TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2Turbo kjøp japanauto ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #114622  av Remi

Ja nu har det sån at æ droppa gti planan og e på leit etter Turbo.. hvordan er det og handle her : http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... =japanauto

Noen som vet noe om det firmaet der eller noen som vet om en turbo til salgs som ikke e i hjæl kjørt.. hvor mye e det og tjene på og importere selv?

#114631  av BrennaRacing

Tror nok at Japanauto er et ganske seriøst firma. Du kan jo gå inn på hjemmesiden dems å lese litt..Tror det var Japanauto som importerte den nye bilen til Kenneth Moen (Silvia s15) :D

#114649  av TurboKnut

Bare kjøp - men vær klar over at bilene er "as is", dvs at de er som de er når de kommer fra Japan, og det ikke er noen garanti på dem.
Det var ikke JapanAuto som tok inn Kenneths S15.

#114652  av Ivar

"Høyere ratt" faktisk.

#114704  av Remi

Hvordan er det med Mr2Turbo i tyskland sveits osv ?

#114735  av sindrejl

Ivar skrev:"Høyere ratt" faktisk.
pirk pirk

#114775  av Goose

TurboKnut skrev:Bare kjøp - men vær klar over at bilene er "as is", dvs at de er som de er når de kommer fra Japan, og det ikke er noen garanti på dem.
Det var ikke JapanAuto som tok inn Kenneths S15.
Fremdeles så har vi kjøpsloven så det finnes ikke noe i dag som heter "BILEN SELGES SOM DEN STÅR".... :wink:

#114779  av TurboKnut

Og hva heter det da??

#114781  av Goose

TurboKnut skrev:Og hva heter det da??
Hvis man skal kunen selge bilen "som den står" så skal det stå TYDELIG i kontrakten om dette og selgeren må opplyse kjøperen om dette.

Probleme med ola norman er at om dem kjøper bil "som den står" og bilen går i stykker så oerker dem ikke den byrokratien som er rundt forbruksrådet og der etter forliksrådet osv...

Men treffer du på en vrang kjøper som gidder å bruke 1 år på klaging brevutvekslig og retten så tapper du saken fordi de fleste domere tar 98% sode av kjøperen.

Kjenne felere som importerer biler og selger. OG en av dem hadde nettop slik problem. Han hadde knal stark sak men tapte den...

Sier ikke detta for å være vrang eller for å krangle, men det hjelper ikke å si at kjøperen ikke har rett ved kjøp av import bil fra japan.

A btw. Saken er anerledes om du bare hjelper kunden å skaffe bil og ikke selger selve bilen. Da er det kjøperen som står 100% ansvarlig når bilen går i stykker etter noen uker...

#114785  av TurboKnut

Om en bil selges som "ikke kontrollert, uregistrert reparasjonsobjekt med mangler", så tror jeg ikke kunden kan komme så langt om det skulle vise seg at dynamoen ryker etter 4 måneder.

Så spørs det også på prisen, 20.000 eller 300.000.
- jeg kjenner en som satt på tiltalebenken i forliksrådet fordi han hadde solgt en gammel bil (med "evighetsgaranti") til en kar for 25.000,- Så ble det krangel og uvennskap om en eksospotte, - og saken endte omtrent i Høyesterett.
Her spurte dommeren: Hvilken årsmodell er dette?
- jo, det er en 93 modell (Ford Scorpio)
"Hvor langt har bilen kjørt"?
- 192.000 km
"Har bilen gode sommerhjul"?
- jo, den har jo det.
"Har bilen gode vinterhjul"?
- jo, den har jo det.
"Har bilen dører"?
- jo den har jo det
"Har bilen vindu"
- jo, den har jo det
"Har bilen cluch, bremser og lys som virker"
- jo, den har jo det.
"Er bilen EU-kontrollert det siste året"`?
- Jo, den er jo det.

"Da kan du ikke forvente deg mer enn det når du kjøper så billig bil !!!!"

---og det er en sann historie--- :lol:

#114795  av Goose

Ja da skal jeg vere enig med deg:)

Men treffer man på en kjøper venlig dommer så uansett hva du f. gjør og sier så taper du.Er kjipt at enkelde i det hele tatt har lov å være domere...

#114829  av BrennaRacing

Goose!!!

Gjelder dette når man kjøper bil av en privatperson også.?? I kjøpskontrakten er det jo sånne felt som man må krysse av på om det er rust på bilen å litt forskjellige. Å der er det jo også et felt som sier: Selges bilen som den står, så må man krysse av på ja eller nei..Å hvis man har krysset av på Ja der, så har man vel ingen ting man skulle ha sagt hvis det skjer no feil med bilen..Eller????

Jeg kjøpte en bil for 1 1/5 måned siden, å da fikk jeg beskjed om at den ikke brukte olje i det hele tatt. men holder nå på med min andre 5 liters dunk med olje :shock:

Kan jeg gjøre no??

#114832  av Dalan

BrennaRacing skrev:Goose!!!

Gjelder dette når man kjøper bil av en privatperson også.?? I kjøpskontrakten er det jo sånne felt som man må krysse av på om det er rust på bilen å litt forskjellige. Å der er det jo også et felt som sier: Selges bilen som den står, så må man krysse av på ja eller nei..Å hvis man har krysset av på Ja der, så har man vel ingen ting man skulle ha sagt hvis det skjer no feil med bilen..Eller????

Jeg kjøpte en bil for 1 1/5 måned siden, å da fikk jeg beskjed om at den ikke brukte olje i det hele tatt. men holder nå på med min andre 5 liters dunk med olje :shock:

Kan jeg gjøre no??
Der har du definitivt en sterk sak, det bør du ta opp med selger.
"Uakseptabelt oljeforbruk" er visst over 1l / 1000km, er det over dette og selger ikke har opplyst om det så har han unnlatt å fortelle deg noe vesentlig.

#114834  av BrennaRacing

Okay...Da skal jeg ta en prat med han. Jeg har vel kjørt ca 3000 km, å brukt over 5 liter olje

#114837  av Goose

kjøpslovn gjelder også¨privatpersoner, men de fleste tørr ikek å prøve seg fordi som sagt sånne saker tar mnd å få løst... Men er man bestemt på sitt så er det vært den ventinga..

Kjenner en som var i retssystemet i 1,5 år og fik anulert kjøpet til slutt... Det gjald en Coosie kjøpt privat.