TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Datasprut

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #113565  av FireWalk

Nå som jeg ikke lenger har lappen så blir bilen stående stille i ca et års tid... i den anledning passer det jo bra å få installert den dataspruten.. Snakka med han som skal gjøre det nå, og han har tydeligvis ganske store planer for bilen..

Det er noen ting jeg lurer på i den anledning.

1. Han vil fjerne fordeleren og kjøre doble coiler istedet. Er dette noe som annbefales? har det noe å si positivt/negativt for motorens ytelse f.eks? Og er det noen som har forsøkt dette på MR2 før?

2. Han kunne skaffe bredbåndslambda til 200 dollar. Er dette en bra pris? (jeg har 0 peiling når det gjelder slike ting og hva de bør koste)

3. Bilen har ABS, i den anledning ville han bruke "traction control" funksjonaliteten i ECUEN og koble til dette slik at jeg får traction control. Men er det noen som har noen erfaringer med ettermontert traction control?

4. Sist men ikke minst... siden AFM forsvinner, må jeg ha noen MAP sensor eller noe her? eller bruker den den orginale? jeg spurte om dette men fikk et såpass avansert svar at jeg ikke skjønte bæret... noe om at dette regnes ut i ECU og styr? eventuelt hva slags MAP sensor bør jeg kjøpe, og hva er pris på en slik?

Og til dere som syntes dette var dumme spørsmål: det finnes ikke dumme spørsmål! det finnes bare dumme svar! :wink:

Nå blir det jo andre funksjoner også på dette hendelset.. Launch control osv.. Jeg aner ikke hva halvparten betyr engang, men det høres jo morsomt ut.. :lol:

Håper bare ting vil fungere nåda, og at det ikke blir enda mer problemer med bilen. Fyren mente på at dette ville gjøre bilen min mer driftsikker pga at nå kan han gå inn og se på alle verdier via en laptop, og på den måte finne ut hva som er galt selv neste gang noe skjer, istedetfor at jeg må ha den inn på toyota hver gang..

HÃ¥per bare han har rett....

#113626  av jostein_loenning

Sist men ikke minst... siden AFM forsvinner, må jeg ha noen MAP sensor eller noe her? eller bruker den den orginale? jeg spurte om dette men fikk et såpass avansert svar at jeg ikke skjønte bæret... noe om at dette regnes ut i ECU og styr? eventuelt hva slags MAP sensor bør jeg kjøpe, og hva er pris på en slik?
Map-sensor må du nok ha ja, kva type du velger avhenger av kore høgt trykk du skal kjøra med.Bosch trur eg har ganske greie prisar på wb-lamda.
1. Han vil fjerne fordeleren og kjøre doble coiler istedet. Er dette noe som annbefales? har det noe å si positivt/negativt for motorens ytelse f.eks? Og er det noen som har forsøkt dette på MR2 før?
Ville søkt om dette på mr2oc. Veit ikkje om det har så enormt å sei, folk seier jo det orginala tennings annlegget er absolutt best så lenge ein ikkje snakkar om effekt over ca400hk.
2. Han kunne skaffe bredbåndslambda til 200 dollar. Er dette en bra pris? (jeg har 0 peiling når det gjelder slike ting og hva de bør koste)
Ligger ifra 199 og oppover for eit kit ser det ut som.

Kva slags sprut er det du har kjøpt deg? pris osv?? pm meg viss du ikkje vil skriva det her(lurer også på å kjøpa meg sjøl serdu)

#113646  av mr.two

Trodde du hadde gen. 3 motor ? Hvis du har det er det ingen AFM..

#113648  av FireWalk

mr.two skrev:Trodde du hadde gen. 3 motor ? Hvis du har det er det ingen AFM..
Det trodde jeg også intil nylig, men det er en modifisert 2. gen motor. men 3. gen turbo og div stasj.

Så det er ingenting å hente på å kjøre doble coiler altså? jeg slipepr jo slitasjen på fordelerlokk og fordeler da? det er jo vel et pluss... for det er jo et helvete med vann i fordeleren og styr der... men virka jo som om det var litt styr å lage det til da, han snakka om å feste noe greier på veiva, og lage til noe tannhjul som "teller" og styr der for å ferstatte fordeleren.
kanskje like greit å bare beholde fordeleren da?
 #113655  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:1. Han vil fjerne fordeleren og kjøre doble coiler istedet. Er dette noe som annbefales? har det noe å si positivt/negativt for motorens ytelse f.eks? Og er det noen som har forsøkt dette på MR2 før?
Det har liten fordel og så lenge orginalt tenningsanlegg er i god stand så gir det deg ingen vinning i hester heller, men, det er mulig at det blir enklere for han å installere dataspruten om han bytter til dette tenningssystemet, eventuellt at det blir mer stabilt om dataspruten vil ha problemer med å tolke signalene fra orginal fordeler (noen systemer har problemer med det). Det koster litt peng med slikt da.
FireWalk skrev:2. Han kunne skaffe bredbåndslambda til 200 dollar. Er dette en bra pris? (jeg har 0 peiling når det gjelder slike ting og hva de bør koste)
Ja det er en god pris så lenge det inkluderer styringsboksen for lambdasonden, og det gjør det jo trolig for han vet nok hva han snakker om.
FireWalk skrev:3. Bilen har ABS, i den anledning ville han bruke "traction control" funksjonaliteten i ECUEN og koble til dette slik at jeg får traction control. Men er det noen som har noen erfaringer med ettermontert traction control?
Jeg ville ha styrt unna dette foreløpig, det er kanskje kjekt til tider om systemet fungerer bra, men intill selve installasjonen er gjennomført så er dette bare enda en ting som kompliserer installasjonen og kan være en kilde til problemer. Når alt fungerer og bilen er programmert skikkelig, da kan du eventuellt be ham om å koble dette til om du vil prøve det.

FireWalk skrev:4. Sist men ikke minst... siden AFM forsvinner, må jeg ha noen MAP sensor eller noe her? eller bruker den den orginale? jeg spurte om dette men fikk et såpass avansert svar at jeg ikke skjønte bæret... noe om at dette regnes ut i ECU og styr? eventuelt hva slags MAP sensor bør jeg kjøpe, og hva er pris på en slik?

Ja du trenger en eller annen form for MAP-sensor samt en temperatursensor som står i innsuget, men noen datasprut-systemer leveres med innebygget MAP-sensor som du bare fører en gummislange til så det er mulig at du ikke trenger å kjøpe en egen sensor. Bilen din har en slik sensor fra før men denne holder ikke til lengre enn ca 1.0 bar så den kan ikke brukes av deg. Ny sensor koster en del, rundt 1500-2000 mener jeg. Hva tempsensoren koster aner jeg ikke, men den er ikke absolutt nødvendig så det er mulig han ikke vil installere en slik, men det anbefales å gjøre det for om han ikke gjør det så må det programmeres inn en god sikkerhetsmargin i tilfelle alt for varm eller kald ladeluft (som begge deler kan være like skadelig).

#113657  av CelicaTurbo

har du peiling på hvilken datasprut du egentlig har stående? Jeg ville ha søkt en del rundt og sett hvilke erfaring andre har med dette systemet..

#113658  av sw20

nei få bort fordeleren..men med din uflaks så får du vel vann i coilen og???

hehehe :D

#113698  av FireWalk

sw20 skrev:nei få bort fordeleren..men med din uflaks så får du vel vann i coilen og???

Med min flaks får jeg virus på den nye hjerna også tar bilen av på egen hånd...

Celicaturbo:

Er ikke sikker på hva det systemet er.. MegaSquirt eller noe. Sier meg egentlig ingenting, er vist 100% custom, så ingenting er ferdigprogramert for bilen, med mindre jeg får lastet ned noen ferdige oppsett for den bilen. Det mente han ikke skulle være noe problem.

Jeg har så lite peiling på sånt selv, at jeg må bare levere bilen til han og håpe på det beste... man føler seg litt maktesløs, men han vet jo hva han driver med så det går vel bra..

#113706  av sw20

FireWalk skrev:
sw20 skrev:nei få bort fordeleren..men med din uflaks så får du vel vann i coilen og???

Med min flaks får jeg virus på den nye hjerna også tar bilen av på egen hånd...

quote]

:mrgreen:
 #113708  av TomG

"1. Han vil fjerne fordeleren og kjøre doble coiler istedet. Er dette noe som annbefales? har det noe å si positivt/negativt for motorens ytelse f.eks? Og er det noen som har forsøkt dette på MR2 før? "

Tunere her i statene har gjort begge deler, og de viser seg at orginal tennings system holder i allefall til 750hk, så det er bortkasta penger

"2. Han kunne skaffe bredbåndslambda til 200 dollar. Er dette en bra pris? (jeg har 0 peiling når det gjelder slike ting og hva de bør koste) "

Høres ut som en grei pris

"3. Bilen har ABS, i den anledning ville han bruke "traction control" funksjonaliteten i ECUEN og koble til dette slik at jeg får traction control. Men er det noen som har noen erfaringer med ettermontert traction control? "

Ingen erfaring, men det kommer helt ann på "hvordan" man kontrolerer hjulspin.

"4. Sist men ikke minst... siden AFM forsvinner, må jeg ha noen MAP sensor eller noe her? eller bruker den den orginale? jeg spurte om dette men fikk et såpass avansert svar at jeg ikke skjønte bæret... noe om at dette regnes ut i ECU og styr? eventuelt hva slags MAP sensor bør jeg kjøpe, og hva er pris på en slik? "

Om du kjøper en ECU "datasprut" så skulle du titte på Hydra Nemesis, som er en plug/play ecu til MR2, som kommer med sensorer, ink. 3bar Map sensor. http://www.mrcontrols.com/products/products.htm

Nå blir det jo andre funksjoner også på dette hendelset.. Launch control osv.. Jeg aner ikke hva halvparten betyr engang, men det høres jo morsomt ut.. :lol:

Launch control er litt kult, fordi man kan sette en launch turtall ved feks. etter at clutchen er trykket in(liten bryter), gi full gass, så stopper ecuen turtallet ved angitt grense for launch.

T

#113724  av CelicaTurbo

MegaSquirt er et ganske billig selvbygge datasprut, har fått mye skryt av de som bruker det men det er ikke et eneste kjent tilfelle av at noen har fått dette til å fungere med orginalt tenningssystem for 2. generasjons 3S-GTE. Det er folk som har fått til å bruke dette med godt hell ved å installere et Ford EDIS tenningssystem på motoren, som bl.a. innebærer at et tannhjul (missing tooth wheel) monteres på veien, med tilhørende sensorer som registrerer hver tann i hjul (og tann som mangler) ettersom motoren roterer. Det er nødvendig for at dataspruten til enhver tid skal vite hvor langt motoren er kommet i rotasjonen. Det er nok dette din mekaniker ønsker å gjøre, og, som det meste annet så koster jo slike ekstrating også ekstra penger da, så forvent litt utgifter men det blir nok vesentlig billigere enn andre datasprut-løsninger fordet ;) Ellers mener jeg å huske at megasquirt har en MAP-sensor innebygget så du slipper trolig å kjøpe det. Og, det er kommet en ny variant av programvaren (firmware) for megasquirt som kalles MegaSquirt&Spark_xtra eller noe slikt. Den er relativt ny og uprøvd men har en del spennende ekstramuligheter sammen med litt modifisering av kretskortet, og den skal i prinsippet klare å bruke 3S-GTE sin orginal fordeler for signalgiving istedenfor å montere ett slikt tannhjul fra en annen bil, og det er flere som har prøvd å få dette til å fungere på våre motorer men når jeg sjekket nylig var det enda ingen suksesshistorie blandt de som jobber med den saken.

#113726  av FireWalk

Så jo meget enkelt og greit ut det der.. plug & play... men koster jo over 10.000 kr da... med det jeg må ha. Sikkert en god del enklere enn den han kompisen min vil sette på nå..

noen som har noen formeninger om den saken der da? er det noen begrensninger på den f.eks?

#113730  av Master

Hydra Nemesis får veldig mye skryt i statene for sin enkle installasjon, gode funksjoner samt glimrende support. Den hadde jeg gått for hvis jeg hadde hatt cash til EMS... Hadde tatt med alle funksjoner, som launch control, auto -tune, bredbåndslambda, map/mat sensor osv osv. Står veldig greit forklart på sidene deres.

#113731  av FireWalk

Master skrev:Hydra Nemesis får veldig mye skryt i statene for sin enkle installasjon, gode funksjoner samt glimrende support. Den hadde jeg gått for hvis jeg hadde hatt cash til EMS... Hadde tatt med alle funksjoner, som launch control, auto -tune, bredbåndslambda, map/mat sensor osv osv. Står veldig greit forklart på sidene deres.
ser at de liker den saken på det amerikanske forumet ja. Men hva med EU kontroll? en slik ecu tar jo ikke hensyn til støy og utslippskrav... ergo vil man jo få problemer på eu kontrollen pga for mye avgass? eller kan dette stilles på ?

#113732  av Etelleran

Skjønte lite av hva dere prata om :lol: - Lenge siden du mista lappen? :shock: