TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lakere felger hvite

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #122109  av Paulsen86

hei!

tenkte jeg skulle lakkere mine vinter felger hvite.. kan jo kanskje bli litt tøft på rød bil..
de har blitt brukt en del sesonger så er jo ganske slitne og møkkete..
vet ikke om dette gjør noe? har ikke prøvd å rense dem skikkelig med ordentlig felg rens ennå da men..

tror dere det er dyrt å få lakert 4stk 15" ?
noen tips om folk som gjør dette bra og billig i oslo og rundt?

#122113  av aneriks

jeg har ikke alverdens peiling altså men en kompis av meg gjorde det selv, vet ikke helt hva han brukte osv, men ble bra og ikke minst billig :)

#122137  av mr_2

En kompis av meg sandblåste felgene før han lakkerte de hvite.(eller var det glassblåsing?)Det blei visst gode greier :wink:

#122212  av Paulsen86

okay!
aneriks skrev:jeg har ikke alverdens peiling altså men en kompis av meg gjorde det selv, vet ikke helt hva han brukte osv, men ble bra og ikke minst billig :)
men kan ikke du høre med han a?

#122213  av blixern

sandblås dem, så spakkel opp riper , så lakk dem med VANLIG billak (standox,ppg osv) med sprøyte, eller kjøp multona evnt. hagmans felg-lakk......funker gull..............

#122216  av aneriks

Paulsen86 skrev:okay!
aneriks skrev:jeg har ikke alverdens peiling altså men en kompis av meg gjorde det selv, vet ikke helt hva han brukte osv, men ble bra og ikke minst billig :)
men kan ikke du høre med han a?
han gjorde det samme som blixern sier,med bil lakk fra biltema :) hehe

#122299  av Paulsen86

takk.. skal sjekke det ut!

#123539  av pkgrette

gjore det selv jeg funka fett
Vedlegg
IMG_3699.JPG
IMG_3699.JPG (141.15 kiB) Vist 3373 ganger

#123574  av kaimagne

Hvis du først har fått felgene sandblåst, eller aller helst glassblåst, fordi sandblåsing spiser aluminium, så koster det ikke mange hundrelappene å få felgene pulverlakkert, tipper 150-200 kr pr felg.

Det er altså forarbeidet før lakkering som tar tid og koster penger. Men har du tilgang til en som kan glassblåse felgene for deg, så bør det jo bli bra og billig!

#123584  av celicat23

Det er meninger opp, og meninger ned, om det å lakkere felger. Noen mener det er fin-fint å lakkere felger med vanlig lakk, mens andre sier det flasser av med en gang.

Det jeg lurer på: Hvorfor må felgene glassblåses? Hvorfor går det ikke å bare pusse de ned, for så å lakkere? Jeg kan skjønne grunnen hvis det er snakk om noen felger med litt "kriker og kroker" du ikke kommer til med vanlig papir --- men skal du lakkere noen helt vanlige 5 eika felger f.eks, kan en ikke bare pusse de ned med papir?

Anyone? Anyone? Bueller? Bueller?

#123586  av kaimagne

celicat23 skrev:Det er meninger opp, og meninger ned, om det å lakkere felger. Noen mener det er fin-fint å lakkere felger med vanlig lakk, mens andre sier det flasser av med en gang.

Det jeg lurer på: Hvorfor må felgene glassblåses? Hvorfor går det ikke å bare pusse de ned, for så å lakkere? Jeg kan skjønne grunnen hvis det er snakk om noen felger med litt "kriker og kroker" du ikke kommer til med vanlig papir --- men skal du lakkere noen helt vanlige 5 eika felger f.eks, kan en ikke bare pusse de ned med papir?

Anyone? Anyone? Bueller? Bueller?
For å svare på det siste først... Ferris has left the building... ;)

Jeg referte til de felgene jeg har, som er 9-eika med skarpe kanter... Litt knot å ta det med papir... Men det burde jo funke med papir også. Men jeg snakka nettopp med Østfold sandblåseverksted, og han der skulle ha ca 250 kr pr felg for å sandblåse og klargjøre for pulverlakkering. For helt vanlige alufelger uten mye kriker og kroker tok han ca 200 kr pr felg. Det betyr at hele jobben med sandblåsing og pulverlakkering skulle komme på ca 2000 kroner, inkl avbalansering, som man bør gjøre i etterkant.

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=10205

Ser ikke så verst ut dette vel? ;)

#123599  av celicat23

Bare lurte, for jeg skal bare lakkere deler av felgene - og fikk til svar fra http://www.felgservice.no at de kan kun pulverlakkere HELE felgen, eller ingenting. Gikk ikke å få bare eikene sorte, og la resten være polert alu f.eks.

Kommer vel til å prøve lakkere mine hos en vanlig lakkerer. Kjedelig hvis det stemmer det mange mener, at det bare vil flasse av. For da har jeg jo "ødelagt" noen 19" felger. Men...Noen sjanser må man ta her i livet :)

#123866  av kaimagne

celicat23 skrev:Bare lurte, for jeg skal bare lakkere deler av felgene - og fikk til svar fra http://www.felgservice.no at de kan kun pulverlakkere HELE felgen, eller ingenting. Gikk ikke å få bare eikene sorte, og la resten være polert alu f.eks.
Det var da merkelig... Satt og så på Orange County Choppers i går, og der pulverlakkerte de noen felger, men de klistra på maskering på de delene som ikke skulle ha pulver på seg, så det bør jo absolutt gå an det vel? De ville ikke at selve boltplata skulle være lakkert, så de satte på et slags klistremerke, lignende det som brukes ifm montering av dekaler.

Jeg mener, det er jo bare magnetisert pulver som sprøytes på, før det sendes inn i bakerovnen i 250 grader eller noe sånt. Hvis man da ikke har pulver på det stedet man ikke vil ha pulver, forblir jo felgene alufargete...? Tror du skal høre litt med selve firmaet som lakkerer jeg, og ikke Felgservice... :roll:

Skal du ha to farger, blir det selvsagt mer tricky, men en farge på deler av felgen burde jo absolutt gå an!

#123869  av TurboKnut

celicat23 skrev:Kjedelig hvis det stemmer det mange mener, at det bare vil flasse av.
Om du lakkerer hos en vanlig billakkerer så flasser det ikke av. Du vet at grunnarbeidet er halve jobben, - og grunning (ved vanlig billakk) er jo et absolutt must.
Jeg har lakkert massevis av felger og det flasser aldri så lenge man har gjort jobben litt nøye.
Lakkerer du med sprayboks direkte på en felg (som du kanskje har mattet litt med sandpapir), så må du regne med at det flasser etter en stund.
1: Sand eller glassblåsing (sandblåsing kan være for tøft for felgen og du får en veldig ru overflate).
2: Evt ikke gjøre punkt 1 men pusse godt med sandpapir/slipeduk og gjøre felgen HELT ren. Hakk/kantkjørte felger, riper og merker etter steinslag kan sparkles med vanlig bilsparkel.
3: Vaske den med silikonfjerner/tynner før du setter igang.
4: Grunne (sprayboksgrunning er som regel død-født).
5: Lakkere
6: :D etter du har montert dem på bilen.

eller pulverlakkere dem.

#123871  av blixern

snakker jo helt sant du turboknut!