TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • motorvask mr2 mk2

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #119510  av Raze_r
 
har hørt at motorvask ikke er noe bra for motoren...
for da vasker man bort det tectylet som sitter originalt.
noe som er bedre en den man får på spray flaske osv...og da er det lettere for rust...
stemmer dette :?:

tenkte jeg skulle ta en motorvask.. og kanskje lakkere opp igjen div deksler...

men er det lurt? noe spes jeg må tenke på?

takker for svar :P

 #119512  av mr_2
 
Pass på at du ikke spyler rundt tennpluggene.Jeg fikk vann nedi der engang,å da trenger jeg vel ikke å si mer at bilen gikk som ei ræv? :wink:

 #119522  av memo
 
anbefaler å IKKE gjøre dette.

motorvask er egentlig noe tull, og har vel egentlig ikke noen annen hensikt enn å få ting litt blankere.

det du risikerer er å fucke opp pluggene og ødelegge f.eks knock sensoren..

du er herved advart :)

 #119531  av Christian
 
Mulig det ikke er bra, men jeg har regelmessige motorvask på alle motorene jeg har hatt. Kanskje derfor de ikke holder? :lol:

Bruker en liten kost og disel, som jeg gnikker med. Deretter tar jeg en kraftig avfettingsveske vi har stående som dusjer over. Deretter er det bare å skylle med masse vann.
Har aldri hatt problemer pga dette.

 #119558  av GT_rider
 
nei..motorvask er ikke skadelig det. Bare å tenke seg litt om før man gir gass. Dekke til komponenter som man vet ikke liker vann i store mengder, o.l. Så går det så bra så.. :)

 #119564  av lasse
 
Har aldri hatt problemer med motorvask på min ihvertfall, bare pass på å dekk til luftfilter (om du har åpent filter) og ikke å spyle lenge over tennplugger/fordeler så går det helt supert!

 #119634  av Raze_r
 
og ikke noe tectyl trengs oppi motorrommet etterpå?
blir ikke noe av den "hinnen" av tectylet som sitter på motoren borta da, når man vasker der?

 #119652  av lasse
 
Har aldri hørt noe om tectyl i motorrom, men tectyl er jo ganske seige saker og skal jo tåle å bli vasket med avfetting og hele pakka...

 #119656  av Christian
 
Raze_r skrev:og ikke noe tectyl trengs oppi motorrommet etterpå?
blir ikke noe av den "hinnen" av tectylet som sitter på motoren borta da, når man vasker der?
Det finnes ikke noe tectyl i eller på motoren.

 #119661  av sindrejl
 
Christian skrev:
Raze_r skrev:og ikke noe tectyl trengs oppi motorrommet etterpå?
blir ikke noe av den "hinnen" av tectylet som sitter på motoren borta da, når man vasker der?
Det finnes ikke noe tectyl i eller på motoren.
tror det hadde tatt rimelig bra fyr eller iallefall smeltet rimelig fort da ja :P

 #119693  av CelicaGT
 
Blir tectyl i motorrommet når ein sprøyter rammevanger osv. Dette tar ikkje fyr,men damper vekk visst d feks legg seg på eksosanlegget. Vanlig avfetting vil sikkert ikkje ta all tectylen som er i motor rommet. Er i kanaler og rammevanger det er viktigast å ha tectyl (tynnstoffet) Under bilen er det ei tjukkare masse.

Berre å ha trykkluft tilgjengelig visst du skal ha motorvask. Visst bilen fjusker er det berre å ta av fordeler lokket og blåse ut fuktigheten. Det samme med pluggkabler.

 #119819  av Dr.Ling
 
Synes det er mange komponenter i mitt motorrom som jeg helst ikke vil ha så mye vann på (jeg er jo lettere paranoid når det gjelder bil da).

Tennpluggene og fordeler er en ting, og selvfølgelig åpne filter, men hva med f.eks dynamoen og alt av elektriske plugger etc.? Og så er hornet til alarmen av en eller annen grunn montert opp ned på min bil, legger seg litt av hvert der (brukte kondomer, bananskall, løv, insekter osv .... neida).

Ser for meg at det blir endel tildekking før jeg starter forsiktig med hageslangepistol og oppvaskkost.......