TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Datasprut

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #113738  av FireWalk
 
Etelleran skrev:Skjønte lite av hva dere prata om :lol: - Lenge siden du mista lappen? :shock:
skjønner ikke så mye jeg heller, derfor jeg spør ;)

nei.. en halv måned nå ca.. :? skulle ønske det var lenger siden... :roll:

 #113741  av Etelleran
 
Hehe, dakal, får bynne å bake toyota boller som pappan til en kompis :) Toyota mekker som trakk seg tilbake, sitter å baker boller hjemme :lol:

 #113773  av CelicaTurbo
 
Nemesis er en mer komplett løsning da, og Plug&Play gjør jo at du enkelt kan bytte ECU før EU-kontroll om du er usikker hvordan det går (forbeholdt at du ikke installerer noe av det ekstrasakene som kan leveres med Nemesis, slik som selvstendige coilpacks per sylinder). Det koster jo en del mer enn megasquirt og er vesentlig bedre støttet for våre motorer, men så blir det jo en vekting av hvor mye penger du ønsker å bruke da vs hvor mye du tror en megasquirt installasjon faktisk kommer til å koste totalt.. Jeg ville nok ha gått for Nemesis, men det er pga at jeg liker enkle og trygge valg og betaler gjerne ekstra for det om jeg har penger :D

 #113798  av Master
 
En ordentlig tunet Nemesis... vil ikke den kjøre motoren på en bedre luft/bensin blanding og gi mindre farlig avgassutslipp? Kan ikke se for meg at det skal bli noe problem på eukontroll... De har jo strengere avgasskrav i USA, spes i California...

Bare du ikke har fjerna alt som heter katalysator.

Støy? Det kommer vel an på hvilket effektanlegg du har?

 #113816  av FireWalk
 
Master skrev:En ordentlig tunet Nemesis... vil ikke den kjøre motoren på en bedre luft/bensin blanding og gi mindre farlig avgassutslipp? Kan ikke se for meg at det skal bli noe problem på eukontroll... De har jo strengere avgasskrav i USA, spes i California...

Bare du ikke har fjerna alt som heter katalysator.

Støy? Det kommer vel an på hvilket effektanlegg du har?
Jeg har lest igjennom hele siden til nemesis ecuen nå, og det står at den er kun lovlig til bruk på bane, ikke lovlig på veien... Ifølge han som har peiling på dette så kommer dette av at Orginal ECU tar hensyn til miljøet osv.. og dermed går mye effekt bort pga unødvendige ting og tang som skal gjøre motoren mer miljøvennlig.

En Standalone ECU vil ikke ta hensyn til disse tingene, og vil tune motoren til å yte maximalt med hestekrefter fremfor å ta hensyn til miljøet.. dermed vil det nok bli litt problemer på EU kontroll vil jeg tro.. en slik ECU i seg selv vil nok gi noen HK ekstra bare ved å tune den.. men siden den er så propgramerbar burde det jo gå ann å programere inn et "eu-kontroll" program da? slik at eksosen blir så miljøvennelig som overhodet mulig, også kan man kjøre med det programmet på EU kontroll.. ?

skal jeg ha Nemesis så tror jeg at jeg må ha med det ekstra utstyret, boost control osv er jo et MUST, og launch control kan være kjekt å ha.. og bredbåndslambda MÅ jeg jo ha, sammen med det "autotune" styret som da følger med. blir vel rundt 13-14000 kr totalt da vil jeg tro... mye penger.. men sikkert mye morro og... har jo 7 måneder å spare på, så da burde det vel gå i orden innen jeg får igjen lappen..

 #113836  av CelicaTurbo
 
Det er ikke noe problem å få justert et datasprut slik at den gir vel så gode avgasser som orginal ECU, men det kan være en fordel om dataspruten støtter både "open" og "closed loop" (slik at den på crusing og tomgang bruker signal fra smalbånds lambdasonden). At det står på siden at den ikke er tillatt brukt på annet enn bane har med fraskriving av ansvar og at det er en del strenge regler om hva som er tillatt i en del av USA's stater. Mange produsenter i USA går gjennom papirmøljen for å godkjenne sine tuningdeler og delene blir da levert med et "carb sticker" som fungerer som godkjenning ved kontroll, men denne dataspruten gjør altså ikke det. For din del gjør det ingen forskjell allikevel. Ellers angående tilleggspakkene så er det en god sjangs for at du kan bruke den bredbåndslambdaen som kompisen din kan skaffe, og launch controll er jo ikke akkurat nyttig så veldig ofte da og jeg ser liksom ikke behovet med mindre du har et stort ønske om å komme 1/10 kjappere i mål ned dragstripen..

 #113843  av FireWalk
 
CelicaTurbo skrev:Det er ikke noe problem å få justert et datasprut slik at den gir vel så gode avgasser som orginal ECU, men det kan være en fordel om dataspruten støtter både "open" og "closed loop" (slik at den på crusing og tomgang bruker signal fra smalbånds lambdasonden). At det står på siden at den ikke er tillatt brukt på annet enn bane har med fraskriving av ansvar og at det er en del strenge regler om hva som er tillatt i en del av USA's stater. Mange produsenter i USA går gjennom papirmøljen for å godkjenne sine tuningdeler og delene blir da levert med et "carb sticker" som fungerer som godkjenning ved kontroll, men denne dataspruten gjør altså ikke det. For din del gjør det ingen forskjell allikevel. Ellers angående tilleggspakkene så er det en god sjangs for at du kan bruke den bredbåndslambdaen som kompisen din kan skaffe, og launch controll er jo ikke akkurat nyttig så veldig ofte da og jeg ser liksom ikke behovet med mindre du har et stort ønske om å komme 1/10 kjappere i mål ned dragstripen..
Må iallefall ha det boost control greiene.. og launch control støtter ecuen fra før, jeg trenger bare en kabel, og den koster 25 dollar.. det er jo så lite at da er det like greit å bare kjøpe i samme slengen :)

Sendte dem en mail for å høre om de sender slikt som sample, eller om de kan justere ned prisen når de sender.. blir jo rundt 13000 kr dette her, og om jeg ikke tar helt feil så blir det 3250 kr ekstra i norsk moms når jeg kjøper dette her... da er jeg oppe i 16250 kr.. og nærmer meg jo snart prisen for en ny motor... :?

 #113849  av CelicaTurbo
 
ja det blir fort dyrt gitt ;)