har stått på vent..

Stikker ut nå jeg og bytter tilbake til originalplugger så får vi se.. Spennt nå ja

#124081  av GT4 CS

Gjorde det dunderværker?
Du burde ikke ha de problemene du beskriver om ikke ladetetrykket ditt er altfor lavt da :)
Men ja, plugger har mye og si, gikk ikke bilen din som en kule i ca 2 uker med de pluggene da?

#124122  av TheStig

byttet plugger og det ble faktisk litt verre! det er jo bra siden det kan tyde på at det er pluggene som forårsaker det. De jeg satte inn var 3 år gammle så...

Nei bilen gikk ikke som en kule i to uker siden jeg satte inn ik22 plugger som er de man bruker ved økt turbotrykk. Nå som jeg kjører originalt trykk så blir de for kalde....
Sist redigert av TheStig den 12 aug 2005 20:18, redigert 1 gang totalt.

#124690  av TheStig

har lest endel i den store boken. Hvis motor drar ujevnt mens kald kan det være problemer med EGR osv.. Skal ta å måle litt der over helgen så får vi se

#124897  av CelicaTurbo

Jeg har kommet en vei med mitt problem ihvertfall, fikk Amund til å ta med coil fra delebilen hans til Dagali så prøvde jeg den på min bil og det fungerer da mye bedre ihvertfall, men jeg merket på vei og på kjøretur i dag at problemet med napping er der fremdeles, men det har endret karakter. Før nappet det til tider ved moderat lett gass og når trykket bygget seg opp på halvgass (før den plutselig gikk som en kule), samt at jeg følte ujevnt drag ved fullgass på høye turtall, men ikke direkte napping. Nå er den mye bedre på fullgass og på halvgass mens trykket bygger seg opp (der hvor den var værst før), men på moderat lett gass napper den fremdeles til tider (uten turbotrykk). Det ble ihvertfall mye bedre med annen coil, men jeg er usikker på hva som skal til for å fikse resten av problemet men jeg mistenker trottlesensoren. For en to år tilbake skulle jeg kontrollere tenningen og kortsluttet derfor de to pluggene i diagnosekontakten, men fikk feilkode på TPS (no idle signal). Litt snodig siden jeg hadde tatt diagnose mange ganger før uten å få den koden, men jeg justerte trottlesensoren etter boken og har siden ikke fått feilkoder på den og diagnose av sensoren etter boken er helt ok. Mistenker fremdeles at den ikke er helt sunn da..

#124899  av TheStig

damn. Den beskrivelsen du gir er 100% det min bil lider av. Kan du måle gammel coilen din og gi tilbakemelding? Litt spennt på hva den gir nå som den sannsynligvis er defekt

#125189  av TheStig

da har jeg målt coil litt. Ser ut til å være helt gale verdier.

pluss - minus: 3k ohm .. Skal være: 0.4-0,5ohm
pluss - coilledning: 40k ohm.. Skal være: 10-14k ohm

Som dere ser et pluss-minus saken mange tusen ohm for stor ...! Og ikke noe bedre med pluss-ledning .. nå brukte jeg et eldre måleapparat med litt hjemmelagede kobblinger så er ikke 100% sikker, men tror nok at coil ikke er helt i 100 nei..