TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Gul MR2 hos Bjørnstad

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #114339  av arntkjetil

Så en gul MR2 som var på benken hos Bjørnstad i dag, noen her??

#114344  av CelicaTurbo

hm, det kan jo kanskje høres ut som om Morten har kommet seg dit, men i så tilfelle har ikke jeg sett noe til at det var planlagt her på forumet, men om dem var ham så gir han nok rapport når han er tilbake til sørlandet, jeg antar han også var på ACR i helgen?

#114367  av Speeder

CelicaTurbo skrev:hm, det kan jo kanskje høres ut som om Morten har kommet seg dit, men i så tilfelle har ikke jeg sett noe til at det var planlagt her på forumet, men om dem var ham så gir han nok rapport når han er tilbake til sørlandet, jeg antar han også var på ACR i helgen?
Han var på acr ja, med diverse reodor felgen løsninger, ble det fart på bilen etterhvert:wink:

cola boks og kloakkrør, er stikkord :P

#114373  av jan-erik

Er bilen til Morten som har vært innom en tur ja. Greit å stikke innom når man først har kjørt så langt og har vært på ACR.

Et annet stikkord er "Yellow Submarine" :wink: :wink:

#114386  av cameleon

Jepp. stemmer det. Jeg og madamen samt Markus, Morten og Sindre var der i dag :wink:

#114389  av kennethx

og jeg var der :) (før dere andre kom riktig nok)

#114398  av cameleon

kennethx skrev:og jeg var der :) (før dere andre kom riktig nok)
Ah hehe. Synd du ikke var der da vi var der. Kjempetrivelig å treffe på deg! Håper du kommer snart igjen :D

#114399  av Speeder

Og resultatet skal han få lov til å avsløre selv?

#114401  av cameleon

Speeder skrev:Og resultatet skal han få lov til å avsløre selv?
Tror nok han fikk bedre oversikt over resultatet enn resten av oss :) Men det bråka noe jævlig da han ga på i alle fall :mrgreen:

#114405  av kennethx

cameleon skrev:
Ah hehe. Synd du ikke var der da vi var der. Kjempetrivelig å treffe på deg! Håper du kommer snart igjen :D
Kjekt å treffe deg og, det slo meg ikke før etter jeg hadde lagt meg at damen din er Connie her på forumet. Ikke sant?

Jeg har faktisk en liten film snutt fra dyno testingen :)

#114410  av cameleon

kennethx skrev:
cameleon skrev:
Kjekt å treffe deg og, det slo meg ikke før etter jeg hadde lagt meg at damen din er Connie her på forumet. Ikke sant?

Jeg har faktisk en liten film snutt fra dyno testingen :)
Jepp, det er nok bærta mi det ja :) conniew som hun kaller seg her.

Du må prøve å få lagt ut den snutten der. Var jo helt syk lyd. Er glad jeg har fingrer for å pakke i ørene når det bråker slik jeg hehe :lol:

#114414  av kennethx

...
Vedlegg
IMG_1897.JPG
IMG_1897.JPG (221.93 kiB) Vist 200 ganger

#114755  av Morten

Var meg som var innom ja. Sleit så fælt med innsugs manifold tempen på banen, og endte etterhvert med en teori om at det kunne skyldes for mye overlap på kammene (ihvertfall delvis). Passa fint å stikke innom og justere litt når en først passerte, og det var en lærerik formiddag med litt banning og steiking det. :D (Hint: kamdekselet er ikke spesielt greit å få av med motorfestet på plass)

Litt merkelig var at på første "referanse-run"-et manglet jeg 25-30hk i forhold til forrige gang jeg var der oppe. Setup var identisk, med unntak av varmeskjold og en eksoslekkasje i flex-pipen... Sylinderlekkasje test var god på alle sylindrene. Ved litt justering av kammene fikk vi uansett hentet inn ca.65NM og 20-25hk i forhold til dagens første run, men vi manglet likevel noen små hester som var der sist. :? Trade off var ca. 10-20NM mindre mellom 3200-4200 omdr. for 25-45NM mer fra 4200-8000! :mrgreen:Øynene poppet nesten ut av hodet når jeg så at ca.1mm justering på innsugskammen utgjorde ca. 20hk forskjell i effekt :shock:

Oppsummering/fasit:

1: Ny moment pers.: 404.4NM på akslingene
2: Register reim må byttes da den har begynt å flise seg opp (strammehjulet hadde løsna endel, så reima lå skjeivt)
3: Ny intercooler må på plass... Ved 7000rpm og 1.4Bar manifoldtrykk er det 1.7Bar ut av turboen :shock: IC'en som var gull ved nivået i fjor er rett og slett for liten for nivået jeg har nå. :( (kom jo ikke helt fra det blå da)
4: Innsugs manifolden var gloheit selv om IC og IC rør var kjølige på dynoen også. Må gruble litt på denne, eventuelt kjøre på med vanninsprut.

#114798  av CelicaTurbo

hm, bra resultat det men høres ut som du må gjøre noe med kjølingen ja.. ellers, RickyB på http://www.mr2oc.com postet for en tid tilbake et tips i egen tråd til hvordan modifisere det øverste kamdekselet slik at man kan ta det enkelt av og på uten å måtte knote med den skruen som dekkes av motorfestet ;)