TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bremser pÃ¥ mk1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #118296  av espenk

Var kast i bremsene foran når jeg kjøpte bila mi.
Nå som den begynner å bli klar for veien, begynte jeg så smått å undersøke saken nærmere. Tok av hjula foran og sjekka bremseskivene, men det jeg syntes var litt rart var at bremseskivene ikke var ekstra mye slitt på et spesielt område, men hele skiva var fin og jevn.
Er det jeg som tenker helt feil? Fikk ikke til å sjekke andre sida av skivene, men regner med at de er likedan på den sida også. Han jeg kjøpte bila av sa at han prøvde å gjøre det meste han kunne med skivene, men fikk aldri bort kastinga.
Og forresten, noen som vet hvor mye det koster for nye skiver hos toyota?

#118298  av GT_rider

Skivene er ikke mer eller mindre slitt noen plass på skivene for det om det er kast i de, men klossene derimot er ujevnt slitt, så de bør nok byttes.

Drei av skivene, så er det gode som gull igjen. Gjorde det med skivene bak på Celicaen.

#118333  av alex007

skivene kostet 854kr hos bilextra for brembo skiver som er orginalt på mk1. Tror kansje det blir noe billigere fra jackobs autosupply siden vi har rabatter der.

Like greit å bytte skiver, dreiing vil nok svekke skivene dine og de vil bøye seg lettere ved varme!

#118391  av mk1 black limited

Husk på å bruke riktig moment på hjulmutterne, MK1 er ekstremt følsomt på dette.

#118392  av pkgrette

hva er det momentet?

#118393  av mk1 black limited

104 NM.

#118397  av Mr2Nyter'n;p

Har litt samme problemet.. Rister i rattet ved nedbremsning og kommer lav gnikke-lyd fra bakhjulet på passasjersida.. Skifta skive der, men det hjalp dårlig.. Har momentet du drar til hjulmutterene noe med dette å gjøre? Forklar.. :wink:

#118403  av mk1 black limited

Det kan godt være at det vil hjelpe å bruke riktig moment på din bil - prøv og se! Hvorfor MK1 er følsom for dette vet jeg ikke, men slik er det altså.[/u]

#118431  av espenk

Tusen takk for alle svar, stikker og hanker inn noen nye bremseskiver i morra så får vi se :)
(Hvis jeg finner noen da :P )

#118455  av Mr2 Mk2

mk1 black limited skrev:Husk på å bruke riktig moment på hjulmutterne, MK1 er ekstremt følsomt på dette.
hvordan da??har alltid brukt muttertrekker jeg,uten moment.

#118481  av mk1 black limited

Da har du kanskje vært heldig, hva vet jeg. Bruker alltid momentnøkkel når jeg trekker til hjulmutre. Muttertrekker holder jeg meg langt unna. Men det er meg. :-)

#118483  av Amund

Jostein skrev:
mk1 black limited skrev:Husk på å bruke riktig moment på hjulmutterne, MK1 er ekstremt følsomt på dette.
hvordan da??har alltid brukt muttertrekker jeg,uten moment.
har aldri hatt problem med det heller....

#118529  av espenk

alex007 skrev:skivene kostet 854kr hos bilextra for brembo skiver som er orginalt på mk1. Tror kansje det blir noe billigere fra jackobs autosupply siden vi har rabatter der.
Mange prosent er det snakk om? Websida demmers er tydeligvis nede, så tar meg en telefon i morgen.
Begynner å haste litt med å få bilen i stand :?

#118586  av Anders gullstein

Det Jørn sier om moment kan så absolutt stemme. Jeg hadde nybalanserte hjul på bilen min, men etter at jeg byttet klosser på den ble det risting i rattet. Så det blir nok innkjøp av en momentnøkkel etterhvert.