TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dekkdimmensjoner til Mr2/mk2

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #1150  av Truls

Hei. som ny i dette forumet håper jeg det er tillatt å knote seg frem litt i starten. Jeg har en 1991 Mr2/mk2 som er importert fra sveits.
Den er nu gått 130000, er i topp stand, men ferdig blir en jo aldrig.
Bilen ble levert til Norge med 195/55 17v både foran og bak. dette står også i vognkortet. Ved henvendelse til Toyota Norge fikk jeg en bekreftelse på at denne bilen ble levert fra fabrikk med 195/55 17v foran og 225/50 17v bak. dette ser meget bra ut, men hva med balansen/veggrepet på en bil av denne typen, når bredden er så forskjellig foran og bak. noen erfaringer ?

Hilsen Truls.

#1151  av Christian

Gratulerer med go bil :D
Angående dekka dine trodde jeg de kom med 14" fram til 94 og med 15" deretter...er ikke sikker da.
Bilen min har i allefall 195/60-14 i vognkortet, og det var det som satt på den da jeg kjøpte den.

#1154  av tahustvedt

Bilen min var importert fra Tyskland og i vognkortet mitt sto det 195x60-14 framme og bak. Bilen ble levert til meg med 185x65-14 piggfrie vinterdekk da jeg skulle kjøre mye på vinterføre det første halvåret.

Jeg visste at det ikke var standarddimensjoner som sto i vognkortet så jeg tok bare med vognkortet til det lokale Biltilsynet og ba om at det ble endret til det riktige. Da så kontrolløren på vognkortet og sa at her var det gjort en stor feil og rettet det om til 195x60-14 fram og 205x60-14 bak (91-modell). Ingen problem med å få rettet det og det kostet heller ikke noe.

Tor Arne

#1155  av CelicaTurbo

standard for 1991-modeller er som tahaustvedt skriver 195 fremme og 205 bak på 14" felg, mens 92-modeller og nyere har 195 fremme og 225 bak som standard på 15" felg, 50 og/eller 55 profil.

Du spurte hvordan veigrep og ballanse er med forskjellig dekkstørrelse, og den er bedre med forskjellig størrelse pga at med drift bak og motor (=vekt) bak så trenger den bredere dekk for å holde ting på plass :)

#1156  av erling

Kan umulig være 55 profil på 17 du mener, eg har 17 m/40 profil, og har ca 5 mm klaring mellom dekk og fjærskåla framme. Dessuten er det orginalt med 14" på en 91 mod.

Mange som mener det er tryggere med breiere bak, siden hovedtyngden ligger der, eg synes det funker bra med likt foran/bak

#1161  av arild

Mr2´en har vektfordeling 42,2% forran og 57,8% bak. Jeg tror ikke 1-2 cm med ekstra gummi gjør så mye forskjell når bilen først vil ut med rumpa. Men det kan jo være akkurat de cm som redder deg også da.. :) Det ser jo selvfølgelig kulere ut med breie dekk bak hehe .. jeg har 205 forran og 215 bak. funker greit til "fast-street" :wink:

#1171  av CelicaTurbo

grunnen til at standard dekkbredde gikk opp fra 205 bak til 225 bak til 92-modellen er jo pga at toyota ville kurere noe av den rompe-slengen som bilen var blitt beryktet for i sine første leverår. De gjorde jo noen andre forandringer på understellet også da men det jeg sier er at økningen på bredden var nok ikke for å gjøre bilen stiligere da, det var for å holde ræven mer på plass. Jeg synes 215 vinterdekkene var vesentlig værre og tror ikke jeg hadde turd å kjøre med 195-dekk bak. Men jeg ser det er mange som velger 205 fremme og 215-225 bak og tror nok det er et greit valg :)

#1172  av tahustvedt

Jeg kjørte over ett år med 185x65-14 fram og bak. Nå har jeg 205x45-16 framme og 225x45-16 bak. Hjul er dyrt! Særlig når man har vært soldat hele året før og ikke får feriepenger eller skattepenger på et år. :)

Jeg har hatt noen firehjulskrenser med 185-dekka på tørr asfalt og det går bra så lenge man er varm i kroppen og ikke mister fatninga. :) De var artige i rundkjøringer også. :)

Tor Arne

#1175  av Hobbes

Toyota Mr2 Mk2 er en bil med midtmontert motor og bakhjulsdrift. Dere alle vet dette går jeg utifra. Dette fører til at vekta bak blir større en den fremre, som noen andre har presisert. Noe som er ok så lenge det går retfram osv. eller en holder pådrag på gaspedalen. Men dette fører også til at bilen har et karakter skifte når en slipper gassen eller bremser. Dette har også de fleste andre biler men forskjellen blir så mye større på en midt montert bil. Dvs. at bilen skifter karakter fra understyrt til overstyrt og det gjerne litt brått. Et viktig ellement i å temme dette er å montere bredere dekk bak. Hvis en sjekker opp andre biler med lignende vektfordeling så er de like

MVH

GBT

#1179  av CelicaTurbo

... det er nå ihvertfall min mening også at å kjøre med samme bredde bak som fremme er utrygt om du skal kjøre aggresivt i sving. Det er dyrere med brede dekk bak men bilen er ment å ha det og det er garantert tryggere.

#1183  av erling

Det som er skikkelig farlig er å kjøre med gamle råtne støtdempere, nesten umulig å beregne ræva. Det er ikke no særlig tryggere med breiere dekk bak hvis ikke man kjenner grensene til dekka og/eller vet hva man skal gjøre i akkurat hver enkelt situasjon ræva kommer heller.

Har man litt høy profil på dekka, senkesett og utslitte dempere slipper det svært brått. Si at man ligger på grensa av hva dekka klarer i en sving med gasspådrag. P.g.a. den høye profilen legger dekka seg litt over på siden. Det føles som det skal gå gjennom svingen, men plutselig slipper det. Siden dempera omtrent ikke funker begynner hjulet å dabbe på veien, dekket finner ikke grepet igjen før etter en lang sladd, evt en psyko kontrasladd og to.

De gangene en sving har kommet "litt brått på" meg, har eg bremst optimalt (uten låsing) før svingen(om mulig), deretter gitt gass og svingt. Hvis du finner ut i svingen at "Hjelp! Dette går jo ikke!" så tenker du feil. Hold jevnt gasspådrag til tross for at livet passèrer i revy foran deg, og hør på turtallet. Begynner det å stige mye kan det bety sladd på gang, det er det tidligste forvarselet ved gasspådrag. Slik er iallefall min bil, med koni, senking og 215/40-17 rundt hele. Men den slipper ikke brått.